Slanglösa ekerhjul

vessslan

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2006
Ort
göteborg
Hoj
Monster 900, XR600R x2
Vill få mina ducati sport classic hjul slanglösa,
måste finnas nån i Sverige som kan lösa detta.
Läst om husaharry men det var inte igår han var aktiv på forumet.

Tips?
 
Det är inte så svårt.
* Köp en innerslang av underdimension. Det ska va en storlek som sitter rejält hårt när du kränger den på fälgen.
* Klipp runt så du får ett band som täcker ekrarna. Täta på var sida med silikon.
* När silikonet genomhärdat kan du lägga på däcket som normalt, men var noga med att inte rubba tätbandet.
 
Det är inte så svårt.
* Köp en innerslang av underdimension. Det ska va en storlek som sitter rejält hårt när du kränger den på fälgen.
* Klipp runt så du får ett band som täcker ekrarna. Täta på var sida med silikon.
* När silikonet genomhärdat kan du lägga på däcket som normalt, men var noga med att inte rubba tätbandet.

smart lösning :)
 
Har även sätt folk lägga flera lager av silvertejp över nipplarna till ekrarna...
 
Ja det kan det absolut vara. Man behöver något som tätar ekrarna och det där fungerar säkert så väl som något. Aningens dyrt dock....
 
Ytterligare en som tröttnat på pysande innerslang efter däckkrängning? Snygg hoj BTW! :)

Har själv funderat på detta till min, men har alltid stoppats av osäkerheten i dessa lösningar. Håller det verkligen över tid?

Angående däckval så har jag aldrig upplevt problem med att använda vilket TL-däck som helst. Jag resonerar att däcket förmodligen skiter i om det är lufttryck eller slangtryck som levereras inifrån. Har kört den både på gata och bana med vanliga Michelin Power 2 och 3 med slang i. Inga kostigheter.
Jag skulle dock gärna också slippa slangen pga mecket och den ökade massan.

Silikon är jag jäkligt skeptiskt till oavsett ändamål. Det som också poppar upp i mitt huvud är om inte vissa senare Sportclassics har stålfälg? Min 06:a har aluminium men har hört att senare har stål. Vissa silikon (ättiksbaserade?) har jäkligt dåliga relationer till olika stål/plåt-typer. Värt att ha i bakhuvudet kanske?

Färdiga tejplösningar finns ju, men dom känns oftast rätt dyra och man läser sällan folk som säger att det funkar skitbra.

Kanske överanalyserar jag hela tiden, troligen därför jag kör med innerslang fortfarande... :D
 
Den verkligt viktiga skillnaden mellan att köra slanglöst eller slangat i TL verkar vara missad hittills:

Däckets arbetstemperatur!
Med innerslang skapas en inre friktion som driver upp däckets temperaturen betydligt.

Ett TT-däck är avpassat för att rulla i just sitt specifika temperaturspann - stomme och gummiblandning.
Ett TL-däck är byggt för att möta sina förutsättningar.
Det har inte alls med att göra att luften skulle få för sig att läcka igenom ett TT-däck, och ganska så lite med skillnaden i clinch mot fälgen - som isf också skiljer.

Däremot löper ett TL däck med slang stor risk att överhetta redan i vanligt töff-töff tempo, och varianten TT-däck körd utan slang å andra sidan kan man piska satan utan att någonsin komma in i optimalt temperaturområde.

Dör man direCt?
Knappast. Man tappar självklart mil på däcket, och sedan handlar det lika självklart om med vilka marginaler man kör med.
Är man medveten att man fortfarande kör på hårda, kalla däck trots vettig temperatur ute och en timme i sadeln, eller krämiga, halvsmälta svålar i cruisingtempo, så - visst.
...men det är inte rätt.


What if I use a tubeless tire with a tube in it?

It's not that simple. The bead seat designs on the wheels are typically designed differently for tube and tubeless tires. Use a different kind of tire and the beads may or may not lock, especially if the air pressure is low. The other big stinker here is that the speed rating is null and void because the extra layer of tube now allows the tire to heat to an unknown level. Bottom line: Don’t do it!

Däck for dummies - Revzilla edition:
http://www.revzilla.com/common-tread/motorcycle-tires-101-guide
 
Ytterligare en som tröttnat på pysande innerslang efter däckkrängning? Snygg hoj BTW! :)

Har själv funderat på detta till min, men har alltid stoppats av osäkerheten i dessa lösningar. Håller det verkligen över tid?

Angående däckval så har jag aldrig upplevt problem med att använda vilket TL-däck som helst. Jag resonerar att däcket förmodligen skiter i om det är lufttryck eller slangtryck som levereras inifrån. Har kört den både på gata och bana med vanliga Michelin Power 2 och 3 med slang i. Inga kostigheter.
Jag skulle dock gärna också slippa slangen pga mecket och den ökade massan.

Silikon är jag jäkligt skeptiskt till oavsett ändamål. Det som också poppar upp i mitt huvud är om inte vissa senare Sportclassics har stålfälg? Min 06:a har aluminium men har hört att senare har stål. Vissa silikon (ättiksbaserade?) har jäkligt dåliga relationer till olika stål/plåt-typer. Värt att ha i bakhuvudet kanske?

Färdiga tejplösningar finns ju, men dom känns oftast rätt dyra och man läser sällan folk som säger att det funkar skitbra.

Kanske överanalyserar jag hela tiden, troligen därför jag kör med innerslang fortfarande... :D
Ättikan i silikonet är inget att oroa sej för. Det krävs för härdningsprocessen men när det väl härdat är silikonet neutralt.
 
Silikon är jag jäkligt skeptiskt till oavsett ändamål. Det som också poppar upp i mitt huvud är om inte vissa senare Sportclassics har stålfälg? Min 06:a har aluminium men har hört att senare har stål. Vissa silikon (ättiksbaserade?) har jäkligt dåliga relationer till olika stål/plåt-typer. Värt att ha i bakhuvudet kanske?

Alla Sport 1000 har alu-fälg, GT-modellen har dock stålfälg.

Jag löste problemet genom att byta till fälgar från en 999R :tummenupp
 
Kanske dumt men borde inte sikaflex alt riktigt karosserikit och vulktejp fungera? Vulktejpen kommer ju att skapa en mer eller mindre homogengummitätning mot ekrarna
Man slipper ju även allt vad heter silikon om man i framtiden vill lacka om fälgarna?
 
Den verkligt viktiga skillnaden mellan att köra slanglöst eller slangat i TL verkar vara missad hittills:

Däckets arbetstemperatur!
Med innerslang skapas en inre friktion som driver upp däckets temperaturen betydligt.

Ett TT-däck är avpassat för att rulla i just sitt specifika temperaturspann - stomme och gummiblandning.
Ett TL-däck är byggt för att möta sina förutsättningar.
Det har inte alls med att göra att luften skulle få för sig att läcka igenom ett TT-däck, och ganska så lite med skillnaden i clinch mot fälgen - som isf också skiljer.

Däremot löper ett TL däck med slang stor risk att överhetta redan i vanligt töff-töff tempo, och varianten TT-däck körd utan slang å andra sidan kan man piska satan utan att någonsin komma in i optimalt temperaturområde.

Dör man direCt?
Knappast. Man tappar självklart mil på däcket, och sedan handlar det lika självklart om med vilka marginaler man kör med.
Är man medveten att man fortfarande kör på hårda, kalla däck trots vettig temperatur ute och en timme i sadeln, eller krämiga, halvsmälta svålar i cruisingtempo, så - visst.
...men det är inte rätt.




Däck for dummies - Revzilla edition:
http://www.revzilla.com/common-tread/motorcycle-tires-101-guide

Intressant. Tack för infon. Har dock aldrig mött, mig veterligen, problem med temperaturen. Kör iofs rätt piano på gatan och håller mig i medel-gatgrupp när jag är på bana.
Har dock aldrig sett eller känt att däcket skulle arbeta för varmt.

Hojen i fråga levererades väl dessutom med Pirelli Phantom-däck med TL-suffix från fabrik? Med slang i.
 
Ättikan i silikonet är inget att oroa sej för. Det krävs för härdningsprocessen men när det väl härdat är silikonet neutralt.

Njea...
Jobbar som glasmästare. Skar en gång ut en vindruta som någon klåpare limmat med ättikssilikon. Det var bara skit kvar av den plåtfalsen kan jag säga... :crash
Ägaren till bilen var plåtslagare och sa några väl valda ord om "hantverket" och rajerade en bra stund och ättikssilikon och olika metalltyper. Därav min fundering. Vi använder nästan aldrig silikon, det är mer till otyg än nytta.
 
Alla Sport 1000 har alu-fälg, GT-modellen har dock stålfälg.

Jag löste problemet genom att byta till fälgar från en 999R :tummenupp

Ah, är det så det är... :)

Trippelniafälgar är ju poppis på modellen. Dock älskar jag ekrarna och tycker det hör modellen till.
Alpina och någon mer tillverkare gör ju en slanglös, ekrad variant. Tyvärr så är dom inte direkt gratis. :näsblod

- - - Updated - - -

Och nej... får aldrig flercitatsfunktionen att funka...
 
Njea...
Jobbar som glasmästare. Skar en gång ut en vindruta som någon klåpare limmat med ättikssilikon. Det var bara skit kvar av den plåtfalsen kan jag säga... :crash
Ägaren till bilen var plåtslagare och sa några väl valda ord om "hantverket" och rajerade en bra stund och ättikssilikon och olika metalltyper. Därav min fundering. Vi använder nästan aldrig silikon, det är mer till otyg än nytta.
Jag kan såklart inte uttala mej om det enskilda fallet, bara om ättiksyrahärdande silikon generellt.

Och jag har personligen aldrig haft några problem med korrosion av metaller i samband med silikon.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top