Slicksens livslängd ?

• Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date

Efter hur lång tid kasserar ni däcken?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

MC Doktorn

Guest
På frågan finns inga entydiga svar men för vissa är det 20min sen kasseras det för andra betydligt längre.
För mig har jag en livsläng på ca 6-7 timmars effektiv körtid.

Någon bättre parameter än tid kommer jag inte på.
Självklart beror det på bana fart fjädring etc.

Tänker närmast på en 600-1000 4T som std,sbk rookie klasser.

Last edited:
Det enda som sker är att du får mer sladd på grund av ojämn kontaktyta med marken. Gummit i sig håller många timmar.

Swedie skrev:
2269970 Det enda som sker är att du får mer sladd på grund av ojämn kontaktyta med marken. Gummit i sig håller många timmar.

Det förstår jag, men frågan gäller hur länge du kör innan du kasserar däcket.

Frågan kanske är lite dumt formulerad men avser en 600-1000cc sporthoj.

Äh, man säljer ju det bara till någon rookie som får lika många timmar ut ur det som jag ;)

Jag fick höra av en snabb förare att om man inte känner någon minskning i grepp är det bara att köra på. Det tyckte jag lät logiskt så jag kommer att köra tills minst ett av slitagehålen är borta, hittills har jag inte känt av någon skillnad så det blir nog en billig säsong däcksmässigt. :D

Neutral skrev:
2270043 Jag fick höra av en snabb förare att om man inte känner någon minskning i grepp är det bara att köra på. Det tyckte jag lät logiskt så jag kommer att köra tills minst ett av slitagehålen är borta, hittills har jag inte känt av någon skillnad så det blir nog en billig säsong däcksmässigt. :D
Jag ansåg först att nya slicks var överskattat - tills jag faktiskt provade att köra med nya istället för bättre begagnade. Frågan handlar om vad man har råd med och inte vad som är bäst.

Nya däck är alltid bättre, men det går att nöta varv på ja inte mer än 0.5-1 sek från sina bästa på nya däck... bara att man får parera lite mer i ingångar och utgångar. Fast sladda är kul :)

Neutral skrev:
2270043 Jag fick höra av en snabb förare att om man inte känner någon minskning i grepp är det bara att köra på. Det tyckte jag lät logiskt så jag kommer att köra tills minst ett av slitagehålen är borta, hittills har jag inte känt av någon skillnad så det blir nog en billig säsong däcksmässigt. :D

Fast många onödiga vurpor kan bero på dåliga däck och då blir säsongen dyrare än man tänkt sig.

Ärligt i vårt amatörtempo märks nog inte skillnaden men vill man bli snabbare och vill börja pressa ger tanken på ett par nya däck en stor tillfredställelse

Nyteknik skrev:
2270052 Jag ansåg först att nya slicks var överskattat - tills jag faktiskt provade att köra med nya istället för bättre begagnade. Frågan handlar om vad man har råd med och inte vad som är bäst.
Men du kör ju också betydligt fortare än mig så teorin jag fick förklarad för mig håller fortfarande. Jag har flera nya set i garaget som redan är betalda så jag har råd att lägga på nya men det vore ju rent idiotiskt om jag inte märker någon skillnad. Min fart är inte tyvärr inte begränsad av materialet. :rolleyes:

Jag förstår dock den psykologiska effekt det kan ha när tiderna stagnerat och man vill ta ett kliv till.

Last edited:
Det beror ju helt på ekonomi. Hade jag haft råd hade jag slängt däcken efter 20 minuter.

Däck som ska kvalas eller tävlas på får inte ha gått mer än 20-30 min dock...

Nu kör jag inte på slicks men teorierna borde gälla alla typer av däck för bankörning och jag tror helt klart på Neutrals teori.
Så länge man inte känner någon skillnad och åker på samma varvtider när däcken är nya och ett par pass gamla är det bara att fortsätta.

För egen del brukar jag byta backdäcket när det börjar släppa.

Neutral skrev:
2270068Min fart är inte tyvärr inte begränsad av materialet. :rolleyes:
Det är lätt att tänka så. Det gjorde jag också. "Det sladdar ju inte så varför ska jag byta till nya?". Men när man har vant sig vid hur använda slicks känns, byter till nya, höjer tempot mot den gräns där man räknar med att tappa fästet och upptäcker att det finns begrepp om fart man inte haft insikt i - då ser man också värdet av nya däck. Du når dit fortare än du tror om du bestämmer dig för att pressa dig själv mot/över din egen gräns.

Sen är det väl skillnad på däck jag vill tävla med och däck jag kan träna med. Nypanik har en poäng i sitt resonemang dock för att harva runt på LMS i måtligt tempo behövs inte nya slicks men ska man ner i tider så blir det snart ett krav. OBS detta gäller bara talanglösa förare dom med kan köra snabbt på gammalt skit med.

Sen är det ganska pinsamt lite mil man får ut: LMS 12 varv per pass, 5 pass på 2.1 km bana blir 126km då har du averkat ca 45 minuter och då börjar det bästa moset gå ur. Säg att du kan träna 5 träningar det blir 25 pass= 630 km då har du kört ca 4T och 15M om jag inte räknat helt fel. Detta torde innebära om jag inte vänt decimalerna fel att ett par slicks håller i ungefär 60 till 70 mil...

björn

Last edited:
Den största skilnade är väl enligt mig hårdheten på valda slicks och vilken hastighet/varvtid de framförs med.

Samma däck på två olika förare/farter håller ju olika länge.

Träffade en erf kille som körde hela förra säsongens tisdagar på samma slicks med tider runt 58-58,5

Försök att få honom att göra samma sak om han kommer ner på tider runt 53-54.
Sen kan det ju skilja sig otroligt mkt om man kommer och kör höstracet med kallt i backen eller om man kör nu på söndag och det är ca 25grader i backen.
Som sagt byt när det passar just dig och din plånbok :tummenupp
Edit , sen sliter R1:an betydligt mer bakdäck än R6:an....

Sen spelar väl även körstilen in ganska mycket.
De som gasar mycket ut ur kurvorna borde väl slita mer än de som har högre kurvhastighet, eller?

Skiter man i att just gasa hårt ut ur kurvorna så kan man behålla livslängden rätt länge. Jag menar, det är ju inte direkt svårt egentligen att gasa sönder ett tag på 30 minuters körande om man så vill... det är ju bara pressa så hårt man kan. Sen kommer däcken dock ändå funka för att köra tider 3-4 långsammare än sitt snabbaste. Inga problem...

Det här däcket höll i 6-7 timmar men sladdade lite på slutet, när hålen inte syns är det väldigt dåligt med gummi kvar.

Bifogat

• DSCF0032.JPG
    DSCF0032.JPG
    68 KB · Visningar: 126
Kört med begagnade däck som jag körde med fram till igår, då som först fick jag ett par skapliga släpp :skrämd å det trots att det går i ganska makligt tempo.
Stod inför valet att vända på däcken eller köpa nya, det blev det senare då det inte bara är däck som kostar pengar, krashade hojar brukar kosta en slant att reparera oxå, och när man själv passerat bäst före datum och kroppen är som ett paket mariekex :rolleyes: så är det en ganska vettig investering

GSXR1100R skrev:
2277614 Det här däcket höll i 6-7 timmar men sladdade lite på slutet, när hålen inte syns är det väldigt dåligt med gummi kvar.
dunlop slicks har väldigt små hål. men en jävla massa gummi kvar sen...

Fixx skrev:
2278620 har väldigt små hål. men en jävla massa gummi kvar sen...
Med gummi kvar och små hål, då kan väl alla killar hålla med om att man inte begär mer eller :hihi

jaja lite :felämne kanske.
Men dock öppet mål, så jag sköt :) :pannkyss

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back