Slicks eller skuret?

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Nu är det dags för en ny säsong på hojen och förhoppningsvis med fler bandagar så länge pengarna räcker.
Sist körde jag på pilot road 2ct, funkade på bana eftersom jag kör så sakta, men vad ska man ha om man vill ha lite mera grepp, är det slicks jag ska sakta på eller ska jag köra med t.ex micheline power race?
Min förhoppning är att jag ska få pengar över så att jag kan köpa på mig en uppsättning till med fälgar så jag kan skifta mellan de med slicks/skurna på och gatåkar fälgar. Det vore lättast eftersom jag inte har några däckkrängar grejer och troligtvis är alldeles för svag för att kränga för hand ;)

Så, vad säger panelen, slicks eller skuret?

Mvh
Hinkas

Danke.
Som någon sade där: Bandäck är för bana och gatdäck för gata.
Alltså blir slicks :tummenupp

Jag vet inte hur du kunde lista ut det från den tråden? Om du inte får ett par pilot road att släppa kommer slicks vara helt värdelösa för dig. Satsa på ett sportigare gatdäck istället.

Jag vet inte hur du kunde lista ut det från den tråden? Om du inte får ett par pilot road att släppa kommer slicks vara helt värdelösa för dig. Satsa på ett sportigare gatdäck istället.

Hehe, ja det är det jag också misstänker, eller jag vet väl rättare sagt att jag inte kommer kunna använda slicks fullt ut.
Dock får jag mina pilot road att släppa, kasade en hel del på Molanda. Lite läskigt när det börjar glida ut i kurvorna fram.
Men ett par Power race kanske vore vettigare än slicks, dock är det väl längre livslängd på slicks?

Hehe, ja det är det jag också misstänker, eller jag vet väl rättare sagt att jag inte kommer kunna använda slicks fullt ut.
Dock får jag mina pilot road att släppa, kasade en hel del på Molanda. Lite läskigt när det börjar glida ut i kurvorna fram.
Men ett par Power race kanske vore vettigare än slicks, dock är det väl längre livslängd på slicks?
Mitt bakdäck släppte några ggr på banan, slitna pilot power.
Framdäcket däremot gick ok, men nästa gång siktar jag på nåt med bättre grepp.

Men jag tror att en hel del av mina släpp var på grund av fjädringsinställnig. Eller brist på den.

Ska iallafall se till o justera det nästa gång vi är där.

Jag skulle nöjt mig med ett par Pilot Power eller liknande. När du får dem att släppa i utgångarna av kurvan är det dax att handla däckvärmare och slicks.
Ett steg i taget. :)

Mitt bakdäck släppte några ggr på banan, slitna pilot power.
Framdäcket däremot gick ok, men nästa gång siktar jag på nåt med bättre grepp.

Men jag tror att en hel del av mina släpp var på grund av fjädringsinställnig. Eller brist på den.

Ska iallafall se till o justera det nästa gång vi är där.

Bak är min helt OK men den är nog i mjukaste laget fram, kanske får labba lite tillsammans där då ;).

Jag skulle nöjt mig med ett par Pilot Power eller liknande. När du får dem att släppa i utgångarna av kurvan är det dax att handla däckvärmare och slicks.
Ett steg i taget. :)

Hehe, jo det är väl så man ska ta det.
Hur pass stor skillnad är det igentligen på Pilot Power och Pilot Race då?

Bak är min helt OK men den är nog i mjukaste laget fram, kanske får labba lite tillsammans där då ;).

Hehe, jo det är väl så man ska ta det.
Hur pass stor skillnad är det igentligen på Pilot Power och Pilot Race då?

Beror på hur man jämför. Pilot Power ger bra grepp direkt från början och är ganska okänslig för fjädringsinställningen. Power Race behöver värmas ordentligt, hellst med däckvärmare.
Med ett par Pilot Power kvalar du nästan in i ett R1000 lopp.
Med Power Race kan du vinna.

Det är motsvarande skillnader mellan Sportech och Racetech om vi tar Metzeler.

Beror på hur man jämför. Pilot Power ger bra grepp direkt från början och är ganska okänslig för fjädringsinställningen. Power Race behöver värmas ordentligt, hellst med däckvärmare.
Med ett par Pilot Power kvalar du nästan in i ett R1000 lopp.
Med Power Race kan du vinna.

Det är motsvarande skillnader mellan Sportech och Racetech om vi tar Metzeler.

OK, tack så hemskt mycket för infon.

Köp begagnade race däck som är godkända för gata, funkar bra både på gata och bana.

Du kränger däcken mkt enkelt för hand, behövs ingen maskin.

Köp tre däckjärn på biltema och krymp på ordentlig krympslang där fälg/järn möts för att undvika skav.

Du kränger däcken mkt enkelt för hand, behövs ingen maskin.

Köp tre däckjärn på biltema och krymp på ordentlig krympslang där fälg/järn möts för att undvika skav.
Det svåra är ju bara att få däcket att hoppa loss från fälgen, det kräver antingen en sån "maskin" eller en snabbtving. Skruvstäd funkar också :tummenupp

Till TS, att tro att det automatiskt är bättre med slicks är fel. Släpper det ifram så beror det oftast på att du gasar för lite, och löses inte automatiskt med slicks. Dessutom kräver slicks en betydligt högre arbetstemperatur än gatdäck. Utan däcksvärmare blir dom rätt hala och slits fort i början av passen, och har du inte ett ganska bra tempo så är det svårt att få rätt temp i dom. Man ska alltid välja däck efter tillfälle, körstill och hoj :fakta Som många har sagt ovan, testa Pilot Power. Jag är väldigt nöjd med dom, funkar klockrent både på gata och bana. När dom börjar drifta ut ibak och bli för varma, då kan du gå över till slicks.

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage