Slanga med TT600R

Feel_the_speed

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Hoj
ingen
Hej!
Tänkte höra lite med folket på denna sida ifall det finns någon som vet hur pass bra motorn smörjer vid slangning med TTR:n.
är ganska ny på det här med att slanga så det blir ju inte typ 2 mil man kör per bakhjuls åk. Men 50meter hit och 100meter dit......"många bäckar små..." som man säger. är det något som jag ska beskymmra mig över?
En annan sak oxå....ibland när jag tränar lite bakhjulskörning så kör man igång på ettan, stoppar i tvåan och drar iväg så efter kanske efter en 10-15 meter i tvåans vxl så hoppar den ner i neutralen!!?? Varför gör den detta? Det blir ju inga trevliga nedslag när den helt plötsligt hoppar i neutralen sådär! Någon annan som har varit med om detta? Nån som kan ha någon aning om varför den gör såhär? Den gör det inte alltid utan lite sådär sporadiskt....det verkar som om jag inte skulle få i tvåan ordentligt. Men varför går han då en bit först och sen hoppar ur?!

Tacksam før alla svar!

Feel_the_speed skrev:
Hej!
Tänkte höra lite med folket på denna sida ifall det finns någon som vet hur pass bra motorn smörjer vid slangning med TTR:n.
är ganska ny på det här med att slanga så det blir ju inte typ 2 mil man kör per bakhjuls åk. Men 50meter hit och 100meter dit......"många bäckar små..." som man säger. är det något som jag ska beskymmra mig över?
En annan sak oxå....ibland när jag tränar lite bakhjulskörning så kör man igång på ettan, stoppar i tvåan och drar iväg så efter kanske efter en 10-15 meter i tvåans vxl så hoppar den ner i neutralen!!?? Varför gör den detta? Det blir ju inga trevliga nedslag när den helt plötsligt hoppar i neutralen sådär! Någon annan som har varit med om detta? Nån som kan ha någon aning om varför den gör såhär? Den gör det inte alltid utan lite sådär sporadiskt....det verkar som om jag inte skulle få i tvåan ordentligt. Men varför går han då en bit först och sen hoppar ur?!

Tacksam før alla svar!

Enl min erfarenhet så är det ingen fara för smörjningen på TTR,dessutom har den ju torrsump,kör på.

Andledningen till att 2:an hoppar ur är just att du int fått i den den ordentligt,dvs ingreppsklackarna i drevet ligger prescie på "kanten" vilket gör att växlen ligger i så länge det är belastning på det dvs så länge du ökar orkar klackarna hålla i växlen men minskar du det minsta eller motståndet från andra sidan minskar (hojen kommer upp högre el liknade) så hoppar växlen ur.
I vilket fall detta är ett snabbt och effektivt sätt att slita ut sina drev i lådan(gafflarna som puttar dreven vid växling brukar också få sin beskärda del av stryk) =dyrt.

Hoppar 2:an ur när du kör normalt så beror det oftast på att dreven utslitna.

Mitt tips är SLUTA att crossväxla mellan 1-2 annars blir det snart dyrt,dessutom är det bättre att lära sig lyfta på 2:an vilket går allldes utmärkt på bara gas och teknik.

Sen om du har har problem att du inte får i växlarna ordentligt så beror det 99,9 % på att du ligger för lågt eller har för mycket gas.

Det är enl min mening ofarligt att crossväxla en hoj så länge det inte sker imellan 1-2:an eller att man försöker tvinga i växlar under belastning.

Last edited:
Okej då e det alltså så att jag inte får i tvåan ordentlig....attans. Får helt enkelt lära mig dra upp han på bakan i 2an istället. Du säger ju att det ska funka så jag får väl ut o träna....men det får nog vänta några månader tyvärr. Farbro-blå var dum mot mig och tog hand om mitt körkort, hehe han gillade inte att man blåste om honom i 160 knutar. Mkt underligt.....för det va på en 110 väg mitt i natten med nääästan ingen trafik. Men det finns ju regeler och dom ær väl till för att följas.....eller nått.

Jag hade en sån innan, det är nog offroadmopparnas volvo 240!! I det närmaste odödlig! Men, håller lådan på så så är nog antingen skiftgafflarna i lådan böjda, eller så har ingreppen blivit slitna i dreven som farbrorn skrev. Kolla oxå växelpedalen så den går fritt hela vägen upp, har den fått en smäll så kan den ligga mot motorkåpan och då går det inte bra !!!

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman