Slö suzuki!

nill0w

p3n15 xt3nd3r
Gick med
26 Jan 2006
Hoj
HRC RC213V
Tja!!
Jag köpte mig en suzuki rm 250 för ett tag sen... Nu provkörde jag en kompis suzuki, en rm, enduro-modellen. Den var mkt snabbare och rappare än min. Min är från 91, och enduron är från 92.
Vad tror ni om att byta kolv? Vad kan det mer vara som slöar ner den? Den bluddrar lite också... puss

Last edited:
nill0w skrev:
2101120 Tja!!
Jag köpte mig en suzuki rm 250 för ett tag sen... Nu provkörde jag en kompis suzuki, en rmz, enduro-modellen. Den var mkt snabbare och rappare än min.
Vad tror ni om att byta kolv? Vad kan det mer vara som slöar ner den? Den bluddrar lite också... puss

du kan ju komp testa den om du tror de, där borde man väll kunna se skilnad på era två cyklar. Kostar 100kr på biltema.

nill0w skrev:
2101120 Tja!!
Jag köpte mig en suzuki rm 250 för ett tag sen... Nu provkörde jag en kompis suzuki, en rmz, enduro-modellen. Den var mkt snabbare och rappare än min.

RMZ är fyrtakt och din tvåtakt. Inte samma alls.

SVooSh skrev:
2101187 RMZ är fyrtakt och din tvåtakt. Inte samma alls.

Min är från 91, och hans är från 92. Båda är tvåtakt. Heter dom inte rmz då? Kanske RMX? Hur som helst så är båda 2-taktare.
Vad skulle kunna göra att min går dåligt? Jag borde ju köra ifrån han i alla fall.

Vad är skillnaden på enduroversionen och crossen?
tack för svaren!; >

Din hoj är väl antagligen helt sopslut och hans lite fräschare :)

Ett tips är att kolla om din avgasventil fungerar. Drar den dåligt på högre varv men går hyfsat fint och är stark på lågvarv?

rejser skrev:
2101522 Din hoj är väl antagligen helt sopslut och hans lite fräschare :)

Ett tips är att kolla om din avgasventil fungerar. Drar den dåligt på högre varv men går hyfsat fint och är stark på lågvarv?

Jaa, låter väl ganska mycket som min hoj! Det är lixom jobbigt att få upp den på bakhjulet, går knappt ibland. Går det att kolla avgasventilen på nåt enkelt sätt då? Vad gör den?, satt inge sånt skit på moppen:rolleyes: Jag har cylindern här inne på bordet iaf... mvh

Last edited:
nill0w skrev:
2103499 Ah ska kolla det! Nån som vet hur man kollar avgasventilen då? jag fattar inte riktigt... :huvet

Vet inte riktigt hur det ser ut på suzuki, men på yamaha och honda så är det som en port i utblåset som öppnas allt efter som varvet ökar. Kolla om du har något kåpa på sidan av cylindern. Isf kan du ta bort den och se om allt verkar som det ska när du gasar. Skulle nästan tippa på att det är avgasporten som har hängt sig i stängt läge, eftersom hojen är orkeslös och bluddrar så.

Edit. har kollat på lite bilder på nätet och det är ett stag nerifrån motorn på högersidan av cylindern som påverkar avgasporten.

Last edited:
ola_sandin skrev:
2103581 Vet inte riktigt hur det ser ut på suzuki, men på yamaha och honda så är det som en port i utblåset som öppnas allt efter som varvet ökar. Kolla om du har något kåpa på sidan av cylindern. Isf kan du ta bort den och se om allt verkar som det ska när du gasar. Skulle nästan tippa på att det är avgasporten som har hängt sig i stängt läge, eftersom hojen är orkeslös och bluddrar så.

Edit. har kollat på lite bilder på nätet och det är ett stag nerifrån motorn på högersidan av cylindern som påverkar avgasporten.

Okej! Staget satt som det skulle när jag tog ner grejerna iaf... Men den måste vara igång för att man ska se att det funkar? Kan ju inte öppna luckan på sidan när den är igång, då kommer ju alla avgaser ut där. Det sitter som en skruv på andra sidan som har nåt att göra med avgasporten tror jag. Vad händer när jag skruvar på den?
Nån som har ett bra tips på hur man kollar att avgasporten är som den ska? Och om den inte är som den ska, vad gör man då? Mycket frågor, men jag måste få den att gå som den ska!! :):)
tack tack! =>

Last edited:
nill0w skrev:
2106624 Okej! Staget satt som det skulle när jag tog ner grejerna iaf... Men den måste vara igång för att man ska se att det funkar? Kan ju inte öppna luckan på sidan när den är igång, då kommer ju alla avgaser ut där. Det sitter som en skruv på andra sidan som har nåt att göra med avgasporten tror jag. Vad händer när jag skruvar på den?
Nån som har ett bra tips på hur man kollar att avgasporten är som den ska? Och om den inte är som den ska, vad gör man då? Mycket frågor, men jag måste få den att gå som den ska!! :):)
tack tack! =>

På min yamaha så gick det att kontrollera genom att ha av kåpan och stå och gasa. Kolla om det finns någon markering för hur staget ska vara justerat. När du ändå mekar så kan det vara läge att kolla in i utblåset och kontrollera kolven. Kan ju vara i behov av ny kolv. Om allt verkar som det ska så skulle jag titta närmare på luftfilter och förgasare..

ola_sandin skrev:
2107189 På min yamaha så gick det att kontrollera genom att ha av kåpan och stå och gasa. Kolla om det finns någon markering för hur staget ska vara justerat. När du ändå mekar så kan det vara läge att kolla in i utblåset och kontrollera kolven. Kan ju vara i behov av ny kolv. Om allt verkar som det ska så skulle jag titta närmare på luftfilter och förgasare..

På den här tror jag inte att det går, kåpan sitter med packning, fullt med oljekladd och skit när man öppnar, så det är öppet in i cylindern liksom.
Jag har rivit ner cylindern och har en ny kolv på väg. Luftfiltret är nytt och fint, så det ska väl inte vara några problem... Vad tycker du man ska göra åt förgasarn isf? Munstycken? osv... =>

nill0w skrev:
2107366 På den här tror jag inte att det går, kåpan sitter med packning, fullt med oljekladd och skit när man öppnar, så det är öppet in i cylindern liksom.
Jag har rivit ner cylindern och har en ny kolv på väg. Luftfiltret är nytt och fint, så det ska väl inte vara några problem... Vad tycker du man ska göra åt förgasarn isf? Munstycken? osv... =>

Det sitter en packning på min också, men den är nog mest för att undvika vattern utifrån. Kan inte oljekladdet bero på 2-t-oljan från avgaserna? Min avgasport hoppade ur sitt läge och då ran det en massa kladd ifrån avgaserna.

Sätt i den nya kolven och prova, annars så skulle nog jag blåsa rent förgasaren och alla munstyckena. Hur ser föresten avgasröret ut, det kanske är väldigt buckligt? Kolla även slutljuddämparen så att inte den är igen kläggad av gammal ljuddämparull och 2-taktsklägg. Vad har du för 2-taktsolja? Har provat lite olika och märkt att vissa kladdar och rinner en massa mer än andra.

ola_sandin skrev:
2107464 Det sitter en packning på min också, men den är nog mest för att undvika vattern utifrån. Kan inte oljekladdet bero på 2-t-oljan från avgaserna? Min avgasport hoppade ur sitt läge och då ran det en massa kladd ifrån avgaserna.

Sätt i den nya kolven och prova, annars så skulle nog jag blåsa rent förgasaren och alla munstyckena. Hur ser föresten avgasröret ut, det kanske är väldigt buckligt? Kolla även slutljuddämparen så att inte den är igen kläggad av gammal ljuddämparull och 2-taktsklägg. Vad har du för 2-taktsolja? Har provat lite olika och märkt att vissa kladdar och rinner en massa mer än andra.

Jag kollade i cylindern, och det verkar som att om man öppnar kåpan där så kollar man rakt in i cylindern, kanske inte rakt in, men iaf via lite vinklar osv. Men jag ska testa den nya kolven. När jag rev ner cylindern kändes det som att det där staget satt precis som det skulle. Vet inte hur man skulle kunna justera den, nån annan som vet?
Har kört Biltemas 2-taktsolja nu, kanske inte det bästa, men det billigaste? Kanske byter olja, men den lär väl inte gå bättre för det. Kladda mindre dock. Vilken olja? Några bucklor i kröken finns det väl, men dom är inte direkt stora, känns inte som att det borde spela nån roll... Ljuddämparen är nyligen ompackad, men den gick likadant förut.

Last edited:
Det ska inte vara några problem att kolla om staget rör sig med kåpan borta. Det kommer låta lite mer och läcka ut lite avgaser bara och du måste varva upp till en ca 5000 innan avgasventilen (staget) början röra på sig.
Är nog en liknande konstruktion på praktiskt taget alla 2-t crossar sen början på 80-talet.

rejser skrev:
2107761 Det ska inte vara några problem att kolla om staget rör sig med kåpan borta. Det kommer låta lite mer och läcka ut lite avgaser bara och du måste varva upp till en ca 5000 innan avgasventilen (staget) början röra på sig.
Är nog en liknande konstruktion på praktiskt taget alla 2-t crossar sen början på 80-talet.

Ok! Kåpan sitter precis innanför avgasröret, så det är lite pill! Men jag ska testa och se! Men om den inte rör sig då, då är det nånting nånstans inne i motorn? Inte bra...
Tack tack!

nill0w skrev:
Men om den inte rör sig då, då är det nånting nånstans inne i motorn? Inte bra...
Tack tack!

Ja den drivs av en liten centrifugalgrej med stålkulor som rör sig när varvet ökar. Sitter oftast bredvid vattenpumpen innanför kopplingskåpan så det är ganska lätt att komma åt.

nill0w skrev:
2108314 Ok! Kåpan sitter precis innanför avgasröret, så det är lite pill! Men jag ska testa och se! Men om den inte rör sig då, då är det nånting nånstans inne i motorn? Inte bra...
Tack tack!

Den sitter gömd bakom avgasröret på yamahan mä, det är bara att ta bort avgaskröken och för att komma åt, sen sätter man dit kröken och provgasar för att kolla staget. Det är just biltemas helsyntet som jag har haft problem med då den sörjar ner och surar stift osv.

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back