Slangning med Motard

Cobretti

Iskall-Pilot
Gick med
9 Sep 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525 Motard 06:a
Använder ni kopplingen när ni slangar när ni ska byta växel ?
Eller sparkar ni i växeln utan koppling ?

mvh joakim
 
Cobretti skrev:
Använder ni kopplingen när ni slangar när ni ska byta växel ?
Eller sparkar ni i växeln utan koppling ?

mvh joakim

Jae jag kopplar "lite" annars så går det fan inte att få i växlarna! Försök att slanga och bromsa med bakbromsen då behöver du till slut inte växla utan ligger i samma varvtal när du slangar. :tomten
 
Nexor skrev:
Jae jag kopplar "lite" annars så går det fan inte att få i växlarna! Försök att slanga och bromsa med bakbromsen då behöver du till slut inte växla utan ligger i samma varvtal när du slangar. :tomten

Det måste äta bakbroms,men jag blir fan sugen å testa nu :)
 
Jag kopplar i stort sett aldrig, slår bara av lite på gasen...
 
Nexor skrev:
Jae jag kopplar "lite" annars så går det fan inte att få i växlarna! Försök att slanga och bromsa med bakbromsen då behöver du till slut inte växla utan ligger i samma varvtal när du slangar. :tomten
Får du inte i växeln så har du fel timing på gasavslag eller att du inte slår av gas.

Jag är ingen bakhjulsgud men jag kan väl åka hela lådan ut iaf, och jag använder inte koppling, oftast. Men å andra sidan har jag tränat som fan tidigare på att få i växlar fort och rätt och jag tror jag är rätt vass på det också ;D (för att vara antisvensk)
 
Cobretti skrev:
Tar lådan mkt stryk när man skippar kopplingen ?

Jag har aldrig fått problem på nån av crossarna eller motarden de senaste 13åren iaf..
när jag kör "normalt" så använder jag kopplingen
 
MD skrev:
Jag har aldrig fått problem på nån av crossarna eller motarden de senaste 13åren iaf..
när jag kör "normalt" så använder jag kopplingen

Blir ju inte så mkt normal körning när man har motard
:yoparty
 
Cobretti skrev:
Blir ju inte så mkt normal körning när man har motard
:yoparty

hehe, om jag säger att när jag inte kör på ett hjul så används kopplingen i stort sett hela tiden..
 
Liten varning måste jag utfärda för lådorna.

Det är lätt att hitta "frilägen" mellan växlarna när man skall crossväxla på slangen,dvs man får inte i växlen riktigt då sliter det ordentligt på ingreppsklackarna.Tänk dig själv du försöker peta i växlen och den går inte i och du möter med gasen då slipar du klackarna om du fortsätter så.

Botemedlet mot detta är att ligga högre och slå av mer.
 
Nexor skrev:
Jae jag kopplar "lite" annars så går det fan inte att få i växlarna! Försök att slanga och bromsa med bakbromsen då behöver du till slut inte växla utan ligger i samma varvtal när du slangar. :tomten

Man behöver inte använda bakbromsen för att åka jämn hastighet, enda gången den behövs är när man är såpass högt att motorbromsen inte längre klarar av att "dra tillbaka" hojen. Nästan 12´o clock that is.

Bakbromsen börjar lätt koka om man använder den FÖR mycket..

//jaG
 
Zeb_Macahan skrev:
Man behöver inte använda bakbromsen för att åka jämn hastighet, enda gången den behövs är när man är såpass högt att motorbromsen inte längre klarar av att "dra tillbaka" hojen. Nästan 12´o clock that is.

Bakbromsen börjar lätt koka om man använder den FÖR mycket..

//jaG

Men det måste va ett jävligt bra sätt att börja öva på att använda bakbromsen..
 
MD skrev:
hehe, om jag säger att när jag inte kör på ett hjul så används kopplingen i stort sett hela tiden..
Jag har åkt alla hojjar utan koppling vid uppväxling. Förutom då en CM125 -79 med en låda som måste vara skuren på ett annorlunda sätt för den låter å rycker när man slår i växeln utan koppling.

NER ska man aldrig växla utan koppling. UPP ska man aldrig växla utan koppling ifall man håller fullgas, eller gas överhuvudtaget.

När jag lärde mig växla upp utan koppling så började jag med att dutta på kopplingen och styra i växlarna tills jag fick timingen rätt. För mig var det så att jag fick känna mig fram innan jag hittade rätt. Lägg ann foten under pedalen och känn när den går lätt, det är då du ska i med växeln. Allt detta gör jag utan att vara på slangen... Lära sig på slangen gör det bara ännu svårare...
 
Ok, Olle... Du använder i princip aldrig kopplingen när du växlar upp, öht?
 
OlleR skrev:
Jag har åkt alla hojjar utan koppling vid uppväxling. Förutom då en CM125 -79 med en låda som måste vara skuren på ett annorlunda sätt för den låter å rycker när man slår i växeln utan koppling.

NER ska man aldrig växla utan koppling. UPP ska man aldrig växla utan koppling ifall man håller fullgas, eller gas överhuvudtaget.

När jag lärde mig växla upp utan koppling så började jag med att dutta på kopplingen och styra i växlarna tills jag fick timingen rätt. För mig var det så att jag fick känna mig fram innan jag hittade rätt. Lägg ann foten under pedalen och känn när den går lätt, det är då du ska i med växeln. Allt detta gör jag utan att vara på slangen... Lära sig på slangen gör det bara ännu svårare...

va det riktat mot mig??

// MD, som e trött och fattar noll :rolleyes:
 
Cobretti skrev:
Använder ni kopplingen när ni slangar när ni ska byta växel ?
Eller sparkar ni i växeln utan koppling ?

mvh joakim

Min pojkvän kör motard. Han säger att han hissar upp den och försöker hålla den fart han har. :tummenupp
 
Så om jag har förstått det rätt så ska jag slå av gasen helt och hållet när jag ska växla upp ? hälst kanske ha ett finger på kopplingen för att underlätta lite ?
Problemet är väl att inte hojen går ner när man släpper gasen.

Imorn ska jag ut å öva som bara den :yoparty
 
i början när jag inte hade så bra balans växlade jag utan att koppla men nu kopplar jag alltid.
/mvh erik
 
eller anv returen på gaffeln är också ett sätt utan att använda kopplingen!
 
Cobretti skrev:
Så om jag har förstått det rätt så ska jag slå av gasen helt och hållet när jag ska växla upp ? hälst kanske ha ett finger på kopplingen för att underlätta lite ?
Problemet är väl att inte hojen går ner när man släpper gasen.

Imorn ska jag ut å öva som bara den :yoparty

Grejen är den att du inte ligger tillräckligt högt upp när du försöker växla, det är för stor belastning på växellådan vid dina växlingsförsök. Höj den ytterligare (lättare sagt än gjort) så kommer de lättare att hoppa, alternativt så dyker inte hojen ner lika mycket om du även använder koppling/släpper av gasen snabbt.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top