Sleeper eller wannabe?

Sleeper eller wannabe?

• Antal röstningar
    0
Enligt mig, JA. Hojen är ju inte jättebrutal/sportig i utseende och går bra redan original. Så grattis till en coool sleeperhoj :)

Jag vet det fan om jag tycker att det är en sleeper. :va

På den tiden jag hade en R1:a så blev jag brutalt frånkörd av en Blackbird, den matade på rätt bra i orginalskick vill jag minnas.
Visst, min BB matar på ännu bättre nu men det är nog få som skulle reagera på att en Blackbird gasar ifrån dem.
Det är samma sak med Hayabusa, ZX-12R, ZZR1400, osv. Ligger dessa hojar på rätt varvtal när man vrider på rullen så är det inte mycket som hänger med.

Jag röstade sleeper, trots att jag har raka motsatsen... För någon som egentligen är ointresserad av hojar, ser MT-01:an riktigt stor och stark ut, fast jag egentligen blir frånkörd av det mesta på två hjul :rolleyes:

Jag är nog en sleeper:) Fyllt 40:gnissla Gammal o grå.. Men gasar fortfarande runt som jag skulle vara 20:D

Grejen med sleepers är att dom går jävligt fort, rakt fram.

Ska man börja modda chassie/väghållning så att det blir en dräpare så syns det, och då är det ingen sleeper längre.

Undantag bland bilarna är väl "Ringtaxin" som är en gammal folkabuss med Porchekomponenter under, samt Reanults F1 Espace.

Det gick en Dubbelhytt Fokvagn-pickis med mittmonterad V8, halva motorn satt där baksätet skulle vara, den andra halvan doldes av en falsk trälåda på flaket.
Den var ruskigt snabb mellan rödljusen men hade väl i övrigt folkabussens väghållning....

Jag vet det fan om jag tycker att det är en sleeper. :va

På den tiden jag hade en R1:a så blev jag brutalt frånkörd av en Blackbird, den matade på rätt bra i orginalskick vill jag minnas.
Visst, min BB matar på ännu bättre nu men det är nog få som skulle reagera på att en Blackbird gasar ifrån dem.
Det är samma sak med Hayabusa, ZX-12R, ZZR1400, osv. Ligger dessa hojar på rätt varvtal när man vrider på rullen så är det inte mycket som hänger med.

ZX-12R är den inte lite halv trött?, eller finns det v-twinar som går bra också :confused:

Alla som kör med slipon på originalrör räknas till andra kategorin, så då hamnar ju 80% av sh.com där :P

Min RD350 är en sleeeper- 351cc:rolleyes:

Sleeper

Den variant på sleepers jag sett mest inom MC-världen är på crossbanor. "Gamla" slitna hojar som inte är dekaltrimmade till max och får ny plast en gång i veckan men som går bra ändå. Jag hade själv en WR (inte YZ) 250 som plågades på crossbanan när jag var 16-17. Den var ful som stryk men mekaniskt i bra skick och jag fick många sura blickar i depån av omkörda posörer.

På gatsidan är det som många sagt. För ett tränat öga finns inga sleepers. Prestanda syns...

ZX-12R är den inte lite halv trött?, eller finns det v-twinar som går bra också :confused:
Kawasaki ZX-12R (radfyra) är ju piggare än en orginal Blackbird.

zx12.jpg

Men ingen av de jag nämnde är ju sleepers. Folk vet att de går snabbt och blir inte förvånade när hojen försvinner i horisonten.

En gammal Bandit 1200 med trimmad Gixxermotor närmare 200 hästar och packväskor vore en sleeper.

Alla som kör med slipon på originalrör räknas till andra kategorin, så då hamnar ju 80% av sh.com där :P
Jag har förvisso helrör, men jag skulle säga att slipon är mer för egen njutning... visst kanske det är några fjortisar utanför lokala korvmojjen som tycker det låter ballt men om det nu ska imponeras är det väl inte dem man riktar sig till?
Då funkar nog en knallröd sportbil bättre så man kan plocka upp dem också utan att behöva ha med sig en extrahjälm. Eller hur många av er kör runt med en extrahjälm när ni är ute å poserar? :tungan

Angående ZX12an så var väl 01an (eller var det 00) där en av de snabbaste gatlegala hojar som tillverkats, innan japsarna bestämde att det inte är hälsosamt att köra fortare än 300km/h

Jag har förvisso helrör, men jag skulle säga att slipon är mer för egen njutning... visst kanske det är några fjortisar utanför lokala korvmojjen som tycker det låter ballt men om det nu ska imponeras är det väl inte dem man riktar sig till?
Då funkar nog en knallröd sportbil bättre så man kan plocka upp dem också utan att behöva ha med sig en extrahjälm. Eller hur många av er kör runt med en extrahjälm när ni är ute å poserar? :tungan

Angående ZX12an så var väl 01an (eller var det 00) där en av de snabbaste gatlegala hojar som tillverkats, innan japsarna bestämde att det inte är hälsosamt att köra fortare än 300km/h

Kom ut ur posörgarderoben nu! Det är inget att skämmas för :banana

Aldrig gillat mycket snack-liten verkstad- människor..

tycker sleepers är sjukt fräna också, att överträffa folk på det viset är det lite som slår :tummenupp

I bilkretsar är det ju poppis med sleepers, dvs bilar som inte ser så märkvärdiga ut, men under ytan döljer sig rätt vassa grejer, tex gammal halvskabbig 240 med turbomatad M3-motor och lite friskare chassi. Sen finns ju motsatsen också, där det pimpas å donas till förbannelse, men liket under all plast är en trött gammal 37-hästars Mazda.

I hojvärlden tycker jag mig mest ha sett folk som sätter på kåpor från litershojar på sin gamla 600, eller dekaltrimmar lite coolare siffror. Helst ska man ju sätta på PowerCommander-klistermärket också. Men motsatsen tycker jag lyser med sin frånvaro? Är det för att hojsleepers är jävligt mycket sleepers, eller är dom väldigt ovanliga?

Jag är en sleeper och har hellre en litershoj med 600-kåpor
Jag är lite spännis och har hellre en 600-hoj med literhojskåpor

Om du kör i en glänsande röd Ferrari 360 eller i en rostbrun Volvo 240 så ser alla som inte är blinda skillnaden mellan de bilarna. Man behöver inte vara bil/motor/teknik intresserad för att märka skillnaden. Räcker att vara tillräckligt uppdaterad för att veta att de flesta av dagens fordon inte bajsar på gatorna längre.

Däremot sporthojar ser ju i allmänhet ganska vassa ut. Köpa en ny 1000cc och sätta på förra årsmodellens 600 kåpor, kanske 5 personer på 1000 som ens ser skillnad på din hoj mot original. Hur mycket sleeper är det?

Om någon satt en fet turbo på en Goldwing hade det i så fall varit mer sleeper.
Tänk att köra ifrån en retta, gixxer eller dyl. sen vid målet så tröstar man dem med att bjuda på nybakade bullar ur ugnen och låta dem välja mellan jordgubbsaft, päronsaft och påskmust ur kylen.
Det hade varit snopet för plastraketspiloten!

Gott att man har helsystem och AFR tuner på sina hojar då, så slipper man hamna i posör-facket :Bugar

Håller på med två sleeperbyggen just nu, det ena är supermotarden, det andra är en såndär svampgixxer...

Min hoj var väl lite... posör aktig. Jävligt liten var den så folk trodde ju det var en moppe :mad:

Fast det beror nog på att alla "vet" att twinnar, i synnerhet glidare, är trötta grejer. Fast dom kan vara jävligt svårslagna vid ett rödljus. Det är ju mycket lättare att ge fullt och axa maximalt med 3m hjulbas och 300kg än med en modern sporthoj :mattias Med en sån finns ju risken att man ser horisonten två gånger, fast andra gången är den uppåner :näsblod

Jag tror att han menade mina tankdekaler :D
Men eftersom det står "883" på varje sida av tanken brukar jag (när ngn insatt kommer på mig) ursäkta mig med att det stämmer rätt bra med cylindervolymen ändå.

Här är en cool sleeper :) Fint ljud
http://www.rbracing-rsr.com/cinema/nitroduals.mov

/J

Bifogat

• IMG_0250.jpg
    IMG_0250.jpg
    256.7 KB · Visningar: 117
  • IMG_0256.jpg
    IMG_0256.jpg
    254.1 KB · Visningar: 111
Last edited:
Sleeper är svårt i hojvärlden tycker jag och utgörs till stor del av föraren enligt mig! Vid ett tillfälle i sommras var den enda hojen jag blev uppsnurrad av på tuvis en bmw f800st med en 50-årig herre i sadeln!

Dock finns väl undantag här på SH t.ex. Nocs r1-turbo i r6 kostym och jörgens HD är väl några! Dock så är inte gammelgixxrar inäknat då jag nästan förutsätter att dessa är utustade med stressfläkt!

Det är så mkt enklare att dölja det på en bil t.ex. såg en saab 99 i Umeå med blå originallack och kromlister med audi fyrhjulsdrift och saab motor med lastbilsturbo...stenhårt!

Är inte sleeper i hojvärlden något som en tjej kör?

"kolla hojen" "jo,men det är en tjej på den"
Sen blir dom lämnade bakom som dom åkte traktorer så fort det börjar svänga och talar aldrig mer om händelsen.......

På bilsidan känner jag en kille som har en skabbig Saab med 2 barnstolar i,de flesta blir förvånade när han försvinner. :)

Sleeper is "tha shit!"

Henrik

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion