Slanga! Växla! ??????

DunderDan

Snart ere vår!!
Gick med
12 Oct 2005
Hoj
Söker...
Har uppnått den milda grad av uiilining så att till slut finns det inget mer varv i tvåan att leka med, ber er nu ärofyllda lärmästare om era hemliga små knep att spara på gummit på framdäcket i ytterligare ett par hundra meter.. :tuttar :banana

Upp tillräcligt högt,lägg tryck på pedalen och släpp av på gasen då går nästa växel i eller så slår du över av rycket.

Höjden är viktig.

Släng i trean så fort du har kommit upp på tvåan, då har du lite emr att leka med i början. När den dagen kommer och du vill åka ännu längre så har du nog hunnit lära dig peta i 4:an också. Och det går att dra upp hojen på 3:an också med lite teknik. Koppla-gasa-jucka/komprimera gaffeln-slit så är den uppe :)

Hur gör du när du växlar vid vanlig körning? Det är samma kopplingshandtag och samma växelspak du ska använda, inga konstigheter mer än de hjärnspöken som måste övervinnas:)

-PLM- skrev:
2307502 Hur gör du när du växlar vid vanlig körning? Det är samma kopplingshandtag och samma växelspak du ska använda, inga konstigheter mer än de hjärnspöken som måste övervinnas:)

:fakta

Lärde mig precis själv. (Nåja. Det går 1 gång av 5 kanske) För att citera Mattias: "Dra upp den så högt att du gör i brallan, sen petar du i tvåan bara. Skitlätt."

Edit: Det där med koppling verkar lite kontroversiellt. Det är en smaksak, jag kör gärna med koppling för att eliminera rycket man får i växlingen annars. När motorvarvet dumpas rakt ner i marken i en crossväxling får du ett litet effektryck som iaf är tillräckligt för att jag ska hamna aaaaldelles för högt och fega ur. Testa!

Last edited:
DunderDan skrev:
2307330 Har uppnått den milda grad av uiilining så att till slut finns det inget mer varv i tvåan att leka med, ber er nu ärofyllda lärmästare om era hemliga små knep att spara på gummit på framdäcket i ytterligare ett par hundra meter.. :tuttar :banana

eller så skiter du i att växla, lite mera höjd bara!

Trashcan skrev:
2307594 :fakta

Lärde mig precis själv. (Nåja. Det går 1 gång av 5 kanske) För att citera Mattias: "Dra upp den så högt att du gör i brallan, sen petar du i tvåan bara. Skitlätt."

Edit: Det där med koppling verkar lite kontroversiellt. Det är en smaksak, jag kör gärna med koppling för att eliminera rycket man får i växlingen annars. När motorvarvet dumpas rakt ner i marken i en crossväxling får du ett litet effektryck som iaf är tillräckligt för att jag ska hamna aaaaldelles för högt och fega ur. Testa!

Kopplar upp i tvån och vill ha i trean. kommer testa din teori i alla fall.

PÅ MED BLÖJAN, HÄR SKA UIILAS!! :banana

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back