Slanglösa ekerhjul

Det är inte så svårt.
* Köp en innerslang av underdimension. Det ska va en storlek som sitter rejält hårt när du kränger den på fälgen.
* Klipp runt så du får ett band som täcker ekrarna. Täta på var sida med silikon.
* När silikonet genomhärdat kan du lägga på däcket som normalt, men var noga med att inte rubba tätbandet.
Räcker det men en tum mindre slang eller måste man ha 2-3 tum? :va
 
Njea...
Jobbar som glasmästare. Skar en gång ut en vindruta som någon klåpare limmat med ättikssilikon. Det var bara skit kvar av den plåtfalsen kan jag säga... :crash
Ägaren till bilen var plåtslagare och sa några väl valda ord om "hantverket" och rajerade en bra stund och ättikssilikon och olika metalltyper. Därav min fundering. Vi använder nästan aldrig silikon, det är mer till otyg än nytta.

Det var väl inte en Alfa Romeo?
Såg Alfa Romeo som kommit in till verkstad för karosserijobb.
Bitvis såg det nästan ut som mer hål än plåt när rosten var borta.
 
Det var väl inte en Alfa Romeo?
Såg Alfa Romeo som kommit in till verkstad för karosserijobb.
Bitvis såg det nästan ut som mer hål än plåt när rosten var borta.

Nja, jag har en Alfa och dom behöver inget ättiksbaserat silikon för att drabbas av såna problem... :3freak:(
 
...men det är inte rätt.

Du har säkert rätt, men Triumph gjorde så på Thruxton 900 från fabrik (om mitt minne inte sviktar helt) och jag har fortsatt på det spåret. Det betyder visserligen ingenting. :P Ett par Kineo-fälgar står dock högt på önskelistan för att åtgärda det.
 
Du har säkert rätt, men Triumph gjorde så på Thruxton 900 från fabrik (om mitt minne inte sviktar helt) och jag har fortsatt på det spåret. Det betyder visserligen ingenting.Ett par Kineo-fälgar står dock högt på önskelistan för att åtgärda det.
Så är det ej. ? önskar att det vore så ibland men.. ska kanske göra en insats o limma ihop fälgbanan nästa gång jag kränger däck iofs? Lite längre livslängd är ju aldrig fel, och nåt etsande epoxy borde ju hålla ganska bra mot alu?
Eller så tätar jag med nåt mer gammeldags som beck eller tjära!
Nu när jag har ett välsvarvat talon nav bak så vet jag dessutom att ekerspänningen håller sig.
 
Så är det ej. �� önskar att det vore så ibland men.. ska kanske göra en insats o limma ihop fälgbanan nästa gång jag kränger däck iofs? Lite längre livslängd är ju aldrig fel, och nåt etsande epoxy borde ju hålla ganska bra mot alu?
Eller så tätar jag med nåt mer gammeldags som beck eller tjära!
Nu när jag har ett välsvarvat talon nav bak så vet jag dessutom att ekerspänningen håller sig.

Vad är ej? Mitt minne som sviktar? ;P

Jag fick ut 1000 mil på mitt Roadsmart II-bakdäck och nu är det dags att byta framdäcket några hundra mil senare. Det tycker jag är en acceptabel livslängd, :P och jag har inte upplevt några problem med greppet med min körstil heller för den delen. Men det skulle kännas bättre att göra rätt...
 
Vad är ej? Mitt minne som sviktar? ;P

Jag fick ut 1000 mil på mitt Roadsmart II-bakdäck och nu är det dags att byta framdäcket några hundra mil senare. Det tycker jag är en acceptabel livslängd,och jag har inte upplevt några problem med greppet med min körstil heller för den delen. Men det skulle kännas bättre att göra rätt...
Ekerfälgarna är ej slanglösa, fast nu när jag läser om ser jag ju att du menar att hojen kom från fabrik med däck klassat för slanglöst, och slang monterad.
Så är det säkert!?
 
Tvättar ni av fälgarnas insida med aceton och kör några varv vulktejp och t.ex 3M silvertejp no:6969 eller Julas Pattex mjuka silvertejp över som skydd så går det att köra
slanglöst.

Smart som sagt o göra det fast man har slang - blir enklare att t.ex fixa en totalt söndertrasad innerslag med punkaspray:tummenupp

Lätt värt jobbet då ni kommer räddas från många
jävliga lägen med punka
 
Back
Top