Jag har kört 3 gånger på gälleråsen, samtliga gånger med racingslicks:
1:a gången gsx-r 750 med Metzeler K1 fram K2 bak. Kanske lite under 1:20 som bäst, hade varken transponder eller laptimer, men en norrbagge som låg bakom hade mig på 1:18.5 (men jag var tveksam att det stämde). Värmare var på, fick inga direkta kallrivningar vid körning men rätt mycket avrullning till däckskanten vilket jag tolkar att det gick en aning kallt. Ganska högt slitage för tempot också. Ingen tillstymmelse till att det skulle vara brist på grepp, tror inte jag märkte av att nåt slags släpp nån gång. Men skulle jag ligga i det tempot skulle jag definitivt ha kollat på bandagsslicksen av ekonomiska skäl.
2:a gången med gsxr1000 jag har nu. Pirelli Superbike SC1 fram/SC2 bak. Tempo: ganska jämnt 1.16. Fram och bak fungerade bra slitagemässigt och greppmässigt. Inga synbara ruggningar eller avrullningar.
3:e gången Metzeler K1/K2. 1.12,6 som bäst med en massa låga 1.13. Nu började man få släpp och så när inte däcken fungerade med temperatur (det var kall upptorkande bana vid det här tillfället). Kunde rättas till med en vändning bak och lirande med däckstryck.
Min slutsats är att gränsen där de "fungerar" ligger nånstans mellan 1.16 och 1.20. Mellan tummen och pekfingret.