Slagit axeln ur led

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
Ni som gjort detta hur gör ni för att det ska bli bra så fort som möjligt? Några bra tips?

Slet axeln ur led uppåt 40 gånger under 2002. Jag gick till läkaren och fick mina små ledband tillbakahäftade och sen tränade jag röven av mig i nått år, nu är den hur stabil som helst. Innan vaknade jag mitt i nätterna.

Gå till läkare, är det inte 'så allvarligt' får du remiss till sjukgymnast, det är utmärkt då får du bra hjälp med träning. Bättre än på sh.com. :D

Vad jag märkte var dock att 3-4 dagar efter den precis varit ur led så var det mycket mycket lättare att slita den fel igen eftersom alla ledband/muskler/skit är uttänjt och så.

Men; LÄKARE. Är den inte så trasig som min och hoppar fler gånger förstör du ben och sånt i axeln, det är tråkigt för det är svårare att laga. Jag hade så mycket ledband som var av så den hoppade så pass lätt att inget 'hårt' slets.

Marals76 skrev:
Ni som gjort detta hur gör ni för att det ska bli bra så fort som möjligt? Några bra tips?

Haft den ur led minst 100 gånger. En gång båda axlarna samtidigt. Kroppjävel :D Ligg ned och slappna av ordentligt. Sträck armen rakt ut från kroppen. En hjälpande hand lyfter armen upp något o sätter en fot mot bröstet som stöd. Säg åt honom/henne att sakta sakta dra armen rakt ut och öka kraften gradvis. Den glider rätt. Ibland går den lite ur led bara, då kan man lirka tillbaka själv. Man känner hur man skall göra liksom.

Har också problem med axeln, hoppat ur led ett antal ggr!
En gång när jag va ute och körde, vinddraget tog tag i den...
Det var bara lägga sej på en motorhuv och dra tillbaka den...

Men åk in till sjukan och be om magnetröntgen, då ser dom om något farligt är sönder, ex brosk och sånt. Det är bara mina ledband som är töjda så det är ingen större fara. Nu så är jag som vanligt ca 1-2 dagar efter den vart ur led!

Ju fler gånger den hoppar, ju snabbar går det att läka.
Första gången är alltid värst, kan ta uppåt 1-2 veckor

Har redan varit på sjukan. Drog tillbaka axeln själv. Dock är man ju intresserad utav att vara "återställd" så fort som möjligt.

Marals76 skrev:
Har redan varit på sjukan. Drog tillbaka axeln själv. Dock är man ju intresserad utav att vara "återställd" så fort som möjligt.

Om du vill fixa det snabbt så låt den vila ca 2-3 dagar, sen börjar du röra på den lite, sålänge det känns bra... Bara mjuka upp och träna den så kommer den igång snabbt
:tummenupp

Har du lyft för tungt eller vad har hänt???

Är folk dumma mot dig, så ropa in mig så ska jag dra ur deras axlar på löpande band :fatta!

Matin skrev:
Har du lyft för tungt eller vad har hänt???

Är folk dumma mot dig, så ropa in mig så ska jag dra ur deras axlar på löpande band :fatta!

Cykel och potthål funkar inte så bra ihop :gnissla

Marals76 skrev:
Cykel och potthål funkar inte så bra ihop :gnissla
Aha..."Potthålskraften"...den som gör att man på något mystiskt sätt alltid lyckas träffa det enda potthålet på en t ex. 6m bred väg :confused:

Du får vara rädd om dig nu när du blivit så stor...är många kg som möter marken nu :D

Har tyvärr hört att det inte alltid är så lätt att bli helt återställd efter en sån här grej. Hoppas det ordnar sig, annars kanske det blir problem på gymmet??

Jag gick till en riktigt bra naprapat och fick ett träningsprogram för axeln. Det skulle vara 3 pass i veckan på gymet i 12 veckor. Började övningar med 25 reps-övningar och avslutar med 8-6 reppare. I början inga styrkeövningar över huvudet.

Det är ännu värre när man har en höft som hoppar ur led....
Gör ont nåt så in i helvete! särskillt när man sitter uppe på en hästrygg och kompisen är tvungen att dra benet rätt igen.... jobbigt!!!! :4skrika

när jag drog den ur led första ggn bröt jag även av en bit av kulan, det tog ca 6 mån innan jag inte kände av den alls. Sedamn tränade MYCKET styrketräning efter jag rehab tränade men det hjälpte föga då jag drog den ur led nu i mars, känns doc helt bra nu men jag vet att minsta lilla kan göra att den hoppar igen. Min far som är fysioterapeut (stavas så på norska) säger att det ända jag kan göra för att bli helt bra är operation.

Min arm gick ju ur led i höstas.. jag tränade en hel del så fort jag kunde. Iaf typ hobbyträning. Just nu känner jag att jag kan göra en hel del, fortfarande att den kan kännas konstig ibland. Men helt klart bättre än jag först trodde det skulle bli.

så länge du inte dragit av ledband så kommer du någ bli relativt väl återställd med viss träning.

sedan beror det på om du har dragit den framåt eller bakåt, då det finns vissa rörelser du inte ska göra. typ rotera utåt och lyta över huvudet. Det finns tyvär inga muskler som skyddar axeln ordentligt så om man har otur så händer det lätt igen.

Last edited:
Marals76 skrev:
Låt den vila så länge som möjligt.
Jag lät min vara utan att anstränga den i ett par veckor
sedan belastade jag den bara lätt, det är tråkigt& tar tid
men ju snällare du är mot den vid första tillfället du dragit den ur led
ju mindre blir risken att det händer igen. ju fler gånger ur led
ju sämre ledband,tillslut operation, det har jag sluppit.(P.S)
Man lär sig att torka sig med vänstern tillslut (är högerhänt )

Marals76 skrev:

1. röntga
2. reponera
3. röntga igen.
4. immobiliserande axelförband 1-2 veckor
5. Sjukgymnastik
6. återbesök till ortoped för bedömning av kvarstående instabilitet
7. ev operation

/Hising

Marals76 skrev:

Uhhh ingen höjdare :gnissla har gjort det ett antal ggr,
det tråkiga är att har du väl fått den ur led så är det kört, mitt fall slutade med operation och nu är jag invalid :lol

men den har inte hoppat på 4-5 år nu och det är helt underbart :)

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon