Slick50 - Good or Bad?

  • Thread starter Thread starter Robz
  • Start date Start date
Duralube det låter som en gayprodukt eller är man homofob om man säger så?:confused:
 
Tack, skall lusläsa...

@Conkers, mucka inte med 2taktsmannen, han brukar veta vad han talar om... Dock är han ovanligt stingslig i kväll:D

What like some sort of google expert?

I do not appreciate his comments at all.. he might know what he is talking about, but comes accross as a fucking prick!

I think I'm done playing in this sporthoj sand pit....

Cheers and good luck!

Mike
 
What like some sort of google expert?

I do not appreciate his comments at all.. he might know what he is talking about, but comes accross as a fucking prick!

I think I'm done playing in this sporthoj sand pit....

Cheers and good luck!

Mike

Is this some kind of code-language, so two-stroker won´t understand?

Den bästa reklamen jag sett är just för någon mirakelolja.

Man har monterat en cirka 20liters dieselmotor på ett stativ, givetvis är tex generator och liknande borttaget. Hederlig mekanisk pump. Motorn startas, och man slår i mirakelmedlet.
EFter en stund öppnar man oljepluggen, och låter all olja som direkt forsar ut rinna ut, sedan sätter man i pluggen igen.
Kylslangarna skärs av.
Motorn får stå på tomgång och gå, medans det berättas hur fantastisk denna produkt är.
Efter en stund tar man fram brandslangar, och står och sprutar (kyler) vatten på motorn.
Man berättar att denna produkt är så fantastisk att inte ens vatten får motorn att lägga av

:D


Helt underbar reklam, jag vet några som nyligen försökte köra en buss från Sverige till Värtahamnen och färjan till Finland. Denna buss hade ett gigantiskt hål i kylaren, som säljaren troligen nödlagade.
Det tråkiga är att varning för låg vattennivå inte fungerade på denna buss...
De kom fram till färjan utan problem, och ombord. Även av färjan gick bra, men efter ungefär 2 timmars landsvägsfärdande med tomt kylsystem skar en cylinder av överhettning, vevstaken knäcktes och det blev nya inspektionsluckor i blocket.

Hade det gått bättre med en eller två flaskor Slick50? :tungan

1 ton motor tar en stund att få genomvarm och ännu en stund att få för varm.

Jag är ganska säker på att det var reklamen för Duralube det också. De spolade väl vatten över ventilerna om jag inte minns fel?

Under tiden kan njuta av denna:

[YOUTUBE-ID]8QWPIcGjjZo[/YOUTUBE-ID]

Fan vad jag hatar jänkarna och deras överentusiasm.


For hell! Tror nå´n på detta?

EDIT: Kollade en extra gång och det är ju fan vad folk e... :kulspruta:argpådato
 
Last edited:
Is this some kind of code-language, so two-stroker won´t understand?
Om man läser tråden så är det väl ganska uppenbart att svenska inte är Conkers modersmål och han har uppenbarligen blivit smått frustrerad över attityden från Two stroke man. Såvida Two stroke man inte har fog för sin nedlåtande ton angående Conkers "mekaniker/chefsmekaniker"-kommentar så förstår jag Conkers reaktion.

Det skrivs ibland dumheter av ofattbart dumma människor här på SH, och då kan jag tycka att mothugg kan vara på sin plats, men oavsett vad man tycker om Slick 50 så skriver Conkers vettiga inlägg och han förklarar varför han tycker som han gör. Om jag inte är helt fel ute så heter Conkers Mike Billett och har sysslat en hel del med motorer och man kanske inte skall förringa hans kommentarer helt.
 
Om man läser tråden så är det väl ganska uppenbart att svenska inte är Conkers modersmål och han har uppenbarligen blivit smått frustrerad över attityden från Two stroke man. Såvida Two stroke man inte har fog för sin nedlåtande ton angående Conkers "mekaniker/chefsmekaniker"-kommentar så förstår jag Conkers reaktion.

Det skrivs ibland dumheter av ofattbart dumma människor här på SH, och då kan jag tycka att mothugg kan vara på sin plats, men oavsett vad man tycker om Slick 50 så skriver Conkers vettiga inlägg och han förklarar varför han tycker som han gör. Om jag inte är helt fel ute så heter Conkers Mike Billett och har sysslat en hel del med motorer och man kanske inte skall förringa hans kommentarer helt.

Jag tycker att båda har bra poänger. Genom att säga det tar jag inte parti för någon men jag tycker att TSM, trots sin arroganta ton, har visat att han har en aning om vad han pratar om.

Varför Conkers väljer ett annat språk när hans svenska är nästintill perfekt valde jag att kommentera på mitt sätt.

Och för att markera, så plussade jag Conkers för hans inlägg som visade att han talar med sina empiriska erfarenheter som grund. Testat och utvärderat! Sån´t uppskattar jag.
 
Vad tusan?
150 läsningar och inga åsikter?:gnissla

Är här INGEN som testat Slick50 eller som känner någon som vet en som har...? :D

Jag har provat i en bil i min naiva ungdom:DMin direkta åsikt är FUNGERAR INTE släng hellre pengarna på krogen, flickvännen, hunden, grannen, kompisen, släkten, dig själv eller så får du förhoppningvis någon form av valuta tillbaka för pengarna:)
 
Jag minns att taxichaffisar blev sura på åttiotalet när de hällde i Slick50 och det tog en evighet att få upp värmen i kupén. Myt? Vad vet jag som liten var.
 
Jag använde en liten flaska med slick50 vid montering och inkörning av 80cc och 125cc tvåtakt på 80-90 talet.

Verkade som det funkade bra mina cyklar gick alltid otroligt bra och gick sällan eller alldrig sönder.

Om det berodde på slick50 eller inte vet jag inte men det gjorde definitivt ingen skada.

Dock inget jag skulle använda mig av idag.
 
Kom att tänka på en reklamfilm (lååååång) som gick på några amerikanska kanaler och svenska reklamfinansierade, det var nog tidigt 90-tal. De tömde en V8 på olja och behandlade motorn med något jox. Sedan torrkörde de motorn i evigheter utan att den tog skada. Vad var det de försökte sälja? Kommer inte ihåg vad produkten hette.
 
Jag har hällt Slick 50 i en insliten motor på 80 talet. (12 tusen mil)

Jag mätte inte bränsleförbrukningen speciellt noga på den tiden, så någon skillnad i förbrukning kan jag inte redovisa, men mitt intryck är att den blev något/marginellt bättre.

Däremot tvingades jag att sänka tomgången på den då den blev avsevärt förhöjd efter behandling, samt att det tog en jävla tid att få upp värmen i bilen efteråt.

Någonstans minskades friktionen rejält, i alla fall vid tomgång/låg last.

På den tiden hade jag gratis tillgång till Mobil olja och filter, så olja/filter byttes ofta både före och efter, jag behövde aldrig höja tomgången efteråt (bilen skrotades vid 32 tusen mil med frisk motor) och bilen gick märkbart kallare än likadana bilar.

Trots det har jag aldrig slagit Slick 50 i en motor efter det och skulle definitivt inte göra det i en motor med våtkoppling.
 
Tack, skall lusläsa...

@Conkers, mucka inte med 2taktsmannen, han brukar veta vad han talar om... Dock är han ovanligt stingslig i kväll:D

Ber om ursäkt. Det är bara så att produkter som slick50 och andra bondfångarprodukter gör mig förbannad.

Vore jag utan samvete skulle jag sälja växellådsolja i små förpackningar, döpa det till nåt ballt och sedan ställa mig och demonstrera med skärningtester hur det förbättrar motoroljan genom att skärning uppstår vid en högre last än med oblandad motorolja.

Jag skulle även köpa ett labtest från t.ex Tribolab som bevisar hur bra min produkt är.

Men i ärlighetens namn är det bara för att växellådsoljan i motsats till motoroljor innehåller EP-additiver.

Slick50 lyckas inte ens visa upp sänkt friktion i ett laboratorium och än mindre lyckades dom uppvisa någon förbättring i skärningstestet. Min produkt skulle slå slick50 i ett skärningstest.
 
Nu har jag läst och har följande kommentarer ...givetvis:tuttar

Första pdf:en, mycket intressant och givande, men med följande,
Varför avslutas sida 1 med egna spekulationer?? Helt onödigt, verkar som författarna har egna ståndpunkter/förutfattade meningar.

Testerna är utförda med standardiserad testutrustning, ja - men kan det inte vara skillnad på kullager (som ju är fallet i testerna) och slitna, ojämna glidlager? Friktion är samma sak, men jag inbillar mig att vid långvarig medioker belastning på ett slitet GLIDlager, ges det större utrymme för ett främmande material att binda sig mot ojämnheter... Eller?
Ändå uppmättes en 2,2%ig förbättring med Slick50... Det är ju inte fy skam?.

Dom vill naturligtvis inte bli utnyttjade genom att lösrykta citat används i reklamsammanhang.
2% är nog inte tillräckligt mycket för att anses som statistikskt säkert.
Notera även i samma tabell att friktionen är betydligt högre med slick50. Dock är en 4-ball inte avsedd för friktionsmätning.

Notera även i tex tabell 3 att ett annat EP-additiv minskar nötningen med 43%. Och det är inte nåt direkt mirakel.

Kanske är du som jag och inte begriper att detta är det enda som behövs:
[YOUTUBE-ID]eDzbWlgVfu4[/YOUTUBE-ID]
Lyssna på vad speaker-rösten säger. Vad KAN gå fel?!

haha... Där har ni ett skärningstest. I samma maskin skulle alltså en växellådsolja visa sig vara bättre än en motorolja. Vem blir först med att köra sin motor på växellådsolja?

What like some sort of google expert?

I do not appreciate his comments at all.. he might know what he is talking about, but comes accross as a fucking prick!

I think I'm done playing in this sporthoj sand pit....

Cheers and good luck!

Mike

Jag ber om ursäkt för min antydan om att du inte skulle ja varit chefsmekaniker. Missade när du skrev att du varit det och tror inte alls att du ljög om det.

Sen har jag tyvärr ingen respekt för vad en mekaniker av något slag anser om ett smörjmedel och om det gör mig till en prick så får det väl vara på det viset. Att kalla mig för google-expert är inte heller särskillt respektfullt men det kan jag bjuda på.

Jag minns att taxichaffisar blev sura på åttiotalet när de hällde i Slick50 och det tog en evighet att få upp värmen i kupén. Myt? Vad vet jag som liten var.

Det skulle betyda att slick50 även tar bort den termiska värmeledningen från gaserna i cylindern till blocket.
Som att en taxichaufför skulle bry sig om det dröjer lite längre innan motorn blir varm ifall han kunde spara 5% bränsle?

Någonstans minskades friktionen rejält, i alla fall vid tomgång/låg last.

Det där är nåt som många säger och de lärdas teori är att det beror på bättre tätning. Den teorin har dock inte testats vad jag vet.

Det skulle väl också förklara varför det märks mest på tomgång och inte på högre last.
 
Last edited:
Dom vill naturligtvis inte bli utnyttjade genom att lösrykta citat används i reklamsammanhang.
2% är nog inte tillräckligt mycket för att anses som statistikskt säkert.
Notera även i samma tabell att friktionen är betydligt högre med slick50. Dock är en 4-ball inte avsedd för friktionsmätning.

Notera även i tex tabell 3 att ett annat EP-additiv minskar nötningen med 43%. Och det är inte nåt direkt mirakel....
+1 för ursäkter och din kunskap :tummenupp

Är det rent av så att du är en av dessa som skrev rapporten?
Jag hoppas du orkar med denna tråden i alla fall, så kan den hänvisas till i en framtid :D

Hur ser du på skillnaden mellan förfarandet i testerna, och ett glidlager som under en längre tid får möjligheten att utsättas för PTFEn?
Att PTFE inte kan fästa på oljig yta, är ju kanske sin sak... Vad vet jag, kanske den KAN fästa när metallkontakt uppstår och oljan då försvinner?

Som jag nämnde tidigare tog det ett tag (EDIT: ca 50 mil, efter 100mil avstannade förändringen) innan JAG märkte skillnaden på 2 av 3 fordon. Taskigt statistiskt underlag, men ändå.

Observera att jag inte avser att vara dryg, utan är genuint intresserad av varför så många inklusive mig själv har kunnat märka positiva effekter om det nu är omöjligt. Sockerpiller-placebo? Nja, jag brukar nog vara mer självkritisk än så... :tummenupp

Gott nytt år förresten, snart.
 
Last edited:
Sen har jag tyvärr ingen respekt för vad en mekaniker av något slag anser om ett smörjmedel
Om du verkligen menar det tycker jag synd om dig!

Oavsett hur god teori - och enligt andra är du tydligen påläst, jag har aldrig noterat dig/dina inlägg - du backar upp dina utsagor med så är det en dödssynd att inte beakta empiri. De flesta stora prestationer och framsteg nås genom att intelligent kombinera de två.

Att du dessutom får en kille med intressanta kunskaper* att lämna SH är bedrövligt, en rejäl ursäkt är på sin plats!


* Och antagligen också en hel del feta rövarhistorier...
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top