Släppte hjulen?

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
Kanske en dum fråga men skulle köra hem från jobbet idag +6 och rätt vått.
Jag har precis kört ut från parkeringsplatsen och skall köra igenom en rondell har 2:an i när jag kommer ut ur rondellen drar jag på rätt bra. Då känns det som att hjulen låses och jag glider fram medans bakhjulet trycks utåt. Kändes inte alls som när det släpper från stillastående. Kan det vart nåt annat, trodde först nåt var fel?

//Dafe

Det kan inte vara så att du växlade ner från trean till tvåan i rondellen, och släppte upp kopplingen? Jag gjorde det lite väl snabbt en gång, och då gled bakdäcket snällt en bit. Lite "ofrivillig drifting" i rondellen. :) Bilisten bakom måste undrat vad jag sysslade med.

Det kan inte vara så att du växlade ner från trean till tvåan i rondellen, och släppte upp kopplingen? Jag gjorde det lite väl snabbt en gång, och då gled bakdäcket snällt en bit. Lite "ofrivillig drifting" i rondellen. :) Bilisten bakom måste undrat vad jag sysslade med.

Jo, men jag tyckte inte jag gjorde det så snabbt, kan iof ha fegat med kopplingen och släppt upp den helt när jag gasa ur. Jäkligt underlig känsla den ville inte välta utan bara gled.

Gyroeffekten från hjulen gör att cykeln inte vill lägga sig om det släpper när man har minimalt nedlägg. Bakhjulet glider istället sidledes med hojen upprätt precis som du besriver, jag råkar ibland ut för detta fenomen när jag kör på vintern med pendlarscootern.

Det kan vara riktigt halt så här års och de flesta däck är inte anpassade för kallt och blött väglag, ta det lugnt!

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti