slicks på gata?

marcus_136 skrev:
Kanske är en dum fråga men varför ogillar vägverket att man kör med slicks på vägen?

Däcken är inte anpassade för den typen av körning - de värms upp dåligt (men det är ungefär samma med touringsulor, så.... :) ). Men främst är det för att det saknas mönster som kan leda bort vatten. Slicks på gata är inte alls lika dåligt som slitna däck på gata - det finns skillnader i gummiblandningen och greppet.

Torskade för slicks förra veckan. För mej blev det 400kr + ombes. Egentligen kostar det 800kr men jag fick halva priset på grund av lite övriga böter. :huvet

Kör man med slicks o torskar så ska man va noga att påpeka att polisen ska skriva felaktiga däck istället för slitna,det är/var lägre böter på det.

ktmjacke skrev:
Kör man med slicks o torskar så ska man va noga att påpeka att polisen ska skriva felaktiga däck istället för slitna,det är/var lägre böter på det.

Korrekt. "Felaktig däckstyp" är "billigare".

Länk

Edit. HasseTT: Undrar om du verkligen fick "rabatt"?

finns det inte nått som heter gatgodkända däck, skulle tippa på att det är dyrare om man har slicks än slitna vägdäck!?

kajlyl skrev:
finns det inte nått som heter gatgodkända däck, skulle tippa på att det är dyrare om man har slicks än slitna vägdäck!?

Repeterar: Länk .

Prislista för felaktiga däck:

Däck med otillåtet profildjup: 800

Däck med fel dimension/belastningsvärde/eller annan otillåten däcksutrustning: 400

Enligt vad jag hört av folk som åkt fast när de "Hade varit ute och kört på Sviesta" så är/var det lägre böter på "Felaktig däckstyp".

kajlyl skrev:
Nope,jag har själv torskat när jag körde min racebil på slicks.Felaktiga däck bad jag polisen skriva,blev billigare än slitna däck.Detta var dock i mitten av 90-talet så jag vet ej vad som gäller nu.Men jag har för mig att det var en artikel i bilsport om detta för bara ett par år sen i samband med stockholm open,och då var det fortfarande likdant iaf.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti