Slanga på CBR eller VTR?

smasseman

Snart är vi tillbaka igen :-/
Gick med
27 Aug 2003
Hoj
CBR 600 -87
Ska byta upp mig i sommar till en lite större hoj och vill så klart kunna stila genom att slanga fram och tillbaka på gatan. :D

Vilken är hoj är "rätt" om man väljer mellan CBR900 -96 och VTR SP1 -00?
Givetvis är det fler faktrorer som spelar in och jagköper ju inte bara hoj efter det här kriteriet men det kan ju vara bra att veta om det är stor skillnad.
Som extra input kan jag lägga till att jag suger rejälv på att slanga :(

Eller ska man vara helt galen och lämna Honda för en R1 eller någon annan :confused: Helt klart är att det blir en sporthoj med så mycket plast som möjligt och inte något Hornet eller annat. :zpy Firestorm kvalar alltså inte in eftersom den har för lite plast :D

OK, CBR eller SP1??? :va

det är just inte galet att köpa en R1, det är ju iaf en betydligt modernare hoj än den fireblade 96 du nämner.
Men är man hondafrälst nåt otroligt och vill ha nåt med rad4a och i nivå med R1 så blir det 00-

VTR SP! vet jag inget om.

Be different, get a SP-1 (eller 2). Slanga kan du göra på vilken hoj som helst, så det resonemanget går fetbort.

Gå istället på hojen du tycker ser bäst ut, eller om du söker bästa "prestanda" vad gäller hanterlighet. Svaret på dessa två är båda SP-1.

OKej, ingen direkt köphjälp jag kommer med nu. Men jag hade lätt köpt SPETTAN. Snyggare utssende, bättre ljud, verkar vara en bättre hoj totalt... Den är nyare... Än den CBR:en du talar om iaf...

Nä, lätt, köp spettan.

Inte för att kört någon av dem, men liters twinnarna har grymt vrid i botten vilket gör att de är lätta att dra upp på bakhjulet utan att det behöver gå fort.

Swedie skrev:
R1an har en balanspunkt som är likastor som en flugas penis (har de såna? isåfall små iaf)

Det ska va lite size å tyngd på grejerna (ZX9) så går dom som en projektil på tofflan. :D

Swedie skrev:
R1an har en balanspunkt som är likastor som en flugas penis (har de såna? isåfall små iaf)

jaha, ok är det så.

tycker de går på bakhjulet ofta jag:-)

Men kanske inte kilometervis då, inte vet jag, tycker gammla bladear verkar lite sega personligen:-)

Silwer skrev:
jaha, ok är det så.

Men kanske inte kilometervis då, inte vet jag, tycker gammla bladear verkar lite sega personligen:-)

Få upp är en sak, det är sen det svåra börjar.

Har en lite äldre blade änn så men den är det inga probs att få upp
bara gasa lite, går att dumpa upp den fint på 2an åsså.
känns väldigt stabil när den är uppe..men men en retta den har ju lite mer mos så att säga :D

Silwer skrev:
jaha, ok är det så.

Jag sa inte att de inte går bakhjula med.. det vet jag att det går.. titta på min hoj :rolleyes: "the aftermath"... lol. Jag använde ju min hoj för stuntning i Californien där jag båda gjorde 12or o massa annat t.ex combo wheelisar. Liksom vad "vi" (jag iaf) menar är att hojar har en balanspunkt och är detta en liten sådan så blir det mer jox för att hålla hojen i rätt vinkel än o göra själva trixet. Gixxers och CBR'er (900, 929, 954) har mycket större balanspunkt, därav lättare att utföra trix. (Spana in antalet Hondor och Gixxers i stunttävlingar / filmer från USA)

Swedie skrev:
Slanga kan du göra på vilken hoj som helst, så det resonemanget går fetbort.

Lätt för dig att säga som är ûberfûrer i ämnet :arsele :D
Problemet är ju inte att det inte går utan att det går för dåligt. Visst, träning träning och skitmycket mer träning men det är ju roligare och man har en hoj som är lite lättare att få till det med.

Balanspunkter hit och dit fattar jag inte mycket av men VTR är alltså att föredra. :tummenupp

Rigge skrev:
Det ska va lite size å tyngd på grejerna (ZX9) så går dom som en projektil på tofflan.

Få upp den är ju inget problem på någon hoj. Det svåra är ju att hålla kvar fanskapet i luften.

hum, fattar verkligen inte, en punkt är väl just en punkt, hur kan den va stor?

smasseman skrev:
Få upp den är ju inget problem på någon hoj. Det svåra är ju att hålla kvar fanskapet i luften.

oj, det kan vara trassligt på många effektsvaga hojar med framåtlutad sittställning.
Visserligen handlar det om teknik och jag vet ju inte hur duktig du är på den biten.

HanneZ skrev:
hum, fattar verkligen inte, en punkt är väl just en punkt, hur kan den va stor?

de menar väl på nåt sätt att hojen kan slå över rätt snart efter man kommit upp på balanspunkten, kanske

Jag vet faktiskt inte en Honda 954 är ju lika kompakt som en R1 tex, så det är väl nåt speciellt som gör det.

hållundan skrev:
Men jag hade lätt köpt SPETTAN. Snyggare utssende, bättre ljud, verkar vara en bättre hoj totalt... Den är nyare... Än den CBR:en du talar om iaf...

Pengar, pengar, pengar....
Köper jag en gammal CBR kommer jag undan med 50kkr och inte ens det har jag egentligen råd med men man måste ju prioritera bort andra oviktiga saker här i livet.

Spettan blir ca 30kkr dyrare men det är nog ljudet värt har jag kommit fram till under mina sömnlösa nätter.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park