Sleeper eller wannabe?

Sleeper eller wannabe?


  • Antal röstningar
    0

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Tja!

I bilkretsar är det ju poppis med sleepers, dvs bilar som inte ser så märkvärdiga ut, men under ytan döljer sig rätt vassa grejer, tex gammal halvskabbig 240 med turbomatad M3-motor och lite friskare chassi. Sen finns ju motsatsen också, där det pimpas å donas till förbannelse, men liket under all plast är en trött gammal 37-hästars Mazda.

I hojvärlden tycker jag mig mest ha sett folk som sätter på kåpor från litershojar på sin gamla 600, eller dekaltrimmar lite coolare siffror. Helst ska man ju sätta på PowerCommander-klistermärket också. Men motsatsen tycker jag lyser med sin frånvaro? :va Är det för att hojsleepers är jävligt mycket sleepers, eller är dom väldigt ovanliga?
 
Nu har jag ju visserligen inte en sleeper. Om jag inte var så lat så skulle jag gärna göra en själv. All go - no show, det är roligt det.
Hemmavid fanns det en som slängde in en lastbilsturbo i en gammal Volvo 142:a.
Det enda som avslöjade den på utsidan var att bakdäcken nästan möttes vid drivknuten. Sånt är roligt.
 
En gång satte jag asconaemblem på min escort, det var iofs ett desperat försök att få den att hålla ihop lite bättre men jag gissar att det gör mig till wannabe..
 
Jag själv uppskattar orginalutseende på hojar, eller att de är modifierade på sådant sätt att det inte skriker hembygge om dem. Sådär så man inte blir riktigt klok på om det är orginalprylar eller inte.
 
De enda riktiga sleepers som finns bland hojar är väl turbomatade sådana där turbon knappt syns bakom kåporna och de är ändå rätt brutala hojar i orginalutförande, typ hayabusa, gsxr1100 osv. Ofta så plockas ju baken från R1 till diverse hemmabyggen men det är nog mer för att det är en snygg bak som är lätt att få tag på än att man vill att grannen ska tro att det är en R1a. Grannen ser förmodligen inte ens skillnad.
Sen så är det väl ofta så att hojen har tillräckligt bra prestanda orginal men det kan vara kul att snygga till den lite för att få en mer unik hoj. Man sticker ju ifrån de flesta bilar ändå, när det blir kurvigt är det ändå mest upp till föraren.

En hoj på 100 hästar är det ganska bra knuff i ändå, alltså kan man kanske nöja sig med småtrim och en uppfräschning, en gammal bil på 130 hästar är inte så kul då väljer man förmodligen att göra lite mer. Sen så kan en gammal 240 aldrig bli riktigt snygg enligt mig men man kan nog ha kul som fan med en trimmad sådan.
 
De enda riktiga sleepers som finns bland hojar är väl turbomatade sådana där turbon knappt syns bakom kåporna och de är ändå rätt brutala hojar i orginalutförande, typ hayabusa, gsxr1100 osv. Ofta så plockas ju baken från R1 till diverse hemmabyggen men det är nog mer för att det är en snygg bak som är lätt att få tag på än att man vill att grannen ska tro att det är en R1a. Grannen ser förmodligen inte ens skillnad.
Sen så är det väl ofta så att hojen har tillräckligt bra prestanda orginal men det kan vara kul att snygga till den lite för att få en mer unik hoj. Man sticker ju ifrån de flesta bilar ändå, när det blir kurvigt är det ändå mest upp till föraren.

En hoj på 100 hästar är det ganska bra knuff i ändå, alltså kan man kanske nöja sig med småtrim och en uppfräschning, en gammal bil på 130 hästar är inte så kul då väljer man förmodligen att göra lite mer. Sen så kan en gammal 240 aldrig bli riktigt snygg enligt mig men man kan nog ha kul som fan med en trimmad sådan.
Fast hur mycket sleeper är det med en turbo på en redan från början grym hoj? Lite som en Porsche GT3, fast chippad, liksom :rolleyes: Nu snackar vi tex gammal Katana med stressfläkt, eller en litersgixxer -09'a med Gixxer 1100-kåpor från tidigt 90-tal :tummenupp

Det finns ju nån berättelse här om en kille på en R1'a som kom upp bredvid en gammal Katana på motorvägen och tittade lite nedlåtande. Dock hann han aldrig se Katanans turbo innan den försvann mot horisonten :D
 
Har en arbetspolare med en gixxer 1100 -94 med 200 bänkade hästar o förgasarmotor så visst finns det. Men eftersom de flesta hojar går så pass bra behövs inte så många extra hästar så då lägger man hellre pengarna på snyggheten tror jag.
 
Jörgens HD kan väl anses som en sleeper, vet själv vilken lustig min endel fick vid rödljusen på den tiden man hade en trimmad Sportster.
 
Jörgens HD kan väl anses som en sleeper, vet själv vilken lustig min endel fick vid rödljusen på den tiden man hade en trimmad Sportster.
Fast det beror nog på att alla "vet" att twinnar, i synnerhet glidare, är trötta grejer. Fast dom kan vara jävligt svårslagna vid ett rödljus. Det är ju mycket lättare att ge fullt och axa maximalt med 3m hjulbas och 300kg än med en modern sporthoj :mattias Med en sån finns ju risken att man ser horisonten två gånger, fast andra gången är den uppåner :näsblod
 
Fast hur mycket sleeper är det med en turbo på en redan från början grym hoj? Lite som en Porsche GT3, fast chippad, liksom :rolleyes: Nu snackar vi tex gammal Katana med stressfläkt, eller en litersgixxer -09'a med Gixxer 1100-kåpor från tidigt 90-tal :tummenupp

Det finns ju nån berättelse här om en kille på en R1'a som kom upp bredvid en gammal Katana på motorvägen och tittade lite nedlåtande. Dock hann han aldrig se Katanans turbo innan den försvann mot horisonten :D

Det kan jag hålla med om, åas så är det ju ett ganska brutalt steg uppåt att gå från 170 till säg 300 hästar (nästan en fördubbling av effekten och en ännu större ökning vad gäller effekt/vikt förhållande) på en hayabusa. Men det är det ingen som märker skillnad på om de inte sitter på en egen hayabusa... de räknar med att bli ifrånkörda ändå. Jag tror inte heller att nån skulle vilja förstöra sin nya sporthoj genom att montera gamla breda kåpor på den, om det inte vore en snabb sak att slänga dit dem för något enstaka event bara. Det "tråkiga" med att trimma en katana eller dylikt är att de aldrig kan nå upp i samma prestanda chassiemässigt som en modern sporthoj, det är mycket lättare att fixa till en bil så sätt. Anledningen till att det inte blir sleepers av de trimmade katanas osv. som finns är väl att de i princip kräver en lång sving för att fungera att köra riktigt fort med och då har man ju tyvärr tappat sleeper statusen.
 
Last edited:
Det kan jag hålla med om, åas så är det ju ett ganska brutalt steg uppåt att gå från 170 till säg 300 hästar (nästan en fördubbling av effekten och en ännu större ökning vad gäller effekt/vikt förhållande) på en hayabusa. Men det är det ingen som märker skillnad på om de inte sitter på en egen hayabusa... de räknar med att bli ifrånkörda ändå. Jag tror inte heller att nån skulle vilja förstöra sin nya sporthoj genom att montera gamla breda kåpor på den, om det inte vore en snabb sak att slänga dit dem för något enstaka event bara. Det "tråkiga" med att trimma en katana eller dylikt är att de aldrig kan nå upp i samma prestanda chassiemässigt som en modern sporthoj, det är mycket lättare att fixa till en bil så sätt. Anledningen till att det inte blir sleepers av de trimmade katanas osv. som finns är väl att de i princip kräver en lång sving för att fungera att köra riktigt fort med och då har man ju tyvärr tappat sleeper statusen.
Den långa svingen har ingenting med att köra fort eller inte att göra! :fakta Att många Katanor har långsving är för att dom går på strippen, och då vill man ha så lång sving det går så att man får maximalt grepp och acceleration, utan att framhjulet försvinner i skyn. Och att pimpa upp en gammal bil så den får bra chassi är inte bara, många bilar har ju stel bakaxel, och då får man sätta på gula Koni-dämpare bäst man vill, den har iaf sämre väghållning än om man har individuell hjulupphängning runt om. Eller ett mjukt chassi, det är inte bara att sätta ett stag mellan stötdämpartornen under motorhuven, vrider sig hela bilen så är det sak samma.

Kolla på classic racing, det är hojar från 30-talet å framåt, å dom kör som troll med dom :Bugar Visst, klart det går fortare med moderna sporthojar, men jämför man den tekniska utvecklingen så går nog nästan dom äldre hojarna snabbare. Men då har dom ju å andra sidan pillats till både här å där :rolleyes:

Men blä klicka fel ju :P Hellre prestanda än snyggt
Tänker du på patinan på en viss R6'a? :hihi
 
Last edited:
Den långa svingen har ingenting med att köra fort eller inte att göra! :fakta Att många Katanor har långsving är för att dom går på strippen
Var så jag menade... långsving hjälper föga om man ska upp i 300+, kanske kan göra lite för stabiliteten men det är inte det den är till för.

Hm nä kanske inte är så bara att fixa till en bil, men jag kör hellre tokfort i en gammal bil än på en gammal hoj... :rolleyes:
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top