Slicks på landsväg...

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Vad säger lagtexten?

Vad säger snuten?

Vad säger erfarenheten?

Om man skär mönster, ändrar det någonting?

1: Olagligt

2: Se till att de aldrig behöver fråga... Är allt annat i sin ordning och du kör lagligt och har skurit mönster så lär de inte se skillnad...

3: Har aldrig blivit stoppad p.g.a. det. Å andra sidan, ser jag en snutbil så håller jag mig på behörigt avstånd och jävlas inte med de i onödan.

4: Ja, det driver bättre på lösa underlag och får undan vatten lite bättre. För polisen ändrar det dock ingenting (förutom att de kanske itne ser lika fort att det e olagligt.

Tror jag iaf... ;)

- Johan

Det mr_fuckster säger låter, otroligt nog :arsele, vettigt korrekt till 100%.

Står det "Not for Highway use" på däckssidan är det olagligt. Vissa däck, t.ex Metzler Rennsport, är lagliga men jag tror inte SBP skulle släppa igenom dem åndå om de är på det humöret pga det väldigt fattiga mönstret.

Det här med "not for highway use" står även på (alla?) regndäck. Så de är inte heller lagliga trots att de är väldigt mönstrade. Det står även så på mina Michelin Intermediate.

Däcken ska vara DOT-märkta för att vara gatgodkända i lagens mening.
Metzeler Rennsports racedäck är det, och då kan inte sbp säga nåt så länge
man inte slitit ner till för lågt mönsterdjup.
Men det här är nog inget större problem så länge inte polisen får en anledning
att stanna dig och är väldigt arga och blir överpetiga.
Så ser du en polis, håll avståndet, ta en annan väg eller nåt. Kör du förbi,
slå av lite på gasen så du inte för massa oljud. Kör som folk, slanga när det
är någorlunda säkert, riskera inte livet på dig själv och andra.
Och ha din vanliga regplåt på, ingen miniskylt.

Slicks på gata ska man bara ha om man är för lat/fattig för att byta till landsvägsanpassade sulor. Det finns inga egentliga fördelar med det annat än på bana. Jag kör med det lite nu och då, bara för att slippa byta hjul eller kränga sulor ständigt och jämnt - men man får ta det varligt när det regnar eller är kallt.

Jga åker gata med mina Pirelli-slicks utan problem! Bara att se till att inte bli stoppad så är det lugnt. Vad gäller fäste har jag inte märkt några problem alls. Bara att ta det lugnt ett par kilometer eller tre så är det safe. Mina Pilot race jag åkte på förut var BETYDLIGT halare för gatåka än vad slicksen nu är. bara att handla!

PS. Har 2 backdäck att sälja, 160/60-17. Ett soft å ett supersoft. 1400:- st eller 2500:- för båda. DS.

Lånar tråden!

Jag undrar lite över egenskaperna, tar det längre tid för race däck att bli varma på landsväg och hur många mil klarar dessa, jag klarar bara av att åka på två hjul så det är inte ett i taget.

Kört på Metzler Z4 och är nöjd på gata men lite sladdiga på bana, kan vara jag som fegar också och söker bättre fäste för att våga köra hårdare.

Med risk för att bli hängd av metzeler gänget så har jag begränsad erfarenhet av z4 men, DE SUGER morsan köpte sin hoj å då satt det sådana på, vilket crap. verkar ta 100år innan de blir varma å far å tjyvsläpper lite då och då.........hon bytte direkt till pilot road å vips så började pinnarna skrapa i efter några turer....

På bana vet jag inget om metz z-4

Pertan skrev:
Jag undrar lite över egenskaperna, tar det längre tid för race däck att bli varma på landsväg och hur många mil klarar dessa, jag klarar bara av att åka på två hjul så det är inte ett i taget.

Kört på Metzler Z4 och är nöjd på gata men lite sladdiga på bana, kan vara jag som fegar också och söker bättre fäste för att våga köra hårdare.

Tänkte skriva av mig lite eftersom jag körde första gången på gata med slix idag. Hade däckhuset att skära motardmönster på dem (stege) för att polisen ska bli mindre intresserade. Körde tidigare på Pilot GP blaha blaha de som de kör 250sp på iaf. Första jag tänkte på (slängde mig ut på gruset direkt) var att när man tvärslår av på gruset så bettar det nå SNUSKIGT jämfört med de andra däcken, nästan så att man kan bli avkastad om man är oförsiktig. (Däcken e förresten pirelli soft/supersoft). Körde även hem efter det regnat, visseligen regnade det inte när jag körde hem men asfalten var regnblöt, första två växlarna slet det loss på medans jag hade fäste på resten, jämfört med mina gamla nernötta wannabeslickspilot släppte på sexan i samma förhållanden.

Så slutnotan blir att det är värt å skära slicksen, inte bara för att "lura" polisen!

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back