Sladdlös batteriladdare

zerous

Medlem
Gick med
19 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
ZZR1400, Eldriven 1982 Kawasaki GPZ750R1, Eldriven 1991 Cagiva Mito, 1991 Suzuki GSX1100F
Varför inte koppla en vanlig bilbatteri paralellt med mc batteriet. En helt vanlig på 60 Ah räcker hela vintern.
 

horbror

Vi är vad vi heter
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
FE 650 + S1000R + Leonardo 300 + Typhoon 172cc
Köp en batteriladdare till RC-bil/flyg/båt/whatever.
De flesta "bättre" laddare har ingång för 12V-matning (läs bil/mc-batteri).
De klarar dessutom laddlägen för i stort sett samtliga batterier som finns på marknaden utan att grilla sönder batteriet pga felaktig laddström/laddspänning.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Använder man ett batteri som på ett eller annat sätt ska ladda hojbatteriet så ska detta batteri inte vara ett hojbatteri=startbatteri (hög ström under några sekunder, startbatterier ska alltid vara fullladdade för att inte förstöras)
Utan ett batteri avsett för att ge låg ström under längre tid och som tål djupurladdning.
Ett Fritidsbatteri.

http://www.bing.com/search?q=fritid...id=0089A215AF254EC6A6BA6F096B3D66A9&FORM=QBRE

http://www.husbilsklubben.se/forums/t39269/

Har också fått tipset att de tåligaste batterierna är den gamla typen med påfyllningslock för batterivatten.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
EDIT: Den här tråden var visst rätt gammal....


Köp en http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/12-Volt/Solcellspanel-2000031035/ och häng upp på söderväggen så är batteriet alltid fulladdat.

Och vill man undvika överladdning som komplement till Fritidsbatteriet som är kopplat till MC-batteriet tex
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/12-Volt/Laddningsregulator-2000032660/

Fritidbatteri t.ex.
https://www.mekonomen.se/bil/tillbehor/batterier/fritidsbatterier/batteri-pa282868sv

Jag hade kopplat in en
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/B...por/H4-12V-6055W-STANDARD-ECE-R37-2000032114/
mellan Fritidbatteriet och MC batteriet för att undvika strömrusning mellan batterierna. Vid låg ström, under 0,1 A #, det normala mellan batterierna, har 60 W lampan ett motstånd på ca 0,3 Ohm, dvs spänningsfallet blir <0,1V mellan Fritidsbatteriet och MC-batteriet, försumbart, samtidigt hindrar lampan strömrusning mellan batterierna, nått som kan påfresta sladdarna mellan batterierna.
Eller så kan man ju koppla samman batterierna med startkablar. :)
Tjuvlarmet drar väl mindre än 0,1A?
 
Last edited:
Nyheter
Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top