Slagen bromsskiva, köpa nytt eller hur göra?

Green virus

Rastar Ducatis...
Gick med
18 Aug 2007
Hoj
Kawasaki ZX6R -05, FZ600s -02
Har fått en slagen bromsskiva som ingen i stan verkar kunna fixa, svarvning verkar uteslutet, möjligtvis då med slipning men då ska nån ha rätt utrustning och det verkar svårt att hitta, verkar rätt bökigt att spänna upp den också om man inte kan använda sig av navfästena...

Nåväl, har även kikat lite i äldre trådar där i endel fall kommit skit i nitningen till navet, som gjort att skivan blivit lite "skev", ska prova avfetta och spola med tryckluft.

Läste även nåt som Jörgen skrev om att hetta upp på spisplatta, att den kan "dra till sig" lite. Men det kanske är lite väl oldschool för mina zx6r skivor :gnissla

I Sverige verkar det skilja en hel del på priserna på nya skivor, från Alien skivor (från 1200kr, kanske bara bak då..) till raceskivor för 6papp/par.

Hittar även några nya skivor på Ebay.de för 120euro/par. Från hongkong, är det "hongkong-kvalla" då gissar jag också? :D

Skivorna är inte alls slitna, har knappt en kant på dom och det är bara en som är lite skev, går det bra att bara byta ena då? å isf kanske man bör ha en skiva av samma kvalitet då dvs orginal??

What to do? :confused:

ISR stockholm har bra skivor till vättiga priser.
Bättre bett än original men de rostar lite lättare.

Personligen hade jag bara bytt den kassa skivan. Finns säkert någon viktigpetter som vill byta bägge skivorna men det är ju inte som på en bil.

Finns folk som påstår att de riktat skivorna med kohud och klubba. Krävs nog lite skicklighet och en skopa tur.

Exakt hur du gör får du ju avgöra själv. Men jag hade troligtvis beställt från ISR eller kollat efter begade original skivor. Säkert fler bågar som har samma skiva tex. Man kan ju alltid slå en pling till mc skrotar också. Till och med bildelsbasen har ju numera möjlighet att söka delar till båge.

/R

Rikta bromsskivor är inte det lättaste... om det ens går.
Man kan som sagt ha tur, men risken är att skivan har ett "minne" och vid första upphettningen vid bromsning så återgår den till sin knäckta form.

Rent estetiskt vill man kanske ha likadana skivor på bägge sidor. Men det har ingen som helst betydelse!
Nu går säkert några i taket, men jag hävdar att du kan byta bara den skeva skivan, mot vad du vill.

Dock ska man ha klart för sig att den skivan du då sätter dit kan ha en annan friktionskoeficient, och adderar (eller subtraherar) då bromskraft gentemot original.
Dvs sätter du dit EN isr-skiva så kommer troligtvis din bromskraft öka. Sätter du dit en "halare" skiva än original kommer bromskraften gå ner.
Osv.

Men säger nu nån, med darr på läppen... - Kommer inte cykeln dra snett om man har olika skivor?

Nej.

Tänk på alla hojar med bara EN skiva! Då skulle de åka i diket jämt och ständigt. Men de gör de inte.
Varför? Jo skivan/skivorna överför ju sin kraft till endast ETT hjul.

I bilfallet hade det dragit snett av den anledningen att vi har ett axelavstånd och då hade fått olika kraftkomposanter på varje hjul, och därmed en sneddragning.

Jag bytte enbart min ena skiva förra månaden då den hade slagit sig. Köpte en begagnad original skiva på skroten för 1000 kr. Det fungerar perfekt!

Mina belägg ligger emot, hjulet rullar inte överhuvudtaget av sig själv. Misstänker att det har bidragit till värme i skivan så att den slagit sig.

Ær den endast lite skev ræcker det ju med ett slag med hammare och trækloss før att få den rak igen. Mkt skeva skivor slænger jag

Alla som kør enduro har væl riktat en næve skivor. Funkar lika bra på gatcyklar, men det kræver lite nogrannare arbete

Om du ändå ska beställa från utlandet så hade ja rekommenderat att köpa inom eu för att slippa införselmoms. Köper du utanför eu så tror jag att man betalar införselmoms på allt över 600 SEK. Så de ska vara jäkligt billigt för att löna sig :)

E du itne ute efter OEM delar så titta på ebay uk typ...
http://cgi.ebay.co.uk/FRONT-BRAKE-D...9|66:2|65:12|39:1|240:1318|301:1|293:1|294:50

1 set wave skivor till zx6-r -05 för 99 pund plus 29 pund frakt till sverige totalt ;)

Nästan allt som säljs billigt är kinaprodukter men därmed inte sagt att det är något fel på dem. Finns en hel del racefolk som testat dem och de slits lite snabbare än originalskivor men funktionsmässigt gör de sitt jobb.

Jag har aldrig sett en riktning av en gatskiva som blivit tillfredställande och inte åter slagit sig efter några värmecykler.

Tack för alla svar! :)

Kört 3bandagar hittils och kommer köra bana resten av sommarn också, så nu funderar jag på om det är nån som vet hur kvallan är på dom där 1500kr/set skivorna på ebay är? Vill ju inte köra 2-3bankörningar och så visar det sig att dom också slår sig :gnissla

ISR är jag sugen på, men 5000:- från racekassan, kanske får vänta ändå.

Hittade ingen på bildelsbasens mc-register, borde kanske ligga nån skiva i någon räjsputtes garage?? får forska lite

Kört 3bandagar hittils och kommer köra bana resten av sommarn också, så nu funderar jag på om det är nån som vet hur kvallan är på dom där 1500kr/set skivorna på ebay är? Vill ju inte köra 2-3bankörningar och så visar det sig att dom också slår sig :gnissla

Hittade ingen på bildelsbasens mc-register, borde kanske ligga nån skiva i någon räjsputtes garage?? får forska lite

Friska skivor slår sig inte. Är förvånad att du har fått skivorna att slå sig på en så ny cykel, brukar krävas några tusen gatmil innan det händer....

ISR skivor är riktigt bra men knappast värda priset om man inte tillhör eliten. Kinaskivor kommer att duga utmärkt för dig...

Testa och ring fleninge mc-skrot.
042 - 20 41 56

Jag frågade lite på forumet om kinaskivor och fick ett par vettiga svar, se länk till min tråd. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=4118481#post4118481

Nu behövde jag inte köpa för jag lyckades rikta min skiva...fick banka med hammare och träbit och den blev mycket bra!

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka