släpvagnsbygge

superbeast

2-fast-4-you
Gick med
12 Apr 2003
Hoj
R1-98,ktm exc 450-04
tjena! ska bygga en släpvagn av ett husvagnsunderrede från en sollifer 6102 som ska användas till att frakta skotrar på.finns det någon här som har lite erfarenheter att dela med sig av angående liknande bygge? tex vilket material man kan använda till lastplan (får durkalu gratis så ja funderar på det) men det kanske inte funkar bra?hur man ska fästa lastplanet med underredet,svetsa eller bulta?,alla tips å idèer mottas med öppna armar.

Tänk på att du måste ha intyg på fästöglor(om de är svetsade )
Dvs gå till närmaste firma som sysslar med svetsning till skåpbilar så kan de nog hjälpa dig

(dé va så för 5år sen)

superbeast skrev:
tjena! ska bygga en släpvagn av ett husvagnsunderrede från en sollifer 6102 som ska användas till att frakta skotrar på.finns det någon här som har lite erfarenheter att dela med sig av angående liknande bygge? tex vilket material man kan använda till lastplan (får durkalu gratis så ja funderar på det) men det kanske inte funkar bra?hur man ska fästa lastplanet med underredet,svetsa eller bulta?,alla tips å idèer mottas med öppna armar.

Durk-alu funkar suveränt, men är halkigade än tex plyfa, så det gäller att spänna fast grejorna.
Durk-alu lär du inte kunna svetsa fast i underredet, så det blir att bulta, antingen vagnsbult eller försänkta insex, jag skulle köra vagnsbult.

Lastöglor bultar du fast, alternativt svetsar på sidorna av ramen.
Längst fram svetsar du en tvärslå som fungerar som lastförskjutning, många bygger även en ställning för jeepdunkar, men man får ändå bara frakta en löjligt liten mängd bensin på släpet och det är det första polisen kollar om dom stoppar en skotersläp..

då har man ju fått nåra svar iaf,tacka så mycket=) hade tänkt mig konstruktionen nåt sånt här.såga till lastplanet så som man vill ha det ( vad det nu blir för material)å sen bygga en ram av fyrkantsrör å bulta fast last planet i,sen bulta fast hela skiten i husvagnsramen.vad tror ni om det,godkänt vid regbesiktning?kan man bulta direkt i husvagnsramen eller ska man svetsa/bulta fast vinkeljärn i husvagnsramen å sen bulta fast lastplanet i dom tro?

satsar på fyra,men det beror ju på hur tung vagnen blir,får ju bara dra runt 1500 kilo med bilen på B kort :( ,fast har ju polare men BE så man får väl låna nån annan bil å dra med isf.eller vara lite olaglig :tungan

Detta var ett tag sedan men det spelar nog ingen roll. jag e lite sugen på att göra de du hade i tankarna här.

Hur gick det?
Finns det några bilder på resultatet?

satsar på fyra,men det beror ju på hur tung vagnen blir,får ju bara dra runt 1500 kilo med bilen på B kort :( ,fast har ju polare men BE så man får väl låna nån annan bil å dra med isf.eller vara lite olaglig :tungan

Överlass är inte så dyrt att åka fast för och det är ytterst sällan Polisen orkar väga dig. Under min uppväxt har jag säkert åkt 3000mil med kroniskt överlass (kör enduro och drar de största skåpsläparna som produceras till personbil nedreggad till 1000kg så jag får väl lasta en sisådär 150kg) och ännu har jag aldrig fått bilen vägd....

Att däremot köra med en släp som du inte får dra med bilen är big NONO då det inte krävs särskilt mycket talang för polisen för att kolla ditt regbevis och inse att det är olovlig körning...

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman