slip on, bult on, snyggare burkar på zx10r -06?

HumAnyt

fort ibland.
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
GSXR-1000 K4 enbart :( (räknas monkybike -78 honda?:)
Står i valet av att kanske köpa en ny hoj snart. Det står väl igentligen mellan cbr 1000 och gsxr 1000 misstänker jag. Men jag undrar ifall det finns några bilder på zx10r -06 med några andra burkar än dom som sitter orginall...
För jag tycker inte den är så vacker iår med det utseendet. Då dom flesta 1000cc är så pass lika så är det utsende som får styra :)

HumAnyt skrev:
Står i valet av att kanske köpa en ny hoj snart. Det står väl igentligen mellan cbr 1000 och gsxr 1000 misstänker jag. Men jag undrar ifall det finns några bilder på zx10r -06 med några andra burkar än dom som sitter orginall...
För jag tycker inte den är så vacker iår med det utseendet. Då dom flesta 1000cc är så pass lika så är det utsende som får styra :)

Njae, det finns olika alternativ men jag har inte hittat några som skulle få bort känslan av att avg.systemet är inspirerat av rymdskytteln. De flesta burktillverkare har (t.ex. Akrapovic, BOS, Micron, mm) men ingen av dom har börjat tillverka en mindre burk. Men det kommer väl. :tummenupp

Bifogat

• 4Pipor.jpg
    4Pipor.jpg
    46.9 KB · Visningar: 279
  • BOSpipes2.jpg
    BOSpipes2.jpg
    50 KB · Visningar: 219
  • Akrapipes.jpg
    Akrapipes.jpg
    46.2 KB · Visningar: 273
HumAnyt skrev:

Det smalaste röret som jag har hittat fram till nu.

Bifogat

• kawa_2006_zx10r_rear_TN.gif
    kawa_2006_zx10r_rear_TN.gif
    4.2 KB · Visningar: 472
  • kawa_2006_zx10r_web.jpg
    kawa_2006_zx10r_web.jpg
    39.7 KB · Visningar: 282
köp inte zx10 ..
gillar inte alls den
hatar designen .
håll dig till gsx .eller köp en cbr 1000

EPO skrev:
Njae, det finns olika alternativ men jag har inte hittat några som skulle få bort känslan av att avg.systemet är inspirerat av rymdskytteln. De flesta burktillverkare har (t.ex. Akrapovic, BOS, Micron, mm) men ingen av dom har börjat tillverka en mindre burk. Men det kommer väl. :tummenupp

Det känns tyvärr som att de lämnade avgassystemet till sista sekunden för det är verkligen inte integrerat i designen i övrigt. Hade varit snyggare med konventionell montering av slutburken på den hojen, alternativt designa om kutsen så att ljuddämparna blir mer integrerade, typ som R1.

//Eric

2fast4hjo skrev:
Men ditt jädra busfrö, ska du sälja.... Vad ska du begära för den?. Kan svara via gb, pm eller msn.

Den blir antagligen ganska säkert såld imorgon. har två som sagt att dom så gott som sagt dom ska ha den, först till kvarn får den. den går iväg för minst 84. Var en impuls grej jag gjorde och satte ut en annons, och hejsan vad fort det gick innan folk började ringa :) så nu måste jag ju byta :)

EPO skrev:
Det smalaste röret som jag har hittat fram till nu.
Den färgen och det röret hade faktiskt gått bra... Inte så dumt faktiskt.

HumAnyt skrev:
Den blir antagligen ganska säkert såld imorgon. har två som sagt att dom så gott som sagt dom ska ha den, först till kvarn får den. den går iväg för minst 84. Var en impuls grej jag gjorde och satte ut en annons, och hejsan vad fort det gick innan folk började ringa :) så nu måste jag ju byta :)

:7peta glöm inte att kraschpuckarna har jag tjingat sedan länge. :tungan

Bilder på system på zx10r http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1911015&postcount=48

DR-Zätare skrev:
Det känns tyvärr som att de lämnade avgassystemet till sista sekunden för det är verkligen inte integrerat i designen i övrigt. Hade varit snyggare med konventionell montering av slutburken på den hojen, alternativt designa om kutsen så att ljuddämparna blir mer integrerade, typ som R1.

//Eric

Det håller jag med om precis. Synd då det antagligen är en utav dom bättre cyklarna detta år misstänker jag.

2fast4hjo skrev:
:7peta glöm inte att kraschpuckarna har jag tjingat sedan länge.

Bilder på system på zx10r http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1911015&postcount=48

haha, dom ingår i affären, det är ju dom som folk tänder på :) kan fan inte tycka dom stora burkarna passar på den hojen allså. Hade det varit en twin hade jag inget sagt. men inte en radfyra...

DR-Zätare skrev:

//Eric
Design kan ju vara för annat än utseende, funktion t ex. Läser man på om varför de gjort som de gjort så klarnar det. Jag kan dra det om någon är intresserad av funktion. ;)

Neutral skrev:
Design kan ju vara för annat än utseende, funktion t ex. Läser man på om varför de gjort som de gjort så klarnar det. Jag kan dra det om någon är intresserad av funktion. ;)

Ja tack, dra det gärna...kan vara intressant. En annan fråga som inte har med ämnet att göra, du vet möjligtvis inte var man kan få tag på en manual på svenska till zx10 04-05?

Neutral skrev:

gärna. Blir faktiskt bara mer och mer intresserad av zx10r... Vet inte varför. men Ändå blir jag det... Sen undrar jag, har ju sett flera bilder där den är gul. Finns den bara inte i sverige men i andra länder?

Den gula är en USA-färg.

Det finns många skäl till att avgassystemet ser ut som det gör. Förr brukade man ha problem med markfrigången på ljuddämparen men det är knappast aktuellt nu när ljuddämparna är mycket brantare dragna, pratar alltså om sidodämpare nu. Man kan alltså anta att Kawa ville hänga på centrala rör för att det är på modet även om de själva naturligtvis uttrycker sig i termer som att man centraliserar vikten m m. Ja, kanske i sidled (även om ingen har haft problem med det vad jag vet) men i höjdled är det en katastrof att ha så mycket vikt så högt och långt bakom masscentrum som rör sig kring motorn. Kolla MotoGP-hojarna som alltmer går ifrån den designen, Kawa själv har fyra pipor som mynnar ut vid svingens infästning t ex.

Om man nu i alla fall bestämt sig för denna design, mest utseendestyrt och ett par år efter racedesignen (MotoGP) då det tar längre tid att ändra på en produktionshoj än på en prototyp, så kan man ju undra varför de inte bara gjorde som på ZX-6R? Den har ju en liknande design som t ex CBR600 och ser väl ok ut enligt de flesta. Dock kräver en 1000 större volym på dämparen vilket gjorde det opraktiskt att ha den designen, en stor anledning till att -04 CBR1000 var klart tyngst av 1000-hojarna var den dämpardesignen.

Då började man laborera med dubbla dämpare i stället, typ R1 (och tidigare Ducati), men då man fick problem med vikten (-06:an är 5 kg tyngre tack vare denna design) så försökte man minska skadan genom att dra isär dämparna för att kunna minska på värmeisoleringen mot dyna/kuts. Alltså, dubbla dämpare för att få upp volymen (lägre ljud) och brett isär för att kunna minska på de värmeisolerande delarna (lägre vikt).

Ett liknande problem kan man se från sidan där kåpan lämnats öppen. Kawa vägrade att göra kåpan vidare och hur de än försökte isolera den så brände grenrören sönder den. Då sågade man helt enkelt upp den! Ett hål bränns inte sönder. Rätt rejsigt om ni frågar mig.

Jag tror denna design blir kortlivad och att nästa större uppdatering (-08) kommer att ha en annan lösning, förmodligen med dämpare under motorn som på R6.

Edit: oj vad långt det blev. God natt. :tomten

Last edited:
zajtar skrev:
köp inte zx10 ..
gillar inte alls den
hatar designen .
håll dig till gsx .eller köp en cbr 1000

Skulle själv kunna tänka mig den nya ZX10 MEN med annat avgas så klart, men har ju precis köpt en ny blå vit GSXR1000 0mil.
Kittad med Sato titan helsystem / power commander / Öhlins styrdämpare / racingdäck, nån som är intreserad av den?

Superbike Roger skrev:
Skulle själv kunna tänka mig den nya ZX10 MEN med annat avgas så klart, men har ju precis köpt en ny blå vit GSXR1000 0mil.
Kittad med Sato titan helsystem / power commander / Öhlins styrdämpare / racingdäck, nån som är intreserad av den?

varför ska du sälja den ,låter som om den har allt för mycket godis på sig :banana

Nyheter
Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Ny 500-kubiks retro från Honda