Slanglöst?

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Jag funderar på att pulverlacka om ett par hjul så då måste jag ju riva bort gummi vulkningen runt ekrarna....

Är det bara Husaharry som gör sånt här, eller finns det nån annan? Kan man göra själv?

Om jag pulverlackerar fälgarna bör man lämna området där vulkningen ska sitta olackad?

Och sist men inte minst. Hur funkar det att justera ekernipplarna efter man vulkat?

Bara Harry som gör det, men det finns ju andra som säljer kit för att göra det själv. Vet dock ingen som har dessa kit. Sen vet jag andra har försökt sig på med varierande resultat. Kanske någon annan som har lyckats.

Dont.... Börjar du skruva ekrar så får du fortsätta. Bättre ge fan i dom, eventyellt dra åt någon som är extremt lös. Men spänn dom aldrig. Alla år jag har kört så har jag aldrig rört dom. Och aldrig behövt det heller. Bara kontrollerat dom. Dom e lite olika spända, men det kan dom vara.

Hjul? Ska du lacka ekrar och nav med? Eller ekrar du av fälgbanan.

Last edited:
Bara Harry som gör det, men det finns ju andra som säljer kit för att göra det själv. Vet dock ingen som har dessa kit. Sen vet jag andra har försökt sig på med varierande resultat. Kanske någon annan som har lyckats.

Dont.... Börjar du skruva ekrar så får du fortsätta. Bättre ge fan i dom, eventyellt dra åt någon som är extremt lös. Men spänn dom aldrig. Alla år jag har kört så har jag aldrig rört dom. Och aldrig behövt det heller. Bara kontrollerat dom. Dom e lite olika spända, men det kan dom vara.

Hjul? Ska du lacka ekrar och nav med? Eller ekrar du av fälgbanan.

Jo men jag menar ju det om man behöver efterdra ekrarna efter man vulkat. Kan nippeln snurra fritt eller vulkar gummit fast i nippeln med?

Nää, jag tänkte ekra ner hela hjulet givetvis å lacka både nav och fälgbana separat!

Är man lite pedant så hade jag kört hjulen en dag efter omekringen så att allt sätter sig och därefter korrigerat spänningen innan vulkning...

Min erfarenhet är att i den mån ekerspänningen rör sig några mängder så är det på helt nya hjul (och när man kröker fälgbanorna:död)

Är man lite pedant så hade jag kört hjulen en dag efter omekringen så att allt sätter sig och därefter korrigerat spänningen innan vulkning...

Min erfarenhet är att i den mån ekerspänningen rör sig några mängder så är det på helt nya hjul (och när man kröker fälgbanorna:död)

Smart tips!

Jo, mina "regnhjul" har gått 2-3 race ungefär sen nya och där sitter ju ekrarna halvdant. Så frågan är ju om man kan efterspänna det ordentligt utan att vulkningen åker med?

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park