slanga upp en rs125:a

Om jag ställde mig upp och gungade ner dämparna, sen ryckte och gav full gas fick jag upp dt50n (60cc) på slangen i 80, eller ah, upp gick den. Men ner lika snabbt ;)
 
Joker skrev:
Jag har för mig att han var lycklig här en dag för att han kom upp på bakan med 6 växel! :) :bow

Du är rätt duktig med, kan du berätta hur du gör?

Åker i ca 5km/h på tvåansväxel, kopplar och drar upp den... sedan är det bara att växla när varvet börjar ta slut...

men jag har ett problem NISSE... När man ligger och puttrar på gränsen till överslag så svänger jag hela tiden... jag kan inte hålla skiten på vägen...

Något tips?
 
Conrad skrev:
Åker i ca 5km/h på tvåansväxel, kopplar och drar upp den... sedan är det bara att växla när varvet börjar ta slut...

men jag har ett problem NISSE... När man ligger och puttrar på gränsen till överslag så svänger jag hela tiden... jag kan inte hålla skiten på vägen...

Något tips?


Ok, men är din orginaldrevad? eller vad har du för drev på den nu, vet du det?
Men om man kör på 2'an och sedan tar varvet slut och måste börja växla. Då går den väl ner igen eftersom den är inte orkar på 3'an?
Men nu måste jag fråga medans jag ända håller på: Om man kör på 1'an på bakan och sedan ska växla upp på 2'an då man kör på bakan...om nu man inte klarar/eller att den inte kommer upp på 2'an om man kör på den växeln. Klarar den då att komma över på 2'an om man kör på 1'an ( på bakhjulet ) tänkte om den klarar det då eftersom den redan är på bakhjulet??
 
Joker skrev:
Ok, men är din orginaldrevad? eller vad har du för drev på den nu, vet du det?
Men om man kör på 2'an och sedan tar varvet slut och måste börja växla. Då går den väl ner igen eftersom den är inte orkar på 3'an?
Men nu måste jag fråga medans jag ända håller på: Om man kör på 1'an på bakan och sedan ska växla upp på 2'an då man kör på bakan...om nu man inte klarar/eller att den inte kommer upp på 2'an om man kör på den växeln. Klarar den då att komma över på 2'an om man kör på 1'an ( på bakhjulet ) tänkte om den klarar det då eftersom den redan är på bakhjulet??

När du väl är uppe på bakhjulet så behövs knappt någon kraft alls.... jag får bara upp min på tvåan men den orkar, utan problem, på fyran, när man väl är uppe...

Ja, den är originaldrevad...
 
Last edited:
Conrad skrev:
När du väl är uppe på bakhjulet så behövs knappt någon kraft alls.... jag får bara upp min på tvåan men den orkar, utan problem, på fyran, när man väl är uppe...

Ja, den är originaldrevad...

Ok, men du brukar börja på 2'an när du ska köra på bakhjulet? :)
 
Conrad skrev:
japp...alltid! :tummenupp

Det måste väl gå att slanga med en dtr också, misstänker jag...

Jo, det gör det!
Men jag har inte fått till det på 2'an än. Måste du tycka som en jude när du ska ta upp den? och gasa?

EDIT: kan inte du filma lite till så man får se lite närmare på stoppies och wheelis?
 
Conrad skrev:
Åker i ca 5km/h på tvåansväxel, kopplar och drar upp den... sedan är det bara att växla när varvet börjar ta slut...

men jag har ett problem NISSE... När man ligger och puttrar på gränsen till överslag så svänger jag hela tiden... jag kan inte hålla skiten på vägen...

Något tips?
Det problemet har inte jag så tyvärr har jag inga direkta tips förutom att jobba med knäna och svänga med styret. Alltså sticka ut ena knät och svänga på styret om den svänger. Testa att jobba med överkroppen också.
Det ser jäkligt bra ut annars! :tummenupp

Joker: Vill du ha filmer där man ser hur jag tar upp den så säg till.
 
Last edited:
Joker skrev:
Ok, men är din orginaldrevad? eller vad har du för drev på den nu, vet du det?
Men om man kör på 2'an och sedan tar varvet slut och måste börja växla. Då går den väl ner igen eftersom den är inte orkar på 3'an?
Men nu måste jag fråga medans jag ända håller på: Om man kör på 1'an på bakan och sedan ska växla upp på 2'an då man kör på bakan...om nu man inte klarar/eller att den inte kommer upp på 2'an om man kör på den växeln. Klarar den då att komma över på 2'an om man kör på 1'an ( på bakhjulet ) tänkte om den klarar det då eftersom den redan är på bakhjulet??
Vill bara varna lite! Det är jäkligt lätt att slå över när man växlar från 1:an till 2:an och ligger högt om man inte vet vad man gör. När du släpper kopplingen kommer den upp skitfort! Ingen chans att du hinner bromsa. Det gäller iof alla växlar med speciellt 1:an till 2:an. Så ta det lugnt i början så du märker hur den reagerar!

Och som sagt, inga problem med orken om du ligger högt nog! :)
Det är kul att motorbromsa 10-20m på bakan på 2:an :tummenupp
 
Nisse Järnet skrev:

Det är kul att motorbromsa 10-20m på bakan på 2:an :tummenupp

:skrämd :skrämd :skrämd :skrämd :skrämd :skrämd

Du kopplar alltså när du växlar...

bla bla posted by joker (tror jag)
EDIT: kan inte du filma lite till så man får se lite närmare på stoppies och wheelis?

Kan inte göra några höjdar stoppies och filmer har jag... har ingen stans att lägga ut dom bara...
 
Conrad skrev:
:skrämd :skrämd :skrämd :skrämd :skrämd :skrämd

Du kopplar alltså när du växlar...
Japp det gör jag :) Känns mycket stabilare och mindre ryckigt. Så spar man lådan också.
Och motorbromsar man på bakan spar man bromsarna också :tummenupp + gaswiren eftersom man inte gasar :D
 
Btw, hur långt ifrån Sthlm ligger Tranås? Funderar lite på om du jag och Johan skulle fiffla ihop nån liten köra-på-bakan-med-125:a-film eller nåt?
 
Nisse Järnet skrev:
Btw, hur långt ifrån Sthlm ligger Tranås? Funderar lite på om du jag och Johan skulle fiffla ihop nån liten köra-på-bakan-med-125:a-film eller nåt?

Säkert inte en meter längre än 29 mil... :p

+ att ni skulle äga upp mig totalt... men jag bidrar gärna genom att skicka några filmklipp, som ni kan klippa in i en film... :tummenupp
 
Conrad skrev:
Säkert inte en meter längre än 29 mil... :p

+ att ni skulle äga upp mig totalt... men jag bidrar gärna genom att skicka några filmklipp, som ni kan klippa in i en film... :tummenupp
Ok, inte såå farligt ju :) Näe, det tror jag inte! Mycket roligare om man e 3st samtidigt så man kan göra kul grejer :) Finns ju ingen här som kan köra förutom vi ;););)
Eller jo, Olle kan göra stoppies :tummenupp
 
Nisse Järnet skrev:
Ok, inte såå farligt ju :) Näe, det tror jag inte! Mycket roligare om man e 3st samtidigt så man kan göra kul grejer :) Finns ju ingen här som kan köra förutom vi ;););)
Eller jo, Olle kan göra stoppies :tummenupp

Hahaha! :D

<skrytmode on>
Vi kanske skulle starta en egen klubb: VSKSM125PSH.COM

Vi-Som-Kan-Slanga-Med-125-På-Sport-Hoj.COM

</skrytmode off>
 
Conrad skrev:
Hahaha! :D

<skrytmode on>
Vi kanske skulle starta en egen klubb: VSKSM125PSH.COM

Vi-Som-Kan-Slanga-Med-125-På-Sport-Hoj.COM

</skrytmode off>
Haha japp :D ;) Nej, men de skulle va kul att samla några 125-slangare och göra nån kul filmjävel :)
 
Nisse Järnet skrev:
Haha japp :D ;) Nej, men de skulle va kul att samla några 125-slangare och göra nån kul filmjävel :)

Verkligen.. :tummenupp

En "Vi-med 125:or på SH.com"- film...

Synd bara att alla ni ska bo i sthml... Det kommer bli så jobbigt för er att komma ner till tranås för att spela in film. :fakta
 
Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back
Top