Slanga med KTM 625 05:a

Marron skrev:
2151535 Har kört en 15-20 mil ostrypt nu och känner att jag börjar behärska kraften.

Tänkte att jag skulle lära mig busa lite, och först och främst bakhjulsåka. Har ett litet problem dock, jag får inte upp den. Vill ta upp den på tvåan, men trots fullgas går den inte upp. Ettan gör den ju det men det känns så ostabilt.

Vet att det finns många trådar om tekniker osv. Men är 625:an så slö eller är det jag som är dålig? :död

Min gamle 625 sxc -03 gick fint att gasa upp med lite vana och teknik även på 4an, ändå var det 2kugg mindre bakdrev så den gick fort på växlarna.

Lite konstigt att den inte går upp när du vrider fullt på 2an dock, min klara man knappt hålla nera varesig man ville eller inte men det kanske är skillnad på sxc och smc :va (hade effektblås på min oxå)

Bara att öva på, du kan ju hjälpa till med att snärta på kopplingen annars :tummenupp

TRX85r skrev:
2152522 Tycker både 660 &625 suger,,tur man valde 640 :tungan :tungan

Äh dom suger allihopa ,tacka vet jag Duken :rolleyes:

Lär dig använda gafflen för att lyfta,tryck ner den innan du gasar till så lyfter du lätt.
Kombinera sen detta med att rycka till efteråt så lättar den som en ballong.

Det gäller bara att hitta rätt time-ing.

Last edited:
Marron skrev:
är 625:an så slö eller är det jag som är dålig? :död

Din hoj har gått så lite att den mkt väl kan uppfattas som lite slö.
Byt olja och filter nu efter dina 20 mil och sen ut och kör.
Låt motorn bli riktigt varm men sen gasa och kör skiten ur hojen hela dan.
Du kommer känna hur den börjar gå bättre och bättre ju mer du kör.
Sen kommer du inte tycka att den är slö längre.
625:an är både smidigare och rappare än 660:n. Du har köpt precis rätt hoj. Grattis.

Marron skrev:
2151535 Har kört en 15-20 mil ostrypt nu och känner att jag börjar behärska kraften.

Tänkte att jag skulle lära mig busa lite, och först och främst bakhjulsåka. Har ett litet problem dock, jag får inte upp den. Vill ta upp den på tvåan, men trots fullgas går den inte upp. Ettan gör den ju det men det känns så ostabilt.

Vet att det finns många trådar om tekniker osv. Men är 625:an så slö eller är det jag som är dålig? :död

du _måste_ göra fel, på tvåan skall den väl gå upp enbart med gas.
kan tänka mig att du kör lite för sakta när du gasar upp den på tvåan.
prova ligg i en hanstighet där den börjar dra som mest på tvåan. har inte kört 625 så jag vet inte var det ligger. men typ 30-45 km/h eller nått.
och sedan är det bara gasa upp den.
på tvåan skall du inte behöva slita i styret eller användad dig av framdämparen.

lycka till och lär dig använda bakbromsen när du får upp den på bakhjulet. :tummenupp

Nja jag tycker att helt enkelt är det faktiskt inte att BARA gasa upp den på 2an.
Behövs rätt varvtal o lite gung etc skadar inte.
Tycker den är alldeles för högt drevad. 1 kugg ner fram eller 2-3 bak skulle göra susen.

Freddola skrev:
2155685 Nja jag tycker att helt enkelt är det faktiskt inte att BARA gasa upp den på 2an.
Tycker den är alldeles för högt drevad. 1 kugg ner fram eller 2-3 bak skulle göra susen.
antingen så är den tokhögt drevad eller så är den mycket slöare än en xr650r.
tror nog det beror på drevningen isåfall.. fast på 2ans växel borde den gå upp ganska lätt :va

420 skrev:
2154805 Din hoj har gått så lite att den mkt väl kan uppfattas som lite slö.
Byt olja och filter nu efter dina 20 mil och sen ut och kör.
Låt motorn bli riktigt varm men sen gasa och kör skiten ur hojen hela dan.
Du kommer känna hur den börjar gå bättre och bättre ju mer du kör.
Sen kommer du inte tycka att den är slö längre.
625:an är både smidigare och rappare än 660:n. Du har köpt precis rätt hoj. Grattis.

Nja, den har la gått 70-80mil nu... 10h servicen är gjord.. körde strypt i början.

Men det kommer la.

Ska teste att ligga i 35-40 slå av och snabbt dra gasen i botten, låter som at det borde fungera..

Tidigara har det nog inte blivitt det där lilla knycken som behövs :)

Nu är man glad att man valde husan.. Ett kugg mindre fram och den reser sig på 4án med enbart gas :Bugar

DwD skrev:
2155782 antingen så är den tokhögt drevad eller så är den mycket slöare än en xr650r.
tror nog det beror på drevningen isåfall.. fast på 2ans växel borde den gå upp ganska lätt :va

Min får jag upp i 177 o då varvar den inte i näreheten av varstoppet känns det som.

Allt hänger på teknik, hur långt fram i svingen bakhjulet är, hur seg bakdämparen är och drevning... en mjuk bakdämpare, hjulet långt fram då går nästan allt. Själv kopplar jag alltid upp hojen om jag inte börjar från stillastående från 1:an..
Gasar man upp den så varvar det ju så mycket när man når bra höjd att man måste växla vidare, det sliter nog mer på växellåda å drivpaket om man använder gasa-släpp-gasa metoden jämt..

Freddola skrev:
2155685 Nja jag tycker att helt enkelt är det faktiskt inte att BARA gasa upp den på 2an.

Min reser sig lätt i tvåan på enbart gas med originaldrevning,

nu kör jag med 16-42, tycker de blir ganska lagom

Last edited:
Marron skrev:
2155831
Ska teste att ligga i 35-40 slå av och snabbt dra gasen i botten, låter som at det borde fungera..

Testa lite olika hastigheter. Jag brukar ligga i runt 50 med min nuvarande drevning.
Av/på ska inte behövas, men ett litet ryck borde hjälpa. Och hjälpa mentalt att "nu wheelar jag/rycker upp"

i 2an kan jag bara gasa upp min om jag ligger på rätt varv. Ligger jag nästan rätt räcker ett ryck, minimal av/på. Ligger jag helt fel lyfter hjulet 20-30 cm för att trilla ner igen. Detta är när jag ligger på förhögt varv/hastighet.

I 3 an rycker jag upp den i (ca) 70 med av/på metoden utan större problem. Men jag föredrar 2an och sedan växla på slangen. :)

Och... Ta det försiktigt med "gasen i botten". heh. Jag behöver inte gasa i botten. :tungan men man ska vara bestämd och det ska vara ett juste knyck inte något mesande.
Det är : NU gasar/rycker/wheelar jag.

Det tar lite tid att få in rätt knyck i handen, men sedan sitter det som en fläskläpp :)

Lycka till och ta det lungt, Öva INTE ensam. Ett ben är enkelt att bryta ;)

:hej

PutteLiten skrev:
2156586 Testa lite olika hastigheter. Jag brukar ligga i runt 50 med min nuvarande drevning.
Av/på ska inte behövas, men ett litet ryck borde hjälpa. Och hjälpa mentalt att "nu wheelar jag/rycker upp"

i 2an kan jag bara gasa upp min om jag ligger på rätt varv. Ligger jag nästan rätt räcker ett ryck, minimal av/på. Ligger jag helt fel lyfter hjulet 20-30 cm för att trilla ner igen. Detta är när jag ligger på förhögt varv/hastighet.

I 3 an rycker jag upp den i (ca) 70 med av/på metoden utan större problem. Men jag föredrar 2an och sedan växla på slangen. :)

Och... Ta det försiktigt med "gasen i botten". heh. Jag behöver inte gasa i botten. :tungan men man ska vara bestämd och det ska vara ett juste knyck inte något mesande.
Det är : NU gasar/rycker/wheelar jag.

Det tar lite tid att få in rätt knyck i handen, men sedan sitter det som en fläskläpp :)

Lycka till och ta det lungt, Öva INTE ensam. Ett ben är enkelt att bryta ;)

:hej

Tack för de tipsen =)
Var ute lite igår och försökte men hjulet lämnade inte ens backen... får träna mera mera mera :) Däremot kändes det som att det gjorde det på trean vid en acceleration....

Aja, det kommer la :)

de sitter i huvet, flytta bak på sadeln så behöver du inte lyfta lika mycket för att hitta balansen. Fäst blicken långt fram då får du en stabilare åkning, luta dig lite bakåt gasa till å ryck lite i styret...träna träna träna. Åk gärna med nån som kan åka bakhjul för då ser du att de går å kan du snart också...lycka te

Som andra säger så sitter det nog bara i huvet + tekniken. Tvärt om vad alla andra säger tycker jag det var lättare att lära mig först på 1:an, då blir man lättare vän med höjden/känslan och det behöver inte gå så fort vilken kan vara lite skrämmande i början.

Ville bara medela att jag gjorde mina första två små power wheelis idag :)

Lyfte la bara några decimeter vadera gång, men det lyfte iaf :D

Flyttade bak lite på sadeln och drog till på gasen och så kom den sakta och säkert :)

Marron skrev:
2163057 Ville bara medela att jag gjorde mina första två små power wheelis idag :)

Lyfte la bara några decimeter vadera gång, men det lyfte iaf :D

Flyttade bak lite på sadeln och drog till på gasen och så kom den sakta och säkert :)

Flytta gashanden mer "framåt" så du får längre sträcka att gasa...(om du fattar vad jag menar)
Allt går med träning :tummenupp .....själv så måste jag få in i skallen att jag inte slår över så fort däcket lyfter :huvet

Tycker annars du kan prova o dra upp den på 1an.
Går så snällt och lätt.

I början är det ju bara att smeka gasen så stiger den för
att sedan nör du vant dig istället knycka upp den (behöver 1/3 gas vid knyck)
Så började jag iaf. 1 vecka senare körde jag 1an, 2an, 3an o 4an ut :).

Samt att när du drar upp den på 1an blir du tvingad till att lära dig växla,
Vilket är Mycket lättare än vad man tror.
Jag rekomenderar att man använder koppling dock, Men det är som med allt annat en smaksak.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT