Slingerbulten?

Status
Ej öppen för fler svar.
Slingerbulten är ju LITE närmare, vilket är en fördel. Det roligaste runt Stockholm är nog annars Muskö-tunneln om man gasar lite. Tar ungefär lika lång tid att köra som Slingerbulten också. Nästan i alla fall...... ;)

//J - som nu sitter på en båt i Engelska kanalen. Hur faan hamnade jag här....? :va

Tycker ni att Slingerbulten är en dunderslingrig väg som kan köras på 5 minuter??? Att Stelviopasset eller Trollstigen är tillräckligt kurviga???

Jösses grabbar! Då har ni inte kört redigt slingriga vägar!

Yttra er först när ni har kört Transfagarasan Highway, i Transsylvanien i Rumänien!!!

Ingen påstår att Bulten är den kurvigaste väg de någonsin kört. Däremot är Bulten en mycket bra kombination av snäva såväl som öppna kurvor och långa såväl som korta kurvor som ger ett riktigt skönt flyt i åkningen. Jag åker mycket hellre på en sådan varierande väg än till exempel Trollstigen, som ju enbart består av trånga hårnålar som tas på ettan i knapp styrfart. Var finns tjusningen i den typen av åkning...? Då kan man ju lika gärna åka runt i åttor på stormarknadens parkering...? Eller träna garagevändningar inne i sitt eget garage...?

Precis som med banor - det handlar om liiite mer än bara kurvradien och antalet kurvor...

Last edited:
Jag trodde Slingerbulten handlade om att man ville dra iväg och köra en rolig väg och dricka en kopp kaffe efter jobbet.

Men det handlade tydligen inte om att ha lite kul och trevligt efter jobbet, det handlade om att försöka vara cool men misslyckas för det finns tjejer som kan köra på bajs och fallande klippblock i Transylvanien ...

Jag trodde Slingerbulten handlade om att man ville dra iväg och köra en rolig väg och dricka en kopp kaffe efter jobbet.

Men det handlade tydligen inte om att ha lite kul och trevligt efter jobbet, det handlade om att försöka vara cool men misslyckas för det finns tjejer som kan köra på bajs och fallande klippblock i Transylvanien ...

haha,klockrent

Tycker ni att Slingerbulten är en dunderslingrig väg som kan köras på 5 minuter??? Att Stelviopasset eller Trollstigen är tillräckligt kurviga???

Jösses grabbar! Då har ni inte kört redigt slingriga vägar!

Yttra er först när ni har kört Transfagarasan Highway, i Transsylvanien i Rumänien!!!
DET är en slingrig väg med hårnålsskarpa kurvor på hög höjd och där säkerhetsräcken är antingen skadade eller lyser helt med sin frånvaro. Ett enda misstag är förenat med döden.
Som grädden på moset så finns det en markant risk/chans att man dessutom stöter på vilda björnar och vargar eller att man av misstag råkar köra rätt över deras spillning och riskerar att halka av vägen.... och fortsätta färden nerför branten mot en säker död!!! Transsylvanien är Europas björn- och vargtätaste område! Och som ytterligare bonus så är det ALLTID risk för s k landslides... gigantiska klippblock kan när som helst rasa ner från bergen och ner på vägen.

En fantastisk F1-bana på hög höjd, uppemot 2000 m! En slingrig väg som jag rekommenderar. Mycket nöje under ett par tre timmar! :tummenupp:)

Den körde jag för drygt 2 år sedan... och jag är tjej!:arsele

Hepp!!! :rock

Okay du hitta den slingrigaste bulten, du vann :Bugar ( men bara för att du va tjej )

/G

De flesta av er hade backat för en sån resa... ni hade aldrig i helvete klarat av att köra där... ej heller hade ni klarat av att köra med en sporthoj på övriga skitvägar!

Så fortsätt ni att skryta om Slingerbulten och hur fort ni kan köra där! DET är i mina ögon ingen utmaning alls!!!

...och en bromsning från 270km/h in i Aremberg tycker tant också är vardagsmat?

...och en bromsning från 270km/h in i Aremberg tycker tant också är vardagsmat?

Jag förstår inte varför farbrorn hade så bråttom till Aremberg???? :va

Hade du kört i den hastigheten i bl a Ryssland så hade du inte kommit så långt, pga trafiksituationen och vägförhållanden i landet!
Ponera nu att du kör i 270 km/h på en väg i Ryssland eller vilket annat land i Europa... hade du då hunnit bromsa in i tid om du sett ett gigantiskt hål i vägen, t ex en brunn utan lock eller en väg med gigantiska vägskador? Där vet jag med säkerhet att du inte hade hunnit! Finns de som kört rätt ner i vägbrunnar som saknat lock!!! Och hur tror du att det har slutat??? Lyckligt???

DU hade aldrig i helvete hunnit vare sig väja eller bromsa!!!

Nej... i DITT fall hade det slutat med döden, käre vän... och din plastraket hade varit ett minne blott!

Skadade vägar finns överallt... även i länder som Sverige och Tyskland! Men det finns för många fartdårar som tror att det är fritt fram att riskera både sitt eget och andras liv på allmän väg oavsett var i världen man befinner sig!

I min lilla snäva värld... är hojåkandet inte bara en livsstil utan ett sätt att uppleva världens kulturer, språk, möten med fantastiska människor och vackra vyer på rentav för jävliga vägar!! Men det gör ingenting att vägarna är för jävliga! Jag har ju valt att köra just den vägen den dagen oavsett! Dessa vägar är enligt mig oerhört stimulerande, både matematiskt/logiskt och grovmotoriskt.

Inte ens i Albanien som har de mest fantastiska motorvägarna i Europa, hade du hunnit bromsa! De vägarna har en tendens att emellanåt sluta helt abrupt... mitt i en kurva och förvandlas till "narrow and curvy gravel roads up on steep mountains" utan skyddräcken och där lufttemperaturen är runt härliga +46°!

Hade du, käre laidback fixat det?????:va

:yoparty

De flesta av er hade backat för en sån resa... ni hade aldrig i helvete klarat av att köra där... ej heller hade ni klarat av att köra med en sporthoj på övriga skitvägar!

Så fortsätt ni att skryta om Slingerbulten och hur fort ni kan köra där! DET är i mina ögon ingen utmaning alls!!!
:lol

Hade du klarat att köra med en sporthoj där?

Förövrigt kan du väl posta en video här när du kör Bulten under 5 min på BMW:n, så att vi andra kan få se hur lätt det är!:banana

Min erfarenhet är att den attityd som Bikerlady visar upp tyvärr är ganska vanlig bland de som åker äventyrshoj, särskilt BMW..."jag har minsann åkt tusentals mil på konstiga vägar i östeuropa, därför är jag mer biker än alla småpojkar som åker plastraketer"...

Vad detta har med Bulten att göra och vad vargbajs, nedfallande klippblock, Ryssland, brunnar utan lock och Albanien har med Bulten att göra har jag dock inte förstått...? Vänligen starta en egen tråd för de som är intresserade av detta. I denna tråd diskuterar vi Bulten.

Min erfarenhet är att den attityd som Bikerlady visar upp tyvärr är ganska vanlig bland de som åker äventyrshoj, särskilt BMW..."jag har minsann åkt tusentals mil på konstiga vägar i östeuropa, därför är jag mer biker än alla småpojkar som åker plastraketer"...

Vad detta har med Bulten att göra och vad vargbajs, nedfallande klippblock, Ryssland, brunnar utan lock och Albanien har med Bulten att göra har jag dock inte förstått...? Vänligen starta en egen tråd för de som är intresserade av detta. I denna tråd diskuterar vi Bulten.

Det är dom jävlarna som gör att SMC-blaskan är full av resereportage som har noll koppling till själva körupplevelsen. :hyttamednäven

Vi återgår till att diskutera slingerbulten om det finns mer att ventilera, låt annars tråden falla.

Last edited:
Kära bröder och systrar, sluta citera vissa inlägg! Ty det omintetgör min, en person stora "ignoreralista" :huvet

F.ö tycker jag vissa stycken utav väg 257 är trevliga:) punkt

Ledsen men Bikerlady är inte förenlig med SH och är nu bannad från sajten.

Sådan här attityd gentemot medlemmar på Sporthoj.com tolereras faktiskt inte!

Har aldrig fattat det här med Bulten:va

När jag körde hem från Göteborg en gång stannade jag strax utanför Borås å pissade, framför låg ett nedlagt grustag. Kunde inte låta bli att gå ner, efter en stund hittade jag en bult, letade lite till och hittade en mutter som passade. Tog hem skrotet, det låg nåt år i garaget innan jag åkte iväg och kromade hela skiten. Otroligt njutbart att gå in till den lokala järnhandlar´n och fråga efter en mutter i storlek M40?

-En vanlig M4 menar du va?

Det är då man lättar på skinnjackan och plockar fram bulten.
Fick faktiskt en antydan till leende hos karl men han har ju jobbat där sen typ 30-talet.

Januari, tillfällig 010.jpg

Bulten ja, en norrlännings erfarenhet av den mytomspunna sträckan:

1 - Körde den första gången i somras med bil.
2 - Bägge passagerarna (varav en min bättre hälft) var åksjuka efter halva turen, trots mycket modest fart.
3 - Rosenhillfiket imponerade, smaskiga bullar och allt från hoodies till ryggmärken på västen fanns i kundkretsen. Kul!
4 - Familjebil är inte det optimala fordonet längs den kurviga vägsträckan. Inte alls.

Jag är väl inget direkt blåbär, men inte sjutton begriper jag hur vissa kan åka så fort som det sägs längs den vägen! I alla fall inte utan att avhysa medtrafikanterna:)

Angående Sporthoj och väta, Hell - en Iron Butt-hedersplakett borde väl nästan tilldelas Viktor L:s farsa, som körde hans nyinköpta RC8R från Uppsala till Piteå igår? Temperaturen knappt över 6 grader och hällregn mest hela resvägen. Förunderligt...:tummenupp

Status
Ej öppen för fler svar.
Back