Slicks vs DOT Tires: I Was Completely Wrong | Dunlop Track Test

Inget referat? TL;DW
I videon pratas det om skillnader mellan ett Dunlop slicks och Q5 (gatdäck/trackdaydäck).
Man pratar om skillnader i stomme och blandningar.
Mina slutsatser är att du kan köra gatdäck i snabbaste grupperna utan problem enligt videon. Föraren i fråga på videon tappade ungefär 1 sek i jämförelsen mellan slick och gatdäcket på sina varvtider.

Det är i de mest kritiska delarna som man kan känna av en skillnad. I videon nämns det vid max lutning till exempel eller att stommen på gatdäcket kollapsar mer och "återfjädrar" inte vilket gör den lite mer trögstyrd under trailbraking.

Men trade offen att behöva ta hänsyn till värmecyklar, ha värmare och behöva labba mer med tryck mm kostar mer än det smakar om man bara ska köra trackdays och inte tävla.

En annan kul grej som framgick var att Dunlop Q5 designades som ett "intermediate" däck i Motoamerica också! Har även tidigare läst och sett tester där ett Q5 föredras av racingförare när det är riktigt kallt (jämfört med Dunlop slicks).

Så bra! Börjar jag köra banan igen kommer jag nog skippa slicks i så fall, skönt att slippa värma. För man slipper väl det?

Så bra! Börjar jag köra banan igen kommer jag nog skippa slicks i så fall, skönt att slippa värma. För man slipper väl det?

Ja det går alldeles utmärkt att köra Supercorsa SP, Bridgestone RS, Cup 2 mm utan värmare då de är designade för det.

Men med det sagt så betyder det inte att det inte kan vara gynnsamt att köra dem med värmare. Mindre risk för dåligt slitage (kallriv) samt mindre värmecykler. Värmecykler är oftast inte ett problem med dessa däck då de ska vara rätt tåliga men de åldras ändå! Ett bakdäck brukar jag köra slut på 3-4 dagar på en 1000 cc så det blir inte så många cykler på ett bakdäck.

Framdäcket ser kanske 50-60 värmecykler utan värmare och då kanske man förlorar lite prestanda skulle jag tro. Men inte i närheten av ett racingslicks.

Jag kör blandat. Ibland med värmare, ibland utan (med metzeler TD och power slick 2 som också är likt gatdäck).

DOT Tires förstod jag först inte som ickeamaerikan men annars är det inga nyheter...

Recommended Track Day Tyre Pressures​

The ideal tyre pressure varies depending on your motorcycle, tyres, and track conditions, but here are some general guidelines:

• Road Tyres on Track: Typically, pressures should be set around 30-32 psi (front) and 28-30 psi (rear) when cold.
  • Track-Specific Tyres: These are designed to run lower pressures, often around 28-30 psi (front) and 24-26 psi (rear) when cold, as they gain more pressure when heated.
  • Tyre Warmers: If using tyre warmers, adjust pressures when the tyres are hot to align with the manufacturer’s recommendations.

Nyheter
Márquez obeveklig i Misano

Misano gav Márquez hans fem...

Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!