Slöa/ignoranta jävla mc-handlare

Av webbutikerna jag testat har Rollers och mc-online både svarat och levererat snabbt och pålitligt till mig, de får varsin guldstjärna. (och troligen mer pengar av mig i framtiden)
 
Efter ha arbetat i MC butik under hösäsong har jag mer förståelse för dom som arbetar där än kunder ibland.

Jag har aldrig sett någon som är slö i en mc butik under sommaren. Det är dock högt tryck som sällan någon kund förstår.

Den mest sjuka kommentaren man fått höra är att "det är bara att anställa fler"

Den kommentaren gör att den som säger den inte har koll på läget.


Visst kan det förekomma några som är slöa i butik för det finns undantag.
Men jag har dock inte sett det.


Svarar dom inte i telefon får dom skit av kunder för att dom aldrig svarar. Svarar dom får dom skit av kunder som står och väntar i butiken.

Nog fattar väl alla att det inte bara är att anställa mer folk och bara en som tex kan ta och svara i telefon. Det är med en kommentar man får. Anställ en som tar telefon, det är ju inte så svårt att svara på mai leller i telfon. Nä svara är lätt, men kunskapen då, vill man ha svar direkt eller inte.

Man försöker verkligen göra alla nöjda och man är allt annat än slö, det är i alla fall min erfarenhet. Dock räcker man inte till åt alla. Så är det bara.
 
Som kund vill man ha bra service och hjälp. Om personalen säger att det är högtryck under sommaren, så bryr jag mig inte om det. Får man inte den hjälp man vill ha, så handlar man någon annanstans. Och då går butiken i konkurs. Så funkar marknaden I alla branscher
 
Som kund vill man ha bra service och hjälp. Om personalen säger att det är högtryck under sommaren, så bryr jag mig inte om det. Får man inte den hjälp man vill ha, så handlar man någon annanstans. Och då går butiken i konkurs. Så funkar marknaden I alla branscher

:tummenupp :fakta

Som kund så ska jag inte behöva "förstå" någonting om personalsituation, leverantörer, leveranstider etc. Jag förväntar mig helt enkelt att få svar på mina frågor och att få leverans av de saker jag betalt för på utsatt tid. Lever säljaren inte upp till dessa saker, så går jag helt enkelt någon annanstans.PunGt!
 
Jag har precis som Liwa1 jobbat i mc-affär och under högsäsong kan det vara sjukt svårt att hinna med allt. man gör precis allt vad man kan för att göra kunderna nöjda. men telefon ringer hela tiden och man har konstant kunder i butiken som vill ha hjälp med att prova kläder/hjälmar, få info vilket helsystem som ger bäst bang/for bucks och vilka kromdelar det finns till en intruder -96a. och kan vi som jobbar i butiken inte svara på dessa frågor får butiken stämpeln som okunniga. och hur enkelt är det att anställa folk som kan svara på alla dessa frågor när det inte går att erbjuda en fast anställning.. för när september kommer är det som att vrida på en nyckel och halva styrkan får gå hem. har man inte kollat på lull-lull under vintern får man vara beredd på detta.
 
Jag har precis som Liwa1 jobbat i mc-affär och under högsäsong kan det vara sjukt svårt att hinna med allt. man gör precis allt vad man kan för att göra kunderna nöjda. men telefon ringer hela tiden och man har konstant kunder i butiken som vill ha hjälp med att prova kläder/hjälmar, få info vilket helsystem som ger bäst bang/for bucks och vilka kromdelar det finns till en intruder -96a. och kan vi som jobbar i butiken inte svara på dessa frågor får butiken stämpeln som okunniga. och hur enkelt är det att anställa folk som kan svara på alla dessa frågor när det inte går att erbjuda en fast anställning.. för när september kommer är det som att vrida på en nyckel och halva styrkan får gå hem. har man inte kollat på lull-lull under vintern får man vara beredd på detta.

:klappar
 
Jag har precis som Liwa1 jobbat i mc-affär och under högsäsong kan det vara sjukt svårt att hinna med allt. man gör precis allt vad man kan för att göra kunderna nöjda. men telefon ringer hela tiden och man har konstant kunder i butiken som vill ha hjälp med att prova kläder/hjälmar, få info vilket helsystem som ger bäst bang/for bucks och vilka kromdelar det finns till en intruder -96a. och kan vi som jobbar i butiken inte svara på dessa frågor får butiken stämpeln som okunniga. och hur enkelt är det att anställa folk som kan svara på alla dessa frågor när det inte går att erbjuda en fast anställning.. för när september kommer är det som att vrida på en nyckel och halva styrkan får gå hem. har man inte kollat på lull-lull under vintern får man vara beredd på detta.


Som sagt, då går man till någon annan som vill o kan sälja
 
Jag har precis som Liwa1 jobbat i mc-affär och under högsäsong kan det vara sjukt svårt att hinna med allt. man gör precis allt vad man kan för att göra kunderna nöjda. men telefon ringer hela tiden och man har konstant kunder i butiken som vill ha hjälp med att prova kläder/hjälmar, få info vilket helsystem som ger bäst bang/for bucks och vilka kromdelar det finns till en intruder -96a. och kan vi som jobbar i butiken inte svara på dessa frågor får butiken stämpeln som okunniga. och hur enkelt är det att anställa folk som kan svara på alla dessa frågor när det inte går att erbjuda en fast anställning.. för när september kommer är det som att vrida på en nyckel och halva styrkan får gå hem. har man inte kollat på lull-lull under vintern får man vara beredd på detta.

Alltså - ursäkterna kan de behålla - jag handlar nån annanstans, det är inget problem. Det finns massor av företag som snabbt servar mig med det jag vill ha.
Ett alternativ för den stackars stressade butiken är ju annars att maila tillbaka "vi har mottagit din förfrågan, återkommer med prisuppgifter om ca tre dagar" istället för att helt skita i att ge ett pris öht.

Sen äger åtminstone inte jag en kristallkula som kan se in i framtiden - med andra ord - i november vet jag inte vilken hoj jag har nästkommande sommar.
 
Jag håller med Ankan!!

Jag har ochså jobbat i mc-butik och kan bara säga att det prioiteras jätte fel.
Om man fördelar arbetsbördan lite bättre så flyter det mycket bättre.
Om du har 3 avdelningar i en butik + en telefon behöver du 5 anstälda, 3 specialister och 2 som kan allt, en av allätarna multitaskar (gör allt) och den andra svara bara i telefon!!
Och hinner du inte med får du faktiskt anställa fler!!! på timme...
Det är på sommare det körs hoj och det är då man vill ha grejer.:tungan
sådeså!!!:arsele

Jag har precis som Liwa1 jobbat i mc-affär och under högsäsong kan det vara sjukt svårt att hinna med allt. man gör precis allt vad man kan för att göra kunderna nöjda. men telefon ringer hela tiden och man har konstant kunder i butiken som vill ha hjälp med att prova kläder/hjälmar, få info vilket helsystem som ger bäst bang/for bucks och vilka kromdelar det finns till en intruder -96a. och kan vi som jobbar i butiken inte svara på dessa frågor får butiken stämpeln som okunniga. och hur enkelt är det att anställa folk som kan svara på alla dessa frågor när det inte går att erbjuda en fast anställning.. för när september kommer är det som att vrida på en nyckel och halva styrkan får gå hem. har man inte kollat på lull-lull under vintern får man vara beredd på detta.

Det finns hur mycket folk som helst som VILL jobba timme!!
Du jobbar i en butik, då ska service vara prio 1.. även på telefon!
Omstrukturering!!
 
Last edited:
Kunder är inte en störande del av arbetet, de är orsaken till att man har ett.
 
Jag onskar iallafall att vi hade lite mer av amerikanarnas service vanlighet.
Att dom har mer personal kan ju bero pa storre omsattning osv, vad vet jag.

Betydligt lägre löner och arbetsgivaravgifter, därför kan de ha mer anställda.



Jag tycker vi har en tillräcklig servicenivå i Sverige, det blir inte påträngande mycket men ändå (oftast) tillräckligt bra. Kolla t.ex. i sydeuropa där man får fråga sig till hjälp och oftast inte får mer hjälp för det.
 
Känns som om det är lite för lite konkurrens ibland, får man svar så
får man vänta veckor eller månader på sakerna....

Sen är priserna väldigt lika överallt..
Har kollat däck bl.a. och det skiljer som mest 100 spänn mellan
10 handlare...
Men det klart... Ett fåtal importörer/generalagenter och
en kundkrets som sitter i rävsaxen...
Den första saken du beskriver beror normalt på att artikeln inte finns i lager - vare sig hos handlaren eller hos tillverkaren/generalagenten/nån annan. Problemet här är att alla vill ha allt ungefär samtidigt. Det blir helt enkelt långa leveranstider pga av att ingen vill sitta med stora lager.

Det andra beror på att priset är pressat till ungefär den nivå som någon handlare tycker att det är värt att sälja för öht. Får de inte ivf så mycket betalt så är det inte lönt att sälja produkten. Det blir så med standardprylar som man kan köpa överallt. Ingen kan ligga på en tydligt högre nivå än konkurrenterna. Det är snarare ett tecken på att konkurrensen fungerar - i vart fall i handlarledet, sen kan ju påslagen vara ohemula i tidigare led.

Det är min erfarenhet att skall man kunna konkurrera med pris så får man leta fram mindre, tämligen okända tillverkare och köpa direkt från dem. (Vilket är ett jäkligt stort arbete :fakta )
 
Haha japp - bikeshop.se svarade, så där handlade jag lite godis som nu har kommit hem.

Har blitt bra bemött av dem jag också via ganska så intensiv mailkonversation. Har varor för 5k som jag beställt för och ska skickas. Dock vet jag inte NÄR de skickas, har mailat om det men inte fått svar än. Vill ha dem nuuuuuu!!
 
MC butiker är inte de enda branschen som har ojämn belastning under året, men många där är nog bland de sämsta på att hantera det.
Skulle vilja höra höra den skiduthyrare i Sälen som inte kan tänka sig att ta in mer folk under vintermånaderna. :rolleyes:
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top