Slicks i kallt väder?

• Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date

MC Doktorn

Guest
Ute temp på 10 grader ingen dröm för däckens fäste eller hållbarhet.

Lägre lufttryck och däck med mjukare stomme kanske är en lösning?
Kanske ett sportigt gatdäck med lägre arbetstemp fungera bättre på bana?

Precis! Var d inte 2006 på silverstone teamen satte på just typ "sportgatdäck" i wsbk, då tempen inte var så mkt mer än dina 10...

Högst ovetenskapligt men hittade detta som beskriver lite det jag menar.
http://www.lfsforum.net/showthread.php?t=5778

Y axeln är greppet och, X axeln temperaturen

Den vänstra grafen = Slicks

Den högra grafen= Gatdäck

Bifogat

• graph_line.jpg
    graph_line.jpg
    72.5 KB · Visningar: 136
  • graph_line_super.jpg
    graph_line_super.jpg
    66.8 KB · Visningar: 100
Last edited:
Från samma källa påstår detta att mjukare däck arbetar bättre vid lägre temp

Bifogat

• graph_all.jpg
    graph_all.jpg
    86.8 KB · Visningar: 109
Last edited:
Var ute idag med slicks på både fram och bak.
Inget problem med fästet och tempraturen var mycket
högre än kompisarnas gatdäck typ metz K2. :tummenupp

Ja det är möjligt att däcket går varmare då slicks har en uppbyggnad som gör att de inte leder bort lika mycket värme då de tåler mer vämre. Även om dina däck känns varmare så når de inte arbetstemp på gata framförallt inte när det är såhär kallt och du har troligen sämre grepp än dina poolare.

Slicks är för banbruk inte för gatlek.....

Var får du graferna ifrån verkar vara en intressant sida...

Last edited:

Ska du köra med slicks på gatan så kör med däckvärmare, de blir bra hala när de är kalla och särskilt när asfalten är kall också. Tänk på att de ska vara ungefär 80 grader, 80 grader är bra mycket mer än när du drar på fullt varmvatten hemma.

...den väsentliga skillnaden mellan ovärmda slicks kontra gatdäck är den första färdkilometern (typ) vid temperaturer runt/under 5 grC. Där har slicksen "nära noll" grepp.
Greppskillnaden vid måttligt uppvärmda däck är minimal i jämförelse.

Så du menar att grafen som jämför slicks med gatdäck är fel?

Nej, den stämmer säkert, ...menar bara att skillnaden mellan gatdäck/slicks är offantligt mycket större vid helt kalla däck vid nämnda kalla väderlek.

Kan vara bra att veta för dom som ev får för sig att köra med slicks på gata, ...att ta det VÄLDIGT lugnt i början när det är kallt ute.

Nej, den stämmer säkert, ...menar bara att skillnaden mellan gatdäck/slicks är offantligt mycket större vid helt kalla däck vid nämnda kalla väderlek. Kan vara bra att veta för dom som ev får för sig att köra med slicks på gata, ...att ta det VÄLDIGT lugnt i början när det är kallt ute.
Okej :tummenupp

Så du menar att grafen som jämför slicks med gatdäck är fel?

Man skall tänka på att detta är bildäck som jämförs och gatdäck till bilar är betydligt mer gatinriktade än vad mönstrade supersportdäck till MC är så vi ser troligen inte lika dramatiska skillnader på motorcykelsidan.

det är samma med vinter däck å speciellt dubbfria vinterdäck till bilar de är riktigt mjuka för att inte bli hårda när temperaturen faller...

så jag tycker det är logiskt att de funkar likadant på ett MC däck för när de gäller lägre arbets temp..

Så klart är det så. De mjuka däcken görs ju för att (bl a) för att funka i lägre asfalts- och lufttemp än de hårda. Du kan gå in på metzelers hemsida och kolla. De har en graf som visar under vilka temperatur- och asfaltsförhållanden de olika hårdheterna skall användas.

Man skall inte dra för stora växlar på gummits hårdhet då skillnaden i grepp mellan ett soft och medium däck som båda arbetar vid korrekt temperatur är inte jättestor. Det viktigaste är att ha en stomme som gör att däckets gummi arbetar vid korrekt temperatur något som varierar med gummihårdheten (mjukt gummi når arbetstemp tidigare)

Då vi inte likt motGP teamen har tillgång till mängder av stommar per gummiblandning får man improvisera och försöka hitta det däck som har en lagom varm stomme vilken tillåter däcket att arbeta vid rätt temp.

Nu kör jag inte på slicks, men jag har förstått att Racetec K0/K1 är samma stomme/gummi som slicks, fast med mönster.

Första kilometrarna får jag vara försiktig så det inte spinner eller låser framhjulet på broms, men annars tycker jag det greppar fint på gata. Kan dock känna att styret vill vrida sig vid gaspådrag i böjar om jag inte har kört temp i däcket innan (kört lagligt och mesigt en längre sträcka).

Man skall tänka på att detta är bildäck som jämförs och gatdäck till bilar är betydligt mer gatinriktade än vad mönstrade supersportdäck till MC är så vi ser troligen inte lika dramatiska skillnader på motorcykelsidan.
Aha, jag trodde det var hojdäck så klart.

Aha, jag trodde det var hojdäck så klart.

Nä greppet är framräknat genom loggnig av max lateral G i en bil och sen har man jämfört det med däckstemp. Väldigt ovetenskapligt men det ger en indikation på hur det fungerar.

Samma kurvor får vi fram om man skulle testa i Mc miljö men värdena på temperatur och skillnaden mellan däck skulle vara helt annorlunda.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...