Slagborr. Vilken ska jag välja?

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Var på väg att ännu en gång be att få låna den slagborr jag alltid använder när något ska sättas upp på en betongvägg.

Min gamla Bosch kastade jag eftersom den var så fruktansvärt värdelös. Man fick trycka sig mot den med full kraft för att efter flera försök få ett tillräckligt djupt hål för plugg/skruv.

Vore enklare att ha en egen istället för att låna. Men vad ska jag köpa för att inte stå med en värdelös tingest igen? Den ska förstås kosta så lite som möjligt men också hålla så länge som möjligt. Behöver inte klara något mer än håltagning i betongvägg för taveluppsättning och andra amatör-uppdrag.

Ska den kunna borra bort pop-nitar? ;)

Sorry. Fortsätt.

Köp en slaghammare, mkt bättre än slagborr. SDS-chuck är alltid bekvämt. Köp ett knippe bra borr oxå, inte claes ohlssons borrkasset för 19.90.

Du ska ha en borrhammare. Det finns billiga, men jag vet inte hur bra de håller.

Själv köpte jag en AEG för några år sedan. Den kostade flis, men fifan vad den borrar. Fick med en brutal mejsel också som jag inte trodde jag skulle behöva, men den var grym när man skulle riva ner kakel/puts.

Här finns några BILLIGA varianter.

http://www.clasohlson.se/Product/Category.aspx?id=251146#30-9409

SKa du bara borra upp en hylla eller två några gånger om året så funkar de här säkert fint. Vill du ha en rejäl maskin får du lägga upp ca 3000.

Ka-da-ka-da-ka-da! Du kommer bli grannarnas favorit!

Edit: Just ja, SDS+ fäste är bra.....

Den ska förstås kosta så lite som möjligt men också hålla så länge som möjligt. Behöver inte klara något mer än håltagning i betongvägg för taveluppsättning och andra amatör-uppdrag.
Jag köpte en billig Meec Tools på Jula för under 200 spänn!
Jag tror det var en sån här: Jula
Fungerar utmärkt för att borra betongväggar hemma!
Meec är billiga bra grejer.

Tack för bra och snabba svar! :tummenupp

Just det: minns att det var "slaghammare" man skulle ha. Vore det att begå ett misstag eller kan detta vara något?

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=412&iItemId=87516

Edit: ser att den väger 5 kg. Är inte det löjligt mycket? Verkar mycket att stå och hålla i, balansera osv.

Slaghammare is the shit. Den du hänvisar till duger.

Det är betydligt mycket lättare att borra med slaghammare än slagborrmaskin, trots vikten. (mkt snabbare och effektivare).

Borrhammare FTW!
Köpte en snikig Kellen HammerCrafter 820 på Coop (längst ner på sidan), den var helt OK (schysst plastväska + lite borr & mejslar ingick 459:- 5 års garanti).
Klarade hål i betongvägg galant, känns som en ommärkt märkesmaskin typ. En jäkla skillnad mot min tidigare Bosch slaghammare (s.k "skatknull"), men den har ju den ingen riktig hammarfunktion.
Hade en hantverkare hemma (snickare) som testade den och han hade inget att anmärka på.

Alltså...

Det är endel som påpekat att man ska köpa bra borr o inte 49.50 setet på Clas Ohlson.

Men faktum är att detta är MKT viktigt, borrmaskinen för 200 spänn fungerar utmärkt för att borra enstaka hål då o då, bara man har bra borr!!!

Tro mig, slet som ett djur me min borrmaskin o ett dåligt borr i en bra betongvägg o kom bara några mm.
Fixade en bra borr, samma maskin, gick på ett nafs.

Så svaret kanske är att köpa nya borr istället för ny maskin?

Alltså...

Det är endel som påpekat att man ska köpa bra borr o inte 49.50 setet på Clas Ohlson.

Men faktum är att detta är MKT viktigt, borrmaskinen för 200 spänn fungerar utmärkt för att borra enstaka hål då o då, bara man har bra borr!!!

Tro mig, slet som ett djur me min borrmaskin o ett dåligt borr i en bra betongvägg o kom bara några mm.
Fixade en bra borr, samma maskin, gick på ett nafs.

Så svaret kanske är att köpa nya borr istället för ny maskin?

Exkat!! Det är borren som gör det grövsta jobbet...andvänd borrar från Hilti...visst, dom kostar mer men dom gör jobbet och håller längre.

Våga vägra använda riktigt grejer!

Det finns ju inget som går upp emot att få slå in pluggen med hammare i hålet i betongväggen som tagit 30 min och fyra borrar att få till och ändå blir för litet tillslut eftersom du gjort slut på alla 5mm borrar från Clas Ohlson som du hade i verktygslådan och bara har pluggar till 5mm hål...

Eller att kämpa med ett och samma hål i 20 minuter och när du genomsvettig äntligen får applicera pluggen upptäcker du att borren rört sig så mycket i sidled att hålet är närmare 8mm istället för 5mm så pluggen bara snurrar när du ska dra i skruven och du inte har några större pluggar än 5mm.

Det är lycka det!

Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...