Slightly OT: Enduro fråga

loser

Född förlorare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
fjollträsk c/o Vidja
Hoj
KTM 950 SM
Vad krävs för att få framföra en enduro reggad hoj på allmän väg?
Vanliga mc-körkortet? Någon annan licens?

Tax på förhand.
 
så vitt jag vet så får du köra till och från tävling/träning på allmäna vägar med endurolicens. Var du tränar e ju din ensak som farbror blå inte har att göra med.......
 
men MED körkort för tusan, utan körkort inget åkande utanför inhägnat område, sen tillkommer endurolicensen om du kör e-reggat, men det är bara ett tillstånd du betalar för inget du behöver köra upp för.
 
Svindyrt bör tilläggas . (tävlingslicens) :skrämd
 
kostar typ 1000kr för licens och sedan kostar klubbavgiften.....försäkringarna före enduro är nästan borttagna:(
 
Om hojen är e-reggad gäller:
1: Du måste ha körkort
2: Du måste vara medlem i svemoansluten klubb
3: Du måste ha endurolicens, kostar 1000 kr

Då får du köra på allmän väg endast till och från träning och tävling arrangerad av svemoansluten klubb.

Sen att polisen inte har nån koll på detta är en helt annan sak. Har inte hört talas om någon som blivit tagen om hojen varit e-reggad, försäkrad och föraren haft körkort.
 
1000?
1600 kostade det sist :eek:
Sen fick man dessutom pynta för backe och crosslicens för backtävling resp isbana
Billigt... :skrämd :zpy
 
SM 570 RR skrev:
1000?
1600 kostade det sist :eek:
Sen fick man dessutom pynta för backe och crosslicens för backtävling resp isbana
Billigt... :skrämd :zpy

Ja just det, jag kör ju fortfarande på juniorlicens för enduro... Är man gammal kostar det mer, tvärtemot försäkringen
 
Svemo hävdar man bara får köra till/från svemo-klubb-organiserad träning/tävling. Vad lagen säger vet jag inte.
Med lätt resp. mellankort får du inte ens köra 'fulleffekt' hojar till/från träning/tävling, enbart under träning/tävling. (Där spricker glada 16-åringar som tror dom får köra 30-40-hk 125 cc endurohojar på väg.)
/u
 
cRoC skrev:
Hoppsan, funderade på att fixa endurolicens :(
Att fixa e-lic o e-reg bara för att får köra fulleffekt 125a på väg verkar alltså inte vara nån större ide.
E-reggning är i princip ingen ide alls längre. Undantaget förstås om man tänkt tävla/träna enduro eller om det är svårt/dyrt att lv-regga hojen.
/u
 
det beror hur man ser på det, du slipper blinkers, hastighetsmätare tuta och en massa sånt som en lv-reggad hoj måste ha.
men just för att vara 16 år och köra fulleffekts 125 så är idén inget som funkar.
Jag tycker det är rätt och riktigt man kör helt enkelt enduro med e-reggade fordon, så borde det ha förblivit.
 
Silwer skrev:
det beror hur man ser på det, du slipper blinkers, hastighetsmätare tuta och en massa sånt som en lv-reggad hoj måste ha.
men just för att vara 16 år och köra fulleffekts 125 så är idén inget som funkar.
Jag tycker det är rätt och riktigt man kör helt enkelt enduro med e-reggade fordon, så borde det ha förblivit.
Slipper blinkers o hast.mätare, ja. Inget mer. Har själv cykeldator iaf f trafiken o roadbook-körning. Dvs. slipper blinkers f 1500:-/år (1000 lic + 500 crossklubb). Håller i övrigt med dig helt.

Vet inte vad 125a förs. kostar, men misstänker att det är dyrare försäkra en 40 hk 125a enduro än en 11 kW gathoj. Så för 16åringen kan det bli rätt dyrt att e-regga en cross el köpa en e-hoj för att ha på gatan. Verkar ju dessutom inte ens vara lagligt. Så det är en hel del nackdelar m den varianten f 16åringar.
/u
 
Varför köper ni inte en lv-reggad hojj direkt istället....
Enduro-reg verkar ju vara bögigt.

Bättre o hänga av blinkersena sen på banan isåfall ?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top