Slingrar vid hård inbromsning

Krusty

Medlem
Gick med
15 Sep 2004
Hoj
Blå
Märkte på Mittsverigebanan att hojen börjar slingra sig vid hård inbromsning.
Kör R1 -00 och Metzeler M3 med 2.2 bar med fjäderinställningar efter den här tabellen:http://www.sportrider.com/bikes/146_street_bike_suspension_settings/
där dom har Rennsport som referens.

Har jag för mjuk dämparinställning? Väger strax under 110 kg.
Har haft lite svårt att luta mig fram och titta efter om gaffeln går i botten när jag nyper i bromsen...

Nu vet jag ju inte alls hur allvarligt det är men en R1-00 kommer nog alltid slingra sig lite vid hårda inbromsningar...

Märkte på Mittsverigebanan att hojen börjar slingra sig vid hård inbromsning.
Kör R1 -00 och Metzeler M3 med 2.2 bar med fjäderinställningar efter den här tabellen:http://www.sportrider.com/bikes/146_street_bike_suspension_settings/
där dom har Rennsport som referens.

Har jag för mjuk dämparinställning? Väger strax under 110 kg.
Har haft lite svårt att luta mig fram och titta efter om gaffeln går i botten när jag nyper i bromsen...
Jag är ganska säker på att det inte har något med fjädringen att göra. Problemet är förmodligen att du "hänger på styret" när du bromsar. Håll i med benen runt tanken och spänn rygg/mage. För att kolla att du inte lägger tyngd på armarna, vifta lätt med armbågarna när du bromsar.

Micke

Jag är ganska säker på att det inte har något med fjädringen att göra. Problemet är förmodligen att du "hänger på styret" när du bromsar. Håll i med benen runt tanken och spänn rygg/mage. För att kolla att du inte lägger tyngd på armarna, vifta lätt med armbågarna när du bromsar.

Micke

Klart jag kniper åt med benen runt tanken men man måste ju ändå hålla i sig i styret en del för att inte falla framåt, SÅ stark rygg har nog ingen att kunna vila på styret med helt avspända armar.
Kanske -00 har tendens att slingra sig, men har inte läst om det nånstans.
Ska testa inbromsningar i helgen med buntband på gaffeln till att börja med.

Jag har ännu inte sett någon i MotoGP knipa runt tanken, där är det armarna som tar upp all kraft. Verkar ju funka finfint för dem tycker jag.

Klart jag kniper åt med benen runt tanken men man måste ju ändå hålla i sig i styret en del för att inte falla framåt, SÅ stark rygg har nog ingen att kunna vila på styret med helt avspända armar.

Exakt, så stark mage och rygg har ingen. Jag skulle vilja se den som kan bromsa hårt med lösa styrhalvor utan att trilla framlänges över hojen.

Exakt, så stark mage och rygg har ingen. Jag skulle vilja se den som kan bromsa hårt med lösa styrhalvor utan att trilla framlänges över hojen.
Musklerna i rygg och mage är betydligt större än de i armarna, oavsett hur kraftiga armar man har.
En polare kan bromsa fullt med bara vänster hand (på handbromsen alltså). Hur är det möjligt om man inte håller i sig med rygg/mage.

Framhjulet vill ju "orma sig" lite, för att följa ojämnheterna i asfalten. Om man då spänner armarna kommer dessa vibrationer i framhjulet att vandra genom kroppen och ner i sadeln, och cykeln ormar sig.

Ni som fortfarande är skeptiska till varför man skall vara avslappnad i armarna: Sträck armarna rakt fram, spänn alla muskler i armarna och försök "spela piano" med fingrarna. Gör sedan om samma sak med avslappnade armar.
I vilket fall tror ni det är lättast att dosera bromskraften?

Musklerna i rygg och mage är betydligt större än de i armarna, oavsett hur kraftiga armar man har.
En polare kan bromsa fullt med bara vänster hand (på handbromsen alltså). Hur är det möjligt om man inte håller i sig med rygg/mage.

Framhjulet vill ju "orma sig" lite, för att följa ojämnheterna i asfalten. Om man då spänner armarna kommer dessa vibrationer i framhjulet att vandra genom kroppen och ner i sadeln, och cykeln ormar sig.

Ni som fortfarande är skeptiska till varför man skall vara avslappnad i armarna: Sträck armarna rakt fram, spänn alla muskler i armarna och försök "spela piano" med fingrarna. Gör sedan om samma sak med avslappnade armar.
I vilket fall tror ni det är lättast att dosera bromskraften?

Jag tror din polare ljuger. Vem bromsar med vänsterhanden?

edit: kan tillägga att visst tar ryggen upp största delen av krafterna i en bromsning, men du måste ändå ha kraft att hålla armarna raka för låta ryggen ta krafterna.
En "avspänd" arm är inte rak..

Last edited:
Jag tror din polare ljuger. Vem bromsar med vänsterhanden?

edit: kan tillägga att visst tar ryggen upp största delen av krafterna i en bromsning, men du måste ändå ha kraft att hålla armarna raka för låta ryggen ta krafterna.
En "avspänd" arm är inte rak..
Jag har själv sett honom göra det. Han är SMC sporthojsinstruktör precis som jag.

Jag har själv sett honom göra det. Han är SMC sporthojsinstruktör precis som jag.

Så han bromsar med full kraft med vänsterhanden? Korsar alltså näven till andra sidan styret och bromsar med full kraft? Tar upp all kraft fast med sned belastning på ryggen eftersom han bara har stöd från en näve?
Sök till talang2008...

edit igen: Får han en stabil bromsning från 280->100 med en hand på styret?

Last edited:
Så han bromsar med full kraft med vänsterhanden? Korsar alltså näven till andra sidan styret och bromsar med full kraft? Tar upp all kraft fast med sned belastning på ryggen eftersom han bara har stöd från en näve?
Sök till talang2008...

Japp, har också sett det.

Att bromsa fullt med en hand på styret fixar jag också (fast höger hand då) så det går uppenbarligen att hålla emot all tyngd med mage/rygg. Sen är det inte lika viktigt att avlasta styret helt vid banåkning som när man åker gata men att bromsa med avslappnade, lätt böjda armar hjälper iaf mig med både stabilitet, kontroll på reglagen och att hålla bakhjulet i backen.

Japp, har också sett det.

Att bromsa fullt med en hand på styret fixar jag också (fast höger hand då) så det går uppenbarligen att hålla emot all tyngd med mage/rygg. Sen är det inte lika viktigt att avlasta styret helt vid banåkning som när man åker gata men att bromsa med avslappnade, lätt böjda armar hjälper iaf mig med både stabilitet, kontroll på reglagen och att hålla bakhjulet i backen.

Jag vet att det går att göra det från lägre farter, men knappast med full kraft.
D.v.s du ligger på gränsen för att däcket ska släppa eller en stoppie.
Jag vill se den bromsningen från 270-280 mot bergskurvan på sviestad..

edit igen: Får han en stabil bromsning från 280->100 med en hand på styret?
Precis så går det till.
Tror inte han testat från 200+, men jag skall fråga imorgon på Sviesta
Har även sett samma manöver fast åkandes med låst framhjul.

Har ni inte sett stuntkillarna som bromsar upp hojen på framhjulet med vänsterhand??

men du, snickarn. eftersom du inte har slirkoppling så låser du bakhjulet lite grann under den hårda inbromsningen. det är detta som gör att hojen "slingrar" sig.
även när jag åkte 748R på bana, en hoj som HAR slirkoppling, så slingrade den sig när man klämde på som värst efter raksträckor.
helt och fullt normalt.

Precis så går det till.
Tror inte han testat från 200+, men jag skall fråga imorgon på Sviesta
Har även sett samma manöver fast åkandes med låst framhjul.

Det finns inte en chans i universum att han håller mot kroppens tyngd genom att knipa mot tanken. Även om han håller sig uppe med rygg och mage måste han sitta fast någonstans i hojen, och den knipkraften går aldrig att uppbringa. Om han gör det du påstår måste han ha glidit fram mot tanken och tar upp kraften den vägen. Men de flesta bromsar inte sittandes längst fram mot tanken.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra