Slingrar vid hård inbromsning

Har ni inte sett stuntkillarna som bromsar upp hojen på framhjulet med vänsterhand??

Jo, men det är ändå inte en bromsning med fulla g-krafter.
Man ska en rätt brutal bålstyrka om man ska hålla mot det enbart med mage/rygg.
Rent smc-teoretiskt skulle jag kunna skjutsa en smc-instruktör som inte får hålla i sig på bönpallen och han skulle kunna sitta bakpå utan att flyga fram på mig i en hård bromsning då eller?

Det lär du aldrig få göra, lite svårt att komma upp i 270-280 efter nya sektionen innan Bergskurvan :tungan

Det går fortfarande att använda den gamla sträckningen..
 
Last edited:
Musklerna i rygg och mage är betydligt större än de i armarna, oavsett hur kraftiga armar man har.
En polare kan bromsa fullt med bara vänster hand (på handbromsen alltså). Hur är det möjligt om man inte håller i sig med rygg/mage.
Med EN hand, jasså, nyss var det ju ingen hand och det är en värld av skillnad. Det är väl inget konstigt att man kan ta upp en hel del kraft även om man bara använder en arm. Sillnaden mellan två och en arm är liten i jämförelse med skillnaden mellan en och ingen arm. Om inte DU tror på MIG så be din polare ta bort skruvarna som håller styrhalvorna fast i gaffelbenen. Då sitter styret löst och om han lägger minsta vikt på dem så kommer de vika sig, alltså får han inget stöd alls för sina händer och då kan både du han, jag och alla andra verkligen se hur bra det går när han nyper till ordentligt på frambromsen. Åhej där flög han över styret! Möjlightvis att man kan undvika att bli avkastad genom att lägga sig platt som en padda över tanken och ta stöd med hjälmen mot kåpglaskanten, men då liknar det inte ens en vanlig inbromsning.
 
Det som folk verkar glömma är att armarna fördelar kraften till ryggen under en inbromsning..
Det är inte så mycket nedre delen av ryggen heller som tar stöten, utan övre delen av ryggen, samt att man spänner magen för att hålla bålen under bromsning.
 
Det går fortfarande att använda den gamla sträckningen..
Iofs, det är bara att flytta på däckschikanen.

Ska bli spännande att se när SMC-instruktören bromsar från 270 med lösa styrhalvor. Ambulanspersonalen gör nog bäst i att befinna sig i närheten.
 
Tjoho vilken fart han hade över vallen :)

Men jag måste säga att et är riktigt strongt att våga sig på en ordentlig inbromsning med vänsternäven på höger styrhalva. Personligen så hade jag legat och simmat på backen då. För vi snackar väl full inbromsning?
 
Men alltså, pratar vi inte om olika inbromsning här? En 'på gatan'-fullbroms kan jag tänka mig göra utan att hålla i mig nämnvärt med händerna, men fullt jävla ös efter rakan på Sviestad, bromsa för sent och nypa så hårt i helvete men jävla kan, det blir liksom inte samma sak.
 
Men alltså, pratar vi inte om olika inbromsning här? En 'på gatan'-fullbroms kan jag tänka mig göra utan att hålla i mig nämnvärt med händerna, men fullt jävla ös efter rakan på Sviestad, bromsa för sent och nypa så hårt i helvete men jävla kan, det blir liksom inte samma sak.


Det är därför, min gode man, som DU inte är SMC-instruktör!

Tjafsa inte med sekten! :mad:
 
Precis så går det till.
Tror inte han testat från 200+, men jag skall fråga imorgon på Sviesta
Har även sett samma manöver fast åkandes med låst framhjul.
Låt oss veta när han kommer till Anderstorp och skall göra tricket. Det vill jag gärna se :D

Det är en jävla skillnad mellan att bromsa "hårt" från lagom fart till att bromsa sig förbi någon som bara är bråkdelen av en sekund långsammare på varvet - med 299 km/h på mätaren och en skarp 90-graderssväng framför sig. Korsa armarna där, den som vågar...
 
Märkte på Mittsverigebanan att hojen börjar slingra sig vid hård inbromsning.
Kör R1 -00 och Metzeler M3 med 2.2 bar med fjäderinställningar efter den här tabellen:http://www.sportrider.com/bikes/146_street_bike_suspension_settings/
där dom har Rennsport som referens.

Har jag för mjuk dämparinställning? Väger strax under 110 kg.
Har haft lite svårt att luta mig fram och titta efter om gaffeln går i botten när jag nyper i bromsen...


Känns som hela tråden har spårat ur lite!
Men som en Bigdog nämnde så tror jag att det är bakhjulet som snurrar långsammare än va cykeln rör sig framåt när du växlar ner och dumpar kopplingen. Därav så börjar bakhjulet sladda dvs hojen "slingrar" sig.

//Robert
 
Känns som hela tråden har spårat ur lite!
Men som en Bigdog nämnde så tror jag att det är bakhjulet som snurrar långsammare än va cykeln rör sig framåt när du växlar ner och dumpar kopplingen. Därav så börjar bakhjulet sladda dvs hojen "slingrar" sig.

//Robert

Får hålla koll på om bakhjulet glider nästa gång.
Har ialla fall satt ett buntband på ena gaffelbenet för att se hur djupt gaffeln går.
Tror det går omkring 220-230 på längsta rakan innan inbromsningen och ibland testar man ju ibland att flytta fram bromspunkten några meter och då klämmer man i frambromsen för glatta livet.
 
Som Ingenjör så kan jag avslöja att det inte spelar någon roll om retardationskraften (för kroppen) kommer via styrhandtagen istället för tanken.

Newton var en fin kille det.

Får hålla koll på om bakhjulet glider nästa gång.
Har ialla fall satt ett buntband på ena gaffelbenet för att se hur djupt gaffeln går.
Tror det går omkring 220-230 på längsta rakan innan inbromsningen och ibland testar man ju ibland att flytta fram bromspunkten några meter och då klämmer man i frambromsen för glatta livet.

<--- Ser ju iaf ut så på motogp när de bromsar in....motorbromsen i kombo med hård frambroms gör att det drar iväg lite...men det e ju så det ska va. Det e ju fräsigt ju.
 
Last edited:
Som Ingenjör så kan jag avslöja att det inte spelar någon roll om retardationskraften (för kroppen) kommer via styrhandtagen istället för tanken.
Tvärtom, det har faktiskt väldigt står betydelse på en hoj eftersom ledningen mellan fram och bak sitter just "mellan" styret och tanken.
 
Tvärtom, det har faktiskt väldigt står betydelse på en hoj eftersom ledningen mellan fram och bak sitter just "mellan" styret och tanken.

Stämmer att leden sitter mellan...dock så pratar jag om en bromsning med hojen upprätt och styret helt rakt (vilket iof inte framgick av texten). Borde vara så att styret ändå är såpass rakt att det inte borde spela någon roll ändå. Jag vidhåller nog att det borde inte spela någon roll.

Men sen e ju praktik och teori påtaglig ofta två olika saker :)
 
Med EN hand, jasså, nyss var det ju ingen hand och det är en värld av skillnad. Det är väl inget konstigt att man kan ta upp en hel del kraft även om man bara använder en arm. Sillnaden mellan två och en arm är liten i jämförelse med skillnaden mellan en och ingen arm. Om inte DU tror på MIG så be din polare ta bort skruvarna som håller styrhalvorna fast i gaffelbenen. Då sitter styret löst och om han lägger minsta vikt på dem så kommer de vika sig, alltså får han inget stöd alls för sina händer och då kan både du han, jag och alla andra verkligen se hur bra det går när han nyper till ordentligt på frambromsen. Åhej där flög han över styret! Möjlightvis att man kan undvika att bli avkastad genom att lägga sig platt som en padda över tanken och ta stöd med hjälmen mot kåpglaskanten, men då liknar det inte ens en vanlig inbromsning.
Om det nu går att hålla i sig med en hand som du påstår, hur skall man hålla i sig? Du tror inte att hojen börjar svänga om man lägger minsta lilla tyngd på ena styrhalvan? Det kallas även motstyrning.
Samma sak kan hända om man lägger tyngd på båda armarna. Risker finns att man omedvetet lägger lite mer tyngd på ena sidan, och hojen börjar svänga (eller orma sig).

Jag vet att det är väldigt kontroversiellt att påsta att om hojen beter sig underligt så kan det bero på föraren, men i många fall (långt i från alla) förhåller det sig så. Jag vet också att många som tävlar använder styret för att hålla i sig både vid bromsning och acceleration (vissa även när man flyttar från ena sidan till den andra). Alla vet ju att styret använder man till att styra med. Om man använder ben+mage/rygg mer och armarna mindre när man håller i sig så kommer man att få en lugnare och stabilare hoj. Eftersom man då påverkar styret mindre (och styret styr man med, eller hur?).
Och nu kommer själva poängen: En lugn och stabil hoj går det att köra fortare med!
 
Last edited by a moderator:
sen o göra de en gång på gatan o 20 tusen ggr på bana e kanske olika :)
 
Stämmer att leden sitter mellan...dock så pratar jag om en bromsning med hojen upprätt och styret helt rakt (vilket iof inte framgick av texten). Borde vara så att styret ändå är såpass rakt att det inte borde spela någon roll ändå. Jag vidhåller nog att det borde inte spela någon roll.

Men sen e ju praktik och teori påtaglig ofta två olika saker :)

En hoj som bromsar dyker i framändan, som sandstream dessutom påpekar sitter föraren mellan både tank och styre, så det finns två punkter som kan ta upp kraften, styre och tank. Tanken fångar skrevet upp, men sen har vi en böjlig ryggrad, och den är inte helt enkel att hålla emot, såvida man inte använder styret och tar upp kraften med övre delen av ryggen.
Skulle man enbart använda magen/ryggen för att hålla emot skulle det gå åt fruktansvärt mycket kraft, tänk dig din vikt + gkraft att hålla emot...
Sitt i en rallybil som bromsar fullt på asfalt, och försök enbart hålla mot med fötterna... Du kommer åka som en katapult genom rutan...
 
En hoj som bromsar dyker i framändan, som sandstream dessutom påpekar sitter föraren mellan både tank och styre, så det finns två punkter som kan ta upp kraften, styre och tank. Tanken fångar skrevet upp, men sen har vi en böjlig ryggrad, och den är inte helt enkel att hålla emot, såvida man inte använder styret och tar upp kraften med övre delen av ryggen.
Skulle man enbart använda magen/ryggen för att hålla emot skulle det gå åt fruktansvärt mycket kraft, tänk dig din vikt + gkraft att hålla emot...
Sitt i en rallybil som bromsar fullt på asfalt, och försök enbart hålla mot med fötterna... Du kommer åka som en katapult genom rutan...

Sant. Dock så blir det samma sak om man ritar ut kraftpilarna i ramen enl mekanikens alla regler.
 
Tittar lite på 250gp nu, om bara Lorenzo hade knipit mer kring tanken så hade han nog kört 2-3 sekunder snabbare.

Konstigt att inte GP-förarna gör som SMC-instruktörer säger, har dom inte lärt sig nånting?
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top