Den gula är en USA-färg.
Det finns många skäl till att avgassystemet ser ut som det gör. Förr brukade man ha problem med markfrigången på ljuddämparen men det är knappast aktuellt nu när ljuddämparna är mycket brantare dragna, pratar alltså om sidodämpare nu. Man kan alltså anta att Kawa ville hänga på centrala rör för att det är på modet även om de själva naturligtvis uttrycker sig i termer som att man centraliserar vikten m m. Ja, kanske i sidled (även om ingen har haft problem med det vad jag vet) men i höjdled är det en katastrof att ha så mycket vikt så högt och långt bakom masscentrum som rör sig kring motorn. Kolla MotoGP-hojarna som alltmer går ifrån den designen, Kawa själv har fyra pipor som mynnar ut vid svingens infästning t ex.
Om man nu i alla fall bestämt sig för denna design, mest utseendestyrt och ett par år efter racedesignen (MotoGP) då det tar längre tid att ändra på en produktionshoj än på en prototyp, så kan man ju undra varför de inte bara gjorde som på ZX-6R? Den har ju en liknande design som t ex CBR600 och ser väl ok ut enligt de flesta. Dock kräver en 1000 större volym på dämparen vilket gjorde det opraktiskt att ha den designen, en stor anledning till att -04 CBR1000 var klart tyngst av 1000-hojarna var den dämpardesignen.
Då började man laborera med dubbla dämpare i stället, typ R1 (och tidigare Ducati), men då man fick problem med vikten (-06:an är 5 kg tyngre tack vare denna design) så försökte man minska skadan genom att dra isär dämparna för att kunna minska på värmeisoleringen mot dyna/kuts. Alltså, dubbla dämpare för att få upp volymen (lägre ljud) och brett isär för att kunna minska på de värmeisolerande delarna (lägre vikt).
Ett liknande problem kan man se från sidan där kåpan lämnats öppen. Kawa vägrade att göra kåpan vidare och hur de än försökte isolera den så brände grenrören sönder den. Då sågade man helt enkelt upp den! Ett hål bränns inte sönder. Rätt rejsigt om ni frågar mig.
Jag tror denna design blir kortlivad och att nästa större uppdatering (-08) kommer att ha en annan lösning, förmodligen med dämpare under motorn som på R6.
Edit: oj vad långt det blev. God natt.