slanglösa motardhjul....

Det är skitenkelt att fixa. Som Lasse säger är där ju en del örebroare som gör det idag. Jag har fixat så mina fälgar oxå är slangfria, har änvänt lite andra material än örebroarna men det funkar klockrent.

Dock funkar det inte riktigt på alla fälgar. När jag testade på min 4.25-fälg läckte det ganska duktigt mellan fälgkant & däck.

Som sagt det är enkelt. Men själv föredrar jag slang.
Brukar gå fortare att laga slang än att täta en fälg.

Jag tar tillbaka det jag sagt. Det är inte alls enkelt, iaf inte med mina fälgar. Efter kvällens däcksbyte kan jag konstatera att regndäck funkar klockrent medans slicks vägrar sluta tätt mellan däck & fälgkant. :huvet

Har någon förslag på lösning? Annars är det bara att gå tillbaka till slang igen

Fanns lite prylar jag skulle vilja ha på den sidan, men fälgarna som vad tvåfärgade fy vad gräsligt...Men man skulle vara lite udda om man hade dem

Det kan nog bli lite svårt att få tätt ibland när man har krängt däcken med däckjärn och inte maskin, det spricker ju och blir hack just där det ska vara tätt.
Körde hemmabyggt slanglöst på mina första motardhjul utan problem en sommar men då bytte jag ju inte däck 2 ggr i veckan som man gör nu.

rejser skrev:
Det kan nog bli lite svårt att få tätt ibland när man har krängt däcken med däckjärn och inte maskin, det spricker ju och blir hack just där det ska vara tätt.
Körde hemmabyggt slanglöst på mina första motardhjul utan problem en sommar men då bytte jag ju inte däck 2 ggr i veckan som man gör nu.

Jag kan inte påminna mig om att jag hört RR-förare med samma problem, men det kanske dom har? Eller är det något som gör våra fälgbanor kännsligare?

Har inspekterat både fälg & däck. Jag kan inte hitta märken eller skador som för ögat skulle ge läckage. Men men, uppenbarligen läcker det ju ut.

Läcker det ut när där är tryck i däcket ?

Är det svårt att få upp tryck när man har fått på nytt däck ?

Prova med en kraftigare kompressor så att där är tillräckligt med starkt luftflöde så däcket hinner tryckas ut mot fälgen och sedan lagra tryck.

Prova också att skruva ut ventilen hjälper till att få bättre flöde.

Jösse skrev:
Läcker det ut när där är tryck i däcket ?.

När annars? :rolleyes:

Jösse skrev:
Är det svårt att få upp tryck när man har fått på nytt däck ?

Prova med en kraftigare kompressor så att där är tillräckligt med starkt luftflöde så däcket hinner tryckas ut mot fälgen och sedan lagra tryck.

Prova också att skruva ut ventilen hjälper till att få bättre flöde.

Lite småknivigt kan det vara att få upp tryck så det poppar på, men sätter man sig på däcket & trycker ner ventilsidan mot marken & juckar lite funkar det (för mig iaf, tydligen inte för supermoto :tungan )
Utan att plocka ut käglan i ventilen får man aldrig upp tillräckligt med flöde för att däcket ska poppa på.

Det läcker helatiden oavsett tryck. Har provat allt från 1,6-4+, spelar ingen roll. Läcker ju inte vansinnigt mkt. Utan vatten hittar man inte var det är. Men fram läckte det ändå såpass att man skulle förlora allt för mkt luft under ett heat för att det ska kunna gå köra med.

Du kanske har någe skit på däcket.eller har du skadat gummit som skall täta mot fälgen.har du det så går det att fixa det med gummilagning på tub finns på biltema..sen är det så att vissa fälgar inte har den där lilla upphöjningen på insidan av fälgen . utan den så är det svårt att få tätt.våra slanglösa har funkat kanon.men några har inte haft däcket i mitten när dom krängt av, då skadar man stålvajrarna i gummit och det är ett hel#ete att få på däcket....

husa harry skrev:
Du kanske har någe skit på däcket.eller har du skadat gummit som skall täta mot fälgen.har du det så går det att fixa det med gummilagning på tub finns på biltema..sen är det så att vissa fälgar inte har den där lilla upphöjningen på insidan av fälgen . utan den så är det svårt att få tätt.våra slanglösa har funkat kanon.men några har inte haft däcket i mitten när dom krängt av, då skadar man stålvajrarna i gummit och det är ett hel#ete att få på däcket....

Har rengjort ordentligt så skit ska inte vara problemet.
Kan vara skador på däcket, men det läcker på flertalet ställen & det finns inga synliga skador som skulle ge upphov till problemet heller.
Fälgen har upphöjningen på insidan av däckskanten.
Gummilagningen, lägger du det runt hela däckskanten? Härdar fort? Kunde ju vara ngt att testa isf.

Roger_SWE skrev:
Varför är det ingen som åker med Marchesini motard hjul?
Det finns ca 12500 orsaker ;)
Kvick-mc säljer dem i Sverige. Vassego att handla :tummenupp

husa harry skrev:
Fast det spelade ingen roll på mitt bakhjul eftersom det var lika svårt att få regndäcken att ploppa. Med Lasses rejäla kompressor var det inte jättelätt men det gick rätt fort att få på det. När vill du ha mitt framhjul??

Barrett skrev:
Har rengjort ordentligt så skit ska inte vara problemet.
Kan vara skador på däcket, men det läcker på flertalet ställen & det finns inga synliga skador som skulle ge upphov till problemet heller.
Fälgen har upphöjningen på insidan av däckskanten.
Gummilagningen, lägger du det runt hela däckskanten? Härdar fort? Kunde ju vara ngt att testa isf.
Lagningen tar man bara på det skadade stället.Kolla så du inte har en gjutskarv i fälgen? den måste filas bort.varför dina regndäck var täta så är det för att det är nog ett mjukare gummi i dom.eller så har du en fälg med massa ränder på insidan som slirränder för att däcket inte skall slira.(däcklås) har du det så fila bort ca 5mm från fälgkanten... KUL att du köpt en HUSKY....

Supermoto skrev:
Det finns ca 12500 orsaker ;)
Kvick-mc säljer dem i Sverige. Vassego att handla :tummenupp

Fast det spelade ingen roll på mitt bakhjul eftersom det var lika svårt att få regndäcken att ploppa. Med Lasses rejäla kompressor var det inte jättelätt men det gick rätt fort att få på det. När vill du ha mitt framhjul??
Kan ta ditt hjul på söndag om det är ok.var ute på motardbanan i dag och slog ner stolpar o hängde upp nät mm.Martin Holm var där o kolla han tyckte allt var mycket bra,,GRATTIS TILL VINSTEN I TISDAGS....

Back