Slanglöst däck?

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Hej
Jag har en gammal xj 400 från 1982 som jag råkade sticka ett hål i slangen på när jag tog bort däcket.
Däcket är fortfarande ganska ok men tänkte att ifall det går så är det kanske dags att lägga på ett nytt slanglöst däck.
Går det?

Mvh Eken
 
Kan och kan...

Dina fälgar har WM-profil i tvärsnitt, alltså endast lämpade att köras med slang.
Hade du haft MT-profil så hade det med all säkerhet redan suttit slanglöst på hojen.

Skillnaden ligger i utformningen av klinch och hump. Slanglösa och slangdäck skiljer i konstruktionen där däck och fälg möts, och fälgen har motsvarande skillnad - det är det som ligger i profilbeskrivningen ovan.

Nu kommer andra att (redan hunnit? ) svara att det är inga problem - eftersom du har gjutna fälgar. Bara kör!

Och, ja - man kan kränga på slanglöst däck på fälg som är gjord för gå med slang. Ofta blir det till och med tätt..

...men, vid en eventuell punkteting under körning löper man mycket större risk att det slanglösa däcket krängs av fälgen avsedd för slangdäck. Det är här klinchen och profilskillnaden kommer in.


Så, ja det går. Men nej, det är ingen bra idé.
Fram med lagningslapparna istället. Ett cykelkit funkar utmärkt.
 
Stort tack för det svaret. Spot on. Jag misstänkte att det skulle gå att laga slangen men började ändå kolla efter en ny.
Beteckningarna på detta däcket är 4.00-18 64s. Jag har inte sett det innan utan bara typ den nyare(?) benämningen med bredd och diameter.
Hur läser jag av min benämning?
 
4.00 är bredden i tum, 18 är fälgdiametern i tum.
64 är belastningsindex, och S är hastighetsklassningen. S svarar mot hastighet upp till 180 km/h stadigvarande.

Men, framför allt säger dimensionen att det är ett diagonaldäck - och troligen gammalt också.
Bara för att det finns mönster kvar så behöver det inte vara ett bra däck.

Diagonaldäcken håller en förhållandevis högre sidoprofil jämfört med radialdäck, och det är ofta svårt att hitta exakta matchningar i bredd och höjd.

100/100 x 18 är det som kommer närmast ditt originaldäck i bredd och profil, men det är ibland svårt att hitta däck i den storleken.
Går man upp till 110 i bredd får man gå ner till 90 i profil, men det ger mer att välja på.
Det kan vara frestande att klämma på ett ändå bredare 120/80 x 18, men mindre hojar reagerar inte bra på för breda bakdäck.
Risken är stor att man tappar körglädje och hanterbarhet på kuppen - goda egenskaper offrade på utseendets altare. Undvik.
 
Last edited:
O fasen där ser man. Jag har tolkat det lite som du beskriver. Att det skulle röra sig om tum, men inte hittat så mycket som är 100 brett. Men då skulle det alltså funka att gå upp en storlek. Det är bra för det verkar finnas mer av det.
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top