Slår till i gaffeln

halmstads_kung

Prospect...i min egna klubb
Gick med
17 Apr 2004
Hoj
Suzuki GSXR 750
Hjälp...

Bytt gaffel...spännt 3 ggr nu....hissat upp hojen....slagit med gummiklubba på styrstaget...inget knaster eller att det är något lager som e skit......sista gången spännde jag med en lång hävstång...funkar en dag...sen händer det igen...när man kör på tågräls...nåt som klonkar till i kronan....testat att bromsa hårt...känt det en enda gång då....vafan ska jag göra....brukar R1:ans framgaffel krångla==?

Om man kör på bakhjulet hellre än bra så kan man, förutom att slå sönder styrlagret, även slå lagersätena i styrhuvudet ovala. Då kan du dra justermuttrarna tills du svimmar, det blir inte bra i alla fall.

jag har inte kört på bakhjulet...men jag köpte faktiskt gaffeln beg...så inga fel på lagerbanorna

Hmm, känner igen det där, och har för mig att jag har läst att det kan bli så om inte fjädern sitter riktigt som den ska i gaffeln. Mer än så vet jag inte, men leta lite i trådarna här.

men då ska det väl inte kännas i kronan...den rör sig lite när jag körde över järnvägsspåret...

Jag har hört att du kan få sättningar i gaffeln på R1 -02/-03
om man har "behandlat den hårt"
(det klickar i gaffeln vid hårda inbromsningar)

Hörde dock aldrig om det var någon som fick rätt på det ordentligt
mer än den tillfälliga lösningen att dra åt styrlagren...
(det kom tillbaka inom en kort tid)

låter ju som det...vet inte från vilken årsmodell gaffeln är ifrån...

Har inte känt att den bettet sig underligt i högre farter heller....typ 250 plus

Använde samma som satt på...R6:ans å R1:ans har likadana...körde idag...kände inget i gaffeln när jag körde över rälsen...Jävligt sjukt...Igår vid några tillfällen höll jag handen påå muttern på kronan å tanken....och då rörde det sig...men det försvann senare...så jävla skumt

mja....slippade ner dom bara....till halva storleken...ska försöka fixa pixlar ikväll....om jag hittar camen

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna