slang till broms

tygfot

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2007
Hoj
Honda VTR1000F, 1980 Honda 900F
Tjena!

Tänkte höra om någon vet om det har ngn betydelse vad för slags slang man kan använda för bromsolja. Det handlar alltså in om tryckslangen utan den som transporterar oljan från behålaren till kolven.

ha d

Claes

Bromsvätska kan vara aggresivt mot vissa slangar så man kan inte använda vilken slang som helst. Dock bör en oljebeständig slang typ bensinslang funka bra.

Att hitta en slang som verkligen tål bromsvätska är skitsvårt och de flesta som säljs som bromsvätskeresistenta är det inte. Lösningen är att köpa biltemas billigaste slang och istället byta den en gång om året när man ändå byter bromsvätska. Annars går det att köpa HRC kitt slang till en rs250, kostar en del men är resistent även i verkligheten.

Är det inte 54kr för typ 8cm slang?

Nej, den främre kostar 40 JPY som blir ungefär 4 kr hemma. Dock verkar de ha slutat att sälja de i rätt längder, när jag beställde fram och bak nyligen fick jag väsentligt längre slangar för lite mer pengar så nu kan jag kapa till typ 3-4 slangar, blir ännu billigare. Den bakre är fetare så man håller all vätska i den utan extra behållare.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti