Slöaste 125an någonsin

petolvan

Kejsare, Kung OCH Michael Jackson
Gick med
21 Jan 2010
Ort
Värmdö
Hoj
Bensindriven
Tjena där, har en Honda NS125F från -86 som jag börjar bli väldigt trött på.

Problemet är det att den toppar 105 km/h på femmans växel. Att lägga i 6an kan man skita i för det är helt orklöst överhuvudtaget :huvet

En strypt Honda Varadero åker ifrån min motorcykel utan större problem, detsamma med urpluggade mopeder :banana

Atac-Ventilen sitter på plats och går ut och in som den skall. Strypningen i avgassystemet är borttagen och det är 13/35 drevning. (original)

Finns det någon som vet om det finns någon mer strypning på motorcykeln eller vad som kan vara fel?

MVH P12
 
Enligt stryptråden så är enda strypningarna ATAC ventil och plugg i avgas. Eftersom de är borttagna kan man börja ana oråd.

Förgasaren rätt inställd? Langa film när du kör/gasar om du är osäker. Är reedsen i bra skick? Skit i luftburk/förgasare? Kolv och cylinder i bra skick?
 
Alltså, om man vrider fullt på gasen från botten av registret så dör motorcykeln, spelar ingen roll vilken växel.

Har fattat att den får rejält för mycket bensin.

Men den borde väl ändå gå över 100?
Har haft ur reedsen, dom såg bra ur, ingen skit i förgasaren, luftfiltret är bra. Cylindern och kolven har jag ingen aning om.
Tänkte lyfta ur cylindern och kolven ikväll. Får se hur det tar sig. Går det att få tag på så gamla kolvar längre ens?
 
Ställ in förgasaren kanske? Ny kolv? Är säkert kasst komp på den som sitter på, då blir det orkeslöst.
 
Men jag vet faktiskt inte hur man ställer in förgasaren, kan i stort sett allting annat, aldrig försökt förstå mig på det. Är det bara att köpa ett antal munstycken och sen testa sig fram tills hur han går bättre genom tändstiftet och känsla eller?
 
Men jag vet faktiskt inte hur man ställer in förgasaren, kan i stort sett allting annat, aldrig försökt förstå mig på det. Är det bara att köpa ett antal munstycken och sen testa sig fram tills hur han går bättre genom tändstiftet och känsla eller?

I princip, köp ett gäng munstycken och om du misstänker den får för mycket köp en SATS munstycken under de du har nu,
sen börja du och sakta men säkert gå ner och ner tills hojen går jämt och fint på full gas,

Sen när de e klart ska du justera bränslenålen och blandskruven till perfektion

Nålen sitter inuti throttel utrymmet på själva throttelcylindern,
Den har 4 jack i sig oftast och har sedan ett litet Clips som man kan flytta,

Flytta ner = mer bensin
Flytta upp = mindre bensin

Kolla upp org drevningen också

honda nsr 99-03

drevning: 14-35
 
Last edited:
Tack för all hjälp, får skruva isär förgasaren på måndag och titta vad jag har för munstycken då alla butiker har stängt idag. Antar att dom inte kan vara original om den inte orkar dra på alla växlar om problemet ligger där.

Kolven och cylindern får jag kolla på någon dag.

Det är en Honda NS125F från 1986, så helt annan motorcykel mot NSRen då original-drevningen skall vara 13/35 från uppgifter av 2 återförsäljare.
Håller er uppdaterade med hur det går.
 
Tack för all hjälp, får skruva isär förgasaren på måndag och titta vad jag har för munstycken då alla butiker har stängt idag. Antar att dom inte kan vara original om den inte orkar dra på alla växlar om problemet ligger där.

Kolven och cylindern får jag kolla på någon dag.

Det är en Honda NS125F från 1986, så helt annan motorcykel mot NSRen då original-drevningen skall vara 13/35 från uppgifter av 2 återförsäljare.
Håller er uppdaterade med hur det går.

Kolla hur pass nära original munstyckerna ligger, ligger dom hyffsat nära original så låt dom vara.
Kolla då sitället kol/cylinder.
Du kan börja med att lyfta av kröken och kika in igenom avagsporten, då kan du se hur pass sliten kolven är eftersom den nästan alltid slits mest på avgassidan.
 
Kolla hur pass nära original munstyckerna ligger, ligger dom hyffsat nära original så låt dom vara.
Kolla då sitället kol/cylinder.
Du kan börja med att lyfta av kröken och kika in igenom avagsporten, då kan du se hur pass sliten kolven är eftersom den nästan alltid slits mest på avgassidan.

Eftersom den är ostrypt ska munstyckena självklart vara något större än original, iaf huvudmunstycket.
 
Uppdatering nu då: Hade ur förgasaren idag och bestyckade om enligt Svennes Guide, det gjorde i stort sett ingenting på motorcykelns effekt, gick lite bättre i mellanregistret men annars var det inte mycket skillnad.

Så nu har toppfarten gått upp till helt makalösa 110 km/h men känns som om den accelerar lite bättre :banana

Det enda stället som jag inte har kollat nu är kolven och cylindern såvida inte växellådan är trasig men det borde väl inte göra någon skillnad på hastigheten, eller? :confused:

Skall lyfta ur kolven och cylindern imorgon för att se hur det ser ut.
Tack för svaren ändå :Bugar
 
Last edited:
kolla tändstiftet kanske?

startar den lätt ?

enklast att kolla om den får rätt med bränsle är ju att kika på tändstiftet,

ryker den mycket? kanske för för mycket olja ?

där hade jag börjat innan jag börjar ställa in förgasaren
 
Nyheter
Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Back
Top