Slangnings/Fjädrings fråga!

Passe

passe
Gick med
6 Jun 2003
Hoj
Fireblade cbr 954 -02
Hur skall man ställa in gaffeln(retur mm) samt bakstöten för att den skall vara så enkelt som möjligt att få upp hojjen på slangen? Alltså den skall ju vara körbar oxå! Det snackas ju så mycket om att man skall använda gafffelns retur när man plockar upp den, så hur skall den vara inställd? Tacksam för tipps!

Så länge den åker upp efter att du har tryckt ner den så är det nog rätt inställning. Tror inte det är värt mecket att hitta den perfekta returinställningen... Öva, öva, öva istället.

Hur skall man ställa in gaffeln(retur mm) samt bakstöten för att den skall vara så enkelt som möjligt att få upp hojjen på slangen? Alltså den skall ju vara körbar oxå! Det snackas ju så mycket om att man skall använda gafffelns retur när man plockar upp den, så hur skall den vara inställd? Tacksam för tipps!

om man bara ska ställa in fjädringen så den hjälper till så mycket som möjligt när man wheelar så e det v'äll bäst o ställa returdämpningen på det minsta. då fjädrar den ut hårdast/fortast och borde då kunna hjälpa till lite. men annrs vetefan. ställ den rätt hårt. gilalr inte när det känns som en gunghäst.

om man bara ska ställa in fjädringen så den hjälper till så mycket som möjligt när man wheelar så e det v'äll bäst o ställa returdämpningen på det minsta. då fjädrar den ut hårdast/fortast och borde då kunna hjälpa till lite. men annrs vetefan. ställ den rätt hårt. gilalr inte när det känns som en gunghäst.

Hur får man snabb retur genom att ställa returen "på det minsta"? :va

Ställer du returen på min justeringen så får du en gunghäst som är enkel att få till slangen, men om man lär sig köra och ställer returen i näst hårdaste läget så har du en betydligt bättre fjädring som går att köra med.

Ställer du returen på min justeringen så får du en gunghäst som är enkel att få till slangen, men om man lär sig köra och ställer returen i näst hårdaste läget så har du en betydligt bättre fjädring som går att köra med.

Ok, men tipset var väl att få lite hjälp av returen, lite studseffekt?
Ser inte hur man kan få det med lågt ställd retur...

Gunghästen köper jag om du menar att man får lite lite längre tid på sig att trycka ihop gaffeln för att rycka upp hojen.

Vederbörande borde istället gå på gym, trimma eller lära sig koppla upp hojen om den inte orkar. Lycka till i nästa kurva med en sån stötdämparinställning...

returdämpningen dämpar kraften som trycker ut fjädringen.. dvs sätter du den på det minste så fjädrar den isär med full kraft... o ställer du den på max så fjädrar den isär långsamt.

Tror det gör mest om du säker compet på bakdämparen då kommer den att gå pressas ihop mer bak när du drar på och du behöver inte gasa lika mycket.

Tror det gör mest om du säker compet på bakdämparen då kommer den att gå pressas ihop mer bak när du drar på och du behöver inte gasa lika mycket.

sant. men ssamtidigt komemr den bli jävligt svår o köra långt på bakan med... fjädrar ihop när man gasar lite ossen fjädrar den ut igen o då e man helt plötsligt inte alls högt uppe med framhjulet.

mitt tipps e att ställa dämpningen hårt.. o sen öva istället.

sant. men ssamtidigt komemr den bli jävligt svår o köra långt på bakan med... fjädrar ihop när man gasar lite ossen fjädrar den ut igen o då e man helt plötsligt inte alls högt uppe med framhjulet.

mitt tipps e att ställa dämpningen hårt.. o sen öva istället.

Sant.
Största problemet med de som inte får upp den på slangen är att de blir rädda och lutar sig framåt. Mitt tips luta dig bakåt och slå på ;)

Var ute och övade slangning idag... Gick inget vidare. Jag vågar inte hålla gasen när den väl är på väg upp. Antar att det bara är att öva vidare?

Du anar inte hur många timmar det ligger bakom en prefekt slangning!

2973798 Var ute och övade slangning idag... Gick inget vidare. Jag vågar inte hålla gasen när den väl är på väg upp. Antar att det bara är att öva vidare?
ja bara att öva, jag tror att jag fick in balanspunkten idag :)

hur vet man att man har fått det? det känndes kanske viktlöst å jag kom ganska långt...

2973822 Du anar inte hur många timmar det ligger bakom en prefekt slangning!
din avatar var brutalt cool :yoparty

Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back