Slicksfråga!

Mm Michelin har snurrat till det ordentligt med sina däckdimentioner. Ska ta och googla på det för att kunna bli lite klokare! Tack för hjälpen :) Oskar

Har redan googlat efter svar, men inte hittat något. Michelin verkar låtsas som att det regnar och att alla använder samma mått som dom gör. :dummer

Tror dock att det jag skrev ovan stämmer ganska bra. Jämförde ett Dunlop slicks i 195/60-17 med ett av mina nya 20/69-17 Michelin och Michelin-däcket var lite högre.
 
Hej alla i däck träsket! :)

Lite info....Jag kör just nu på Michelin Slicks (12/60-17 + 20/67-17) på min Superbike och körde i inledningen på säsongen på Dunlop (125/70-17 + 195/65-17). Mellan dessa märken i dessa dimensioner skiljer det ingenting i RULLOMKRETS.
 
Last edited:
Hej alla i däck träsket! :)

Lite info....Jag kör just nu på Michelin Slicks (12/60-17 + 200/67-17) på min Superbike och körde i inledningen på säsongen på Dunlop (125/70-17 + 195/65-17). Mellan dessa märken i dessa dimensioner skiljer det ingenting i RULLOMKRETS.


Okej tack! Nu vet jag hur jag ska få de egenskaperna ebs har utan att köpa michelin :)
 
Förresten en annan sak jag kom att tänka på! Måste man köra in slicks som ett vanligt däck eller kan man börja jaga tider med dem direkt?
 
Finns väl inte många däck överhuvudtaget som man inte behöver köra in alt rugga innan pga ytskiktet, eller har jag fel?
 
Bara av med värmarna och bomba satan, behöver inte "köras in"

Kan dock vara hala innan du fått temp i dom om du kör utan värmare men det beror inte på något annat än att de är kalla.
 
Bara av med värmarna och bomba satan, behöver inte "köras in"

Kan dock vara hala innan du fått temp i dom om du kör utan värmare men det beror inte på något annat än att de är kalla.

Är böjd att hålla med, med min ringa erfarenhet. Jag har insett att jag har svårt att hålla tillabaka hornen i pannan när jag kommer ut på banan, men att "köra in däcken" har vart det minsta problemet i sammanhanget... Tar det lite halvlugnt kanske första halvvarvet, sen är det perkele som gäller!

Sluta nojja och börja gasa! ;)
 
Finns väl inte många däck överhuvudtaget som man inte behöver köra in alt rugga innan pga ytskiktet, eller har jag fel?

Jag la på ett ett par däck förra sommarn. De hade någon sorts klet på ytan. Men jag hade ju läst här på sporthoj att det bara är att köra. Så jag körde iväg, lugnt, eftersom det var något fuktigt på vägen. I första kurvan varvade motorn upp som om det vore friläge. Hojen sladdade runt 180°, och hamnade på sidan med mig bredvid. Nåja, det hände inte så mycket. Lite repor på kåpor/avgasrör, och spräckt kåpglas. Jag skrapade fotknölen en aning, eftersom att jag bara hade gympadojor.
 
Ja däckonline hade inte ens 190/55-17 på lagret och jag behöver beställa däck inom en snar framtid.. Någon som har tips på andra billiga alternativ eller återförsäljare? Funderar lite på metzelers compk som ska vara lika bra som superbike pro. Någon som har någon erfarenhet? Har man mycket bättre fäste med compk än tex dunlops sportsmart eller skiljer det inte så mycket mellan ett grymt gatdäck och ett billigt slicks?

Hej
Jag körde på metzeler compk fram 12x20min på Mantorp1-2 maj ,ska köra på de framhjulet på Gelleråsen heldag på onsdag. Bak 10x20 min Mantorp.
Framhjulet inte ett släpp!! bakhjulet rör sig lite mycket för bättre tider men annars bra.
Ska kolla Michelins 20/69 bak med kompk fram onsdag och byta till Pirelli endurance fram efter maten.
Har svårt att hitta de rätta däcket för mig:mad:
 
Så nu har jag kört på Gelleråsen en heldag.
kompk hela dagen på framfälgen har nu gått 12pass på m-torp och 6pass på g-åsen.
inte ett släpp nu heller.(bra däck för en medelmåtta som mig)
Ca tider för mig var snabb grupp M=1.28-1.30 bästa varv 1.26, långsam licens G =1.11-1.18 bästa tid ?(uppskattade tider om man jämförde med andra förare)
Michelin bak 20\69 b 6 pass och skrot!!
Vad är rätt lufttryck kallt vs varmt??
Någon säger 1.45 och nästa 2.1 vad i helvete!!(varmt)
Hur kan det skilja så mycket och det funkar bra för båda?
Har det så stor betydelse på körsättet?
Radfyra vs Twin... släng in den olikheten med så blir det ännu mörkare.
Ska byta bak till ett beg Michelin 19\69 första passen på Kullen nästa vecka för jag tror att 20 däcket rör sig för mycket för min smak.(med lite luft uh vad äckligt)
Sedan ska jag prova Pirelli pro fram och Michelin 20\69 bak.
Får jag ingen ordning på problemet så blir det bara bandags däck fram och bak eftersom jag inte tävlar är ju tiden inte sååå noga.
Ska dock ge conti bak en chans med för de ska tydligen vara lite hårdare i stommen och det tror jag passar mig.
Tycker att jag har Öhinaren bra inställd men men kanske är det bara en massa spöken i skallen.
Så om det finns någon som har BRA koll och ska köra på Kinnekulle 18-19 HJÄLP:(
 
Eftersom du kört Metzeler tidigare så skulle jag gissa på två ställen att börja på:

Fjädringen som funkade på dem, passar inte Michelinslicksen.
Om däcket rör sig så mycket och dessutom tar slut misstänker jag att du kör med för lite luft. Kallslitage som äter upp däcket (Enligt Michelin själva=lite luft, stor yta mot asfalten=stor värmeavledning).

För de tider du kör skulle jag ändå säga att du kan fortsätta på CompK eller PRO, det blir billigare ;)

Men finns säkert raceförare som kan rätta mig och ge bättre input.
 
Last edited:
Kallt däck o fuktigt..... lägg ihop 1+1= Halt

Värme i däcken ger fäste. Damm, kyla och fukt ger hala däck. INTE ytan på däcket.

Jag la på ett ett par däck förra sommarn. De hade någon sorts klet på ytan. Men jag hade ju läst här på sporthoj att det bara är att köra. Så jag körde iväg, lugnt, eftersom det var något fuktigt på vägen. I första kurvan varvade motorn upp som om det vore friläge. Hojen sladdade runt 180°, och hamnade på sidan med mig bredvid. Nåja, det hände inte så mycket. Lite repor på kåpor/avgasrör, och spräckt kåpglas. Jag skrapade fotknölen en aning, eftersom att jag bara hade gympadojor.
 
Vad är rätt lufttryck kallt vs varmt??
Någon säger 1.45 och nästa 2.1 vad i helvete!!(varmt)

Kolla om tillverkaren har några rekommendationer för däckstrycket. T ex Metzeler har tabeller åtminstone för sina slicks där man kan läsa sig till både kall och varmtryck.

Sen ett tips som jag fått, som funkar kanon för mig är att börja med lite högre tryck och sänka därefter om det blir halkigt när det blir varmt efter ett par varv.

Tidigare så frågade jag hela tiden andra vad de körde med och körde samma själv utan att egentligen ha en aning om hur de kör med avseende på gaspåslag osv.. resultatet blev givetvis ett par uppeldade däck pg a för lågt tryck för min fart.
 
Kolla alltid tempen varm! Kallt e ointressant!
Värm däcken med däksvarmarna. Kolla lufttrycket. Ut och kör ett varv, när du kommer inte så kollar du direkt värmen och luftrycket i däcket.

Michelin e skitkassa däck. Jätte känsliga för felslitage. Jag brände upp ett däck på 20 min.
Men bak bör du ha 1,9-2,0 VARMT

Så nu har jag kört på Gelleråsen en heldag.
kompk hela dagen på framfälgen har nu gått 12pass på m-torp och 6pass på g-åsen.
inte ett släpp nu heller.(bra däck för en medelmåtta som mig)
Ca tider för mig var snabb grupp M=1.28-1.30 bästa varv 1.26, långsam licens G =1.11-1.18 bästa tid ?(uppskattade tider om man jämförde med andra förare)
Michelin bak 20\69 b 6 pass och skrot!!
Vad är rätt lufttryck kallt vs varmt??
Någon säger 1.45 och nästa 2.1 vad i helvete!!(varmt)
Hur kan det skilja så mycket och det funkar bra för båda?
Har det så stor betydelse på körsättet?
Radfyra vs Twin... släng in den olikheten med så blir det ännu mörkare.
Ska byta bak till ett beg Michelin 19\69 första passen på Kullen nästa vecka för jag tror att 20 däcket rör sig för mycket för min smak.(med lite luft uh vad äckligt)
Sedan ska jag prova Pirelli pro fram och Michelin 20\69 bak.
Får jag ingen ordning på problemet så blir det bara bandags däck fram och bak eftersom jag inte tävlar är ju tiden inte sååå noga.
Ska dock ge conti bak en chans med för de ska tydligen vara lite hårdare i stommen och det tror jag passar mig.
Tycker att jag har Öhinaren bra inställd men men kanske är det bara en massa spöken i skallen.
Så om det finns någon som har BRA koll och ska köra på Kinnekulle 18-19 HJÄLP:(
 
Last edited:
Kallt däck o fuktigt..... lägg ihop 1+1= Halt

Värme i däcken ger fäste. Damm, kyla och fukt ger hala däck. INTE ytan på däcket.

Du vet inte vad du pratar om. Däcket var halare än på is. Ytan på däcket tillsammans med fukten var den enda anledningen till det låga fästet. Det var inte så att jag körde en lugn sväng relativ roadracingtempo, utan jag körde en lugn sväng i jeans och t-shirt och jumpaskor, d.v.s nästan helt upprätt hoj, och ytterst svagt gaspådrag. Vurpan skedde i typ 20 km/h. Jag tror att däckets yta var skyddat av någon sorts vax. Vax + vatten är ju rätt halt.
 
:pannkyss:pannkyss:pannkyss

Du vet inte vad du pratar om. Däcket var halare än på is. Ytan på däcket tillsammans med fukten var den enda anledningen till det låga fästet. Det var inte så att jag körde en lugn sväng relativ roadracingtempo, utan jag körde en lugn sväng i jeans och t-shirt och jumpaskor, d.v.s nästan helt upprätt hoj, och ytterst svagt gaspådrag. Vurpan skedde i typ 20 km/h. Jag tror att däckets yta var skyddat av någon sorts vax. Vax + vatten är ju rätt halt.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top