Sladda o wheela

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
Kör mesigt men vill lära mig att köra lite mindre mesigt.

Visst jag kan gasa på ganska bra på kurviga vägar och slänga ner hojen både till höger o vänster men jag skulle vilja kunna göra lite sköna bakhjulssladdar också.

Så hur gör man? Ska jag komma i fart inför en kurva och försöka låta motorbromsen ta ut bakhjulet eller ska jag bara trampa på bakbromsen och hoppas på det bästa?:va

Skulle uppskatta om ni som kan förklarade hur ni gör.

Lite moraltant men köra på sladd på allmän väg känns lite väl vågat men men. Vad jag har hört ifrån olika håll är att växla ner t,ex två hack & jobba med kopplingen, vissa trycker till lite på bakbromsen också.

Har provat lite med koppling på någon gocart bana men är feg så lärde mig aldrig gå på sladd fullt ut innan jag sålde hojen.

jag måste bara fråga. vill ju också sladda lite på nån parkering och så ibland. men ja har ju en 125a tvåtaktssnurra. Känns inte så lämpligt att motorbromsa med den men går det utan att den nyper lr nått?

Tack för länken.

Satan va krångligt det verkar, jag fattar inte ens teorin så det lär ju ta ett tag innan man vågar pröva det på riktigt.

Är nog sant som en polare till mig sa: ju mer hoj man kör desto bättre blir man. Till slut så kommer wheels osv ganska av sig självt.

Exakt, ju mer man tänjer på gränserna och försöker... med lite tid så kommer allt sånt och sen är det lätt.

jag måste bara fråga. vill ju också sladda lite på nån parkering och så ibland. men ja har ju en 125a tvåtaktssnurra. Känns inte så lämpligt att motorbromsa med den men går det utan att den nyper lr nått?

det är svårt men det går. problemet är att det du förmodligen börjar i fel ände. sladden kommer nästan alltid av sig själv när lägger ner och bromsar tillräckligt hårt med frambromsen inför en kurva.

1. Börja med att ställa upp två koner med 10m imellan. Kör fram o tillbaka på ettan o sladda dig runt med bakbroms endast. Då lär du dig att balansera hojen och hålla styret i färdriktningen. Låter lite B med en sån övning men den är riktigt nyttig.

2.1 Välj en parkering med 50m raka o 10m klotson :)
2.2 Kör mot konan du skall runda på tex tredje växeln
2.3 Börja svänga / luta hojen mot kurvan. Detta är det viktigaste för att slajda för annars får du aldrig ut röven på hojen.
2.4 Börja bromsa. Ju hårdare du bromsar desto bredare kommer hojen vilja gå :)
2.5 Tagga ner två växlar
2.6 Släpp ut kopplingen varsamt (ut till 50-70% beroende på koppling). Släpper du för snabbt så hoppar den o studsar. Släpper du för långsamt så blir det inte så mycket slide. Även om du har slirkoppling på hojen så kan det vara bra att göra på detta sätt i början innan man lärt sig hur mycket/lite slirkopplingen släpper. Får man inte ut röven på hojen så kan man hjälpa till med bakbromsen. Passa er för att låsa hjulet bara :)

Not:
Vanligt är att folk har alldeles för snabb retur bak. Då kommer det vara svårt att få en kontrollerad slide eftersom bakpartet bara vill studsa. Har man däremot för långsam retur så kan det släppa för mycket och så hugger bakhjulet otrevligt ganska mycket när det greppar igen. Eller så greppar det inte igen så ligger man på backen med ont i röven o undra vad som hände :)

1. Börja med att ställa upp två koner med 10m imellan. Kör fram o tillbaka på ettan o sladda dig runt med bakbroms endast. Då lär du dig att balansera hojen och hålla styret i färdriktningen. Låter lite B med en sån övning men den är riktigt nyttig.

2.1 Välj en parkering med 50m raka o 10m klotson :)
2.2 Kör mot konan du skall runda på tex tredje växeln
2.3 Börja svänga / luta hojen mot kurvan. Detta är det viktigaste för att slajda för annars får du aldrig ut röven på hojen.
2.4 Börja bromsa. Ju hårdare du bromsar desto bredare kommer hojen vilja gå :)
2.5 Tagga ner två växlar
2.6 Släpp ut kopplingen varsamt (ut till 50-70% beroende på koppling). Släpper du för snabbt så hoppar den o studsar. Släpper du för långsamt så blir det inte så mycket slide. Även om du har slirkoppling på hojen så kan det vara bra att göra på detta sätt i början innan man lärt sig hur mycket/lite slirkopplingen släpper. Får man inte ut röven på hojen så kan man hjälpa till med bakbromsen. Passa er för att låsa hjulet bara :)

Not:
Vanligt är att folk har alldeles för snabb retur bak. Då kommer det vara svårt att få en kontrollerad slide eftersom bakpartet bara vill studsa. Har man däremot för långsam retur så kan det släppa för mycket och så hugger bakhjulet otrevligt ganska mycket när det greppar igen. Eller så greppar det inte igen så ligger man på backen med ont i röven o undra vad som hände :)

frambroms du syftar på va?

Testa att köra på bana!

Kör man inte fort/aggresivt nog är bara en "schyst" slide, i bästa fallet, en halvt kontrolerad räddning från highside ...i näst bästa fall eller brytet nyckelben.

Men det betyder inte att slida är svårt. Det hadlar bara om att provosera "på rätt sätt". 1:fart! 2. Mkt frambroms! 3. Kopplingskontroll (slirkoppling underlättar, men inget krav). 4 Känsla för bakbromsen.

Det första felet dom flesta gör att dom vänder på denna kedja o börjar med bakbromsen. Det slutar förr eller senare bara med ett låst bakhjul o vurpa.

frambroms du syftar på va?

Japp frambroms, bakbromsen behöver man inte röra i början. Kör man dessutom en större hoj (4-takt 500+) så finns det gott om motorbroms.

Ordningen på att börja luta/svänga och bromsa(fram) är valfri. Kan ju kännas läskigt att luta först och bromsa sedan i början. Men när ni kommit så långt att sliden sitter men ni vill ha ut bakhjulet mer så handlar det om att luta/svänga mer in i svängen.

Back