sandstream
Guest
Det lär du aldrig få göra, lite svårt att komma upp i 270-280 efter nya sektionen innan BergskurvanJag vill se den bromsningen från 270-280 mot bergskurvan på sviestad..

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Det lär du aldrig få göra, lite svårt att komma upp i 270-280 efter nya sektionen innan BergskurvanJag vill se den bromsningen från 270-280 mot bergskurvan på sviestad..
Har ni inte sett stuntkillarna som bromsar upp hojen på framhjulet med vänsterhand??
Det lär du aldrig få göra, lite svårt att komma upp i 270-280 efter nya sektionen innan Bergskurvan![]()
Med EN hand, jasså, nyss var det ju ingen hand och det är en värld av skillnad. Det är väl inget konstigt att man kan ta upp en hel del kraft även om man bara använder en arm. Sillnaden mellan två och en arm är liten i jämförelse med skillnaden mellan en och ingen arm. Om inte DU tror på MIG så be din polare ta bort skruvarna som håller styrhalvorna fast i gaffelbenen. Då sitter styret löst och om han lägger minsta vikt på dem så kommer de vika sig, alltså får han inget stöd alls för sina händer och då kan både du han, jag och alla andra verkligen se hur bra det går när han nyper till ordentligt på frambromsen. Åhej där flög han över styret! Möjlightvis att man kan undvika att bli avkastad genom att lägga sig platt som en padda över tanken och ta stöd med hjälmen mot kåpglaskanten, men då liknar det inte ens en vanlig inbromsning.Musklerna i rygg och mage är betydligt större än de i armarna, oavsett hur kraftiga armar man har.
En polare kan bromsa fullt med bara vänster hand (på handbromsen alltså). Hur är det möjligt om man inte håller i sig med rygg/mage.
Iofs, det är bara att flytta på däckschikanen.Det går fortfarande att använda den gamla sträckningen..
Vi får spänna upp ett sånt där nät som de brukar ha när det skjuter i väg folk med kanonTjoho vilken fart han hade över vallen![]()
Men alltså, pratar vi inte om olika inbromsning här? En 'på gatan'-fullbroms kan jag tänka mig göra utan att hålla i mig nämnvärt med händerna, men fullt jävla ös efter rakan på Sviestad, bromsa för sent och nypa så hårt i helvete men jävla kan, det blir liksom inte samma sak.
Låt oss veta när han kommer till Anderstorp och skall göra tricket. Det vill jag gärna sePrecis så går det till.
Tror inte han testat från 200+, men jag skall fråga imorgon på Sviesta
Har även sett samma manöver fast åkandes med låst framhjul.
Märkte på Mittsverigebanan att hojen börjar slingra sig vid hård inbromsning.
Kör R1 -00 och Metzeler M3 med 2.2 bar med fjäderinställningar efter den här tabellen:http://www.sportrider.com/bikes/146_street_bike_suspension_settings/
där dom har Rennsport som referens.
Har jag för mjuk dämparinställning? Väger strax under 110 kg.
Har haft lite svårt att luta mig fram och titta efter om gaffeln går i botten när jag nyper i bromsen...
Känns som hela tråden har spårat ur lite!
Men som en Bigdog nämnde så tror jag att det är bakhjulet som snurrar långsammare än va cykeln rör sig framåt när du växlar ner och dumpar kopplingen. Därav så börjar bakhjulet sladda dvs hojen "slingrar" sig.
//Robert
Får hålla koll på om bakhjulet glider nästa gång.
Har ialla fall satt ett buntband på ena gaffelbenet för att se hur djupt gaffeln går.
Tror det går omkring 220-230 på längsta rakan innan inbromsningen och ibland testar man ju ibland att flytta fram bromspunkten några meter och då klämmer man i frambromsen för glatta livet.
Tvärtom, det har faktiskt väldigt står betydelse på en hoj eftersom ledningen mellan fram och bak sitter just "mellan" styret och tanken.Som Ingenjör så kan jag avslöja att det inte spelar någon roll om retardationskraften (för kroppen) kommer via styrhandtagen istället för tanken.
Tvärtom, det har faktiskt väldigt står betydelse på en hoj eftersom ledningen mellan fram och bak sitter just "mellan" styret och tanken.
Om det nu går att hålla i sig med en hand som du påstår, hur skall man hålla i sig? Du tror inte att hojen börjar svänga om man lägger minsta lilla tyngd på ena styrhalvan? Det kallas även motstyrning.Med EN hand, jasså, nyss var det ju ingen hand och det är en värld av skillnad. Det är väl inget konstigt att man kan ta upp en hel del kraft även om man bara använder en arm. Sillnaden mellan två och en arm är liten i jämförelse med skillnaden mellan en och ingen arm. Om inte DU tror på MIG så be din polare ta bort skruvarna som håller styrhalvorna fast i gaffelbenen. Då sitter styret löst och om han lägger minsta vikt på dem så kommer de vika sig, alltså får han inget stöd alls för sina händer och då kan både du han, jag och alla andra verkligen se hur bra det går när han nyper till ordentligt på frambromsen. Åhej där flög han över styret! Möjlightvis att man kan undvika att bli avkastad genom att lägga sig platt som en padda över tanken och ta stöd med hjälmen mot kåpglaskanten, men då liknar det inte ens en vanlig inbromsning.
Stämmer att leden sitter mellan...dock så pratar jag om en bromsning med hojen upprätt och styret helt rakt (vilket iof inte framgick av texten). Borde vara så att styret ändå är såpass rakt att det inte borde spela någon roll ändå. Jag vidhåller nog att det borde inte spela någon roll.
Men sen e ju praktik och teori påtaglig ofta två olika saker![]()
En hoj som bromsar dyker i framändan, som sandstream dessutom påpekar sitter föraren mellan både tank och styre, så det finns två punkter som kan ta upp kraften, styre och tank. Tanken fångar skrevet upp, men sen har vi en böjlig ryggrad, och den är inte helt enkel att hålla emot, såvida man inte använder styret och tar upp kraften med övre delen av ryggen.
Skulle man enbart använda magen/ryggen för att hålla emot skulle det gå åt fruktansvärt mycket kraft, tänk dig din vikt + gkraft att hålla emot...
Sitt i en rallybil som bromsar fullt på asfalt, och försök enbart hålla mot med fötterna... Du kommer åka som en katapult genom rutan...
![]() |
Sandvikens franskaste Triumph
I Norrtälje kunde vi se hur... |
![]() |
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul
Den 2 augusti körde Hydet M... |
![]() |
A ride for our child, Tyra
MC-kortegen ”A ride for our... |
![]() |
Mälaren Runt #40 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti kör... |