sliir

kithseefried

speed is life!
Gick med
14 Feb 2005
Hoj
fzr 1000 -87 i delar
e det normalt att kopplingen slirar ngt när hojen e kall typ 5min efter start ??
eller bör jag byta ut lamellerna?

skulle nog kolla upp det lite närmare om ja va dig !!!

ps. "con air" va ???

Slir från kopplingen är aldrig normalt men jag har lite svårt att förstå varför det endast uppkommer 5 min efter start.
Slir skall teoretiskt uppstå lättast vid maxvrid. Testa att provocera fran slir. Slirar det testa att fräscha upp stålskivorna fungerar inte detta byt lameller.

kithseefried skrev:
e det normalt att kopplingen slirar ngt när hojen e kall typ 5min efter start ??

Min RD 350s koppling slirade vid hög belastning när jag tog ut den för våren en säsong. Körde dock hela säsongen utan större problem, typ 4-500 mil var det tror jag, innan jag bytte lameller. På den hojen var det alltså inte speciellt alarmerande att det slirade lite.

kithseefried skrev:

Vad kör du för olja? Motul 5100 rekomenderar jag för Fzr1000 om det var den det slirade på...

nja den slirar med halvt gaspådrag fram till 5min sen kan jag gasa som jag känner för typ...
äh det e la bara å skaffa en lamellsats... kostar ju inte mycket,, tyckte bara d var skumt :näsblod

jag har alltid kört på 5100 men nu hade förra ägaren bara kört 100 mil på oljan i så jag tänkte köra ett par till, det är valvoline delsyntet i nu antar att det e skit så jag ska byta denna månad

jajamen con air! :tummenupp
verkade som dåligt med filmälskare här :D

cititatet kommer väll ifån "forest gump" :va :va

(kanske finns i con air me)

kithseefried skrev:
nja den slirar med halvt gaspådrag fram till 5min sen kan jag gasa som jag känner för typ...
äh det e la bara å skaffa en lamellsats... kostar ju inte mycket,, tyckte bara d var skumt :näsblod

jag har alltid kört på 5100 men nu hade förra ägaren bara kört 100 mil på oljan i så jag tänkte köra ett par till, det är valvoline delsyntet i nu antar att det e skit så jag ska byta denna månad

Forest gump...

kithseefried skrev:

Både jag och farsan hade valvoline i våra hojar förra året. båda hade problem med slirande koppling. bytte till castrol och problemen var som bortblåsta!

Slurken skrev:
Både jag och farsan hade valvoline i våra hojar förra året. båda hade problem med slirande koppling. bytte till castrol och problemen var som bortblåsta!

kan ju vara skitolja som är problemet men jag byter lameller endå... kan ju spara dom gamla om de ser fina ut, har ju två hojar :tungan

VARNING kör ej på valvoline delsyntet!!

bytte lameller, filter och olja idag.

efter nogrann inspektion av samtliga av de gamla lamellerna vart det inga skador och såg nästan nya ut!!! :jisses

nu är det 5100 i och kopplingen greppar som aldrig förr :tummenupp

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...