Slalompjucks - flex

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Jag fick lite revival med slalom och tänkte köpa på mig åtminstone pjuckor igen och hyra resten. Jag har åkt massor tills jag var 22 och sen minst 1-2 veckor per år men nu gick det 3 år sen sist.

Vad för flex ska man ha? Jag har brukat vilja ha väldigt styva pjuckor förut men ser nu 80, 90, 120 och 140 utan att veta hur styvt eller mjukt det är. Jag kommer att åka pist och tycker att jag åker betydligt bättre än snittet.

Har ni förresten tips på pjäxor så blir jag glad. Jag hoppas klara mig på runt 2000 men kan betala runt 2500 om det krävs. Bor i Sthlm så Länna Sport borde nog ha en hel del. Skidbytarboden skulle kunna vara aktuell men helst vill jag ha nya.

Då ska du väl nästan ha så styvt som möjligt.

Jag brukar hyra när jag åker numera. Jag slipper släpa grejorna land och rike runt och man får alltid fräscha stålkanter utan att fundera på det.
Jag kör benhårt på så styvt som möjligt. Det är mycket trevligare att åka på det. Man kan iofs inte slöåka på samma sätt som man kan på mjukare grejor men det är ju bra mycket enklare att ta sig nerför lite svårare och isigare pister med hårdare grejor om man bara åker på riktigt.
Ska man ändå vila så kan man lika gärna sitta i en värmestuga med en jäger eller något annat.

Jag är bara lite osäker på om 140 är helt stelbent i princip. Jag har fått lida i hyrpjuckor flera gånger så nu tänkte jag nog klippa till på ett par egna och sen kanske fixa sulor också. Inga värstingprylar dock men ganska bra.

Då ska du väl nästan ha så styvt som möjligt.

Jag brukar hyra när jag åker numera. Jag slipper släpa grejorna land och rike runt och man får alltid fräscha stålkanter utan att fundera på det.
Jag kör benhårt på så styvt som möjligt. Det är mycket trevligare att åka på det. Man kan iofs inte slöåka på samma sätt som man kan på mjukare grejor men det är ju bra mycket enklare att ta sig nerför lite svårare och isigare pister med hårdare grejor om man bara åker på riktigt.
Ska man ändå vila så kan man lika gärna sitta i en värmestuga med en jäger eller något annat.

Ta dig till Länna Sport. Jag vet bara fyra ställen som jag faktiskt skulle fråga om råd när det gäller utförsåkning och Länna Sport är ett av dem. De tre övriga är:
- Bromma Skidsport
- Skidbytarboden
- Alpingaraget

Jag är bara lite osäker på om 140 är helt stelbent i princip. Jag har fått lida i hyrpjuckor flera gånger så nu tänkte jag nog klippa till på ett par egna och sen kanske fixa sulor också. Inga värstingprylar dock men ganska bra.

Nej. Det är klart. Det kan ju hända att det allra hårdaste blir lite obekvämt. Jag har råkat ut för att jag fått ont i underbenen av pjäxorna någon gång men jag inbillar mig att det mest handlar om passform snarare än hårdhet. Det enklaste sättet är ju att du spänner på dig pjäxorna och går runt en stund med dom och känner efter att dom inte klämmer i onödan.
Slalonpjuck gör ju skitont om man inte åker sådär skitmycket,

Slalompjäxor är bara åka och testa i affären, helst precis som är sagt i tråden. Länna sport, Alpingaraget, Skidsport. Finns säkert fler. För det går ju inte att säga vilka pjäxor som passar just för dig. Så det är bara att åka och testa! :)

140 i flex är ganska mycket!

Jag ska testa Länna inom kort då. Såg att det hade 107 modeller enligt senaste reklamen i DN.

PS. Freeride.se hade mycket bra info. T.ex. ska jag nog köpa 26,5 som jag tyckte kändes på gränsen för litet: http://www.freeride.se/forum/thread.php?t=57341 Däremot så verkar många verka tycka att flex från 110 och uppåt är bra för pist och friåkning. 160 är visst extremt styva racingpjuckor.

Last edited:
Jag valde att köpa ett par bättre begagnade just för att slippa böket med att råka få för stora/små pjäxor då de redan är ingådda. Hittade ett par 26,5 som sitter helt perfekt, i butik hade jag köpt minst 27.
Mina är det 110 på så jag antar att det är flexet, de är stenhårda hur som helst men det passar mig.
För övrigt så har jag bara åkt 2 säsonger nu och jag tycker redan jag åker bättre än genomsnittet, eller så är alla helt kassa där jag har åkt :D

Skibummarna på jobbet varnade för begagnat pga att pjäxan då format sig efter någon annans fot och ben. Det kan jag faktiskt köpa och går nog på en kanske lite dyrare pjäxa än jag tänkt. Den där kan nog vara nåt: http://intersport.se/Produkter/Utrustning/Alpint/Alpint-2/Pjaxor/IMPACT-X/

Jag valde att köpa ett par bättre begagnade just för att slippa böket med att råka få för stora/små pjäxor då de redan är ingådda. Hittade ett par 26,5 som sitter helt perfekt, i butik hade jag köpt minst 27.
Mina är det 110 på så jag antar att det är flexet, de är stenhårda hur som helst men det passar mig.
För övrigt så har jag bara åkt 2 säsonger nu och jag tycker redan jag åker bättre än genomsnittet, eller så är alla helt kassa där jag har åkt :D

Skibummarna på jobbet varnade för begagnat pga att pjäxan då format sig efter någon annans fot och ben. Det kan jag faktiskt köpa och går nog på en kanske lite dyrare pjäxa än jag tänkt. Den där kan nog vara nåt: http://intersport.se/Produkter/Utrustning/Alpint/Alpint-2/Pjaxor/IMPACT-X/

Jag blev också lite varnad angående detta men det känner man ju direkt när man sätter ner foten i pjäxan och jag hade samma uppbyggnad på fot som han jag köpte den av tydligen.
Testade den där Impact-x (ser precis ut som den) på Stadium för någon vecka sedan, den kändes tung så in i helvete men gedigen som få. Där kostade den 2000:- för övrigt, OM det nu är samma men den såg som sagt precis likadan ut och hade kostat 2995:-.

Edit/ Eller var det 2200:- :va

Det är sjukt roligt men det räcker med halvdagar numer. Ganska skönt att sitta och dricka kaffe eller käka lite. När jag var under 20 var man ute från liften öppnade tills efter den stängde :)

Helt rätt, skippa beggade pjucks, du kommer aldrig att gå/åka in dem så som du gör med nya. På den tiden jag tävlade i slalom hade jag flex som gick att justera, den stod alltid på max vilket gjorde pjäxan stenhård men med bra känsla för just tävling. Nu för tiden vill jag ha lite mjukare flex då det är skönare samt att man pressar inte lika hårt i backen när man friåker, 140 känns lite overkill i mitt tycke..

Dessa kör jag med nu och fungerar kanon för det jag gör i backen :)
http://intersport.se/Produkter/Utrustning/Alpint/Alpint-2/Pjaxor/IMPACT-8-CS/

OK, ska kollas upp! Många verkar lägga stålar på en formgjuten sula också á la 750 spänn. Finns inga genvägar men det skiter jag nog i. Fast det är ett helsike med onda fötter. Jag hade ett par stenhårda pjucks i Åre en vintervecka och grät nästan på eftermiddagarna pga tryck mot smalbenet. Min teori var att de var så pass använda så att fodret gett sig ganska mycket.

Jag blev också lite varnad angående detta men det känner man ju direkt när man sätter ner foten i pjäxan och jag hade samma uppbyggnad på fot som han jag köpte den av tydligen.
Testade den där Impact-x (ser precis ut som den) på Stadium för någon vecka sedan, den kändes tung så in i helvete men gedigen som få. Där kostade den 2000:- för övrigt, OM det nu är samma men den såg som sagt precis likadan ut och hade kostat 2995:-.

Edit/ Eller var det 2200:- :va

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...