"släpp ventilerna fria"

GOCOOP

Bara fet i profil
Gick med
22 Sep 2006
Hoj
En två taktare (300)
Satt å bläddra i tidningen Nyteknik på jobbet å läste en interssant artikel..
http://www.nyteknik.se/art/52112
Kan kanske bli någe som funkar bättre/enklare än dom varianter som finns.
25.000 rpm på produktionssporthojar.. jo jag tog i lite men men

Har det inte tidigare varit snack om att styra ventiler med elektromagneter? Jag har inte räknat själv men har för mig att det skulle krävas orealistiskt starka magnetfält för att få ventilen att öppna och stänga fort nog, i alla fall för hyfsat högvarviga motorer. Någon som vet mer?

Har det inte tidigare varit snack om att styra ventiler med elektromagneter? Jag har inte räknat själv men har för mig att det skulle krävas orealistiskt starka magnetfält för att få ventilen att öppna och stänga fort nog, i alla fall för hyfsat högvarviga motorer. Någon som vet mer?

funkar säkert kanoners på diesel maskiner där man kan räkna varven på 1 händer per minut. :D

funkar säkert kanoners på diesel maskiner där man kan räkna varven på 1 händer per minut. :D

:hihi Ja, det skulle man kunna tänka sig. Det är nog inte för en sporthoj radfyra i första hand.

Är det föresten någon som har ett hum om ungefär hur mycket effekt kamaxlar och ventiler "äter upp" på en vanlig motor med dubbla överliggande?

Åtgår nog duktigt med effekt om det ska hålla stängt när man laddar på låt säga 2bar över atmosfärstryck på hyggligt stor ventilyta. Det är inga ruskiga laddtryck sett till moderna diesel och vissa bensinmotorer. Njiet, lägg tid på att bli av med de där flödeshämmande skaften istället :yoparty

Intressant, men ingen ny, idé.
Dock får man utveckla mer eftersom masskrafterna är för stora för att man ska kunna flytta dagens ventiler.
Hitta på ett material som blir genomsläppligt när man lägger på ett fält och tätt när det tas bort :)

Med kamaxel får man en "mjuk" stängning av ventilerna. med den här tekniken verkar det som att ventilen bara smäller igen. Inte så bra med en konstruktion som väsnas onödigt mycket samt sliter ut ventilsäten.
Kanske går att lösa med en fjäder eller liknande.

I artikeln hade någon skrivit en kommentar om att vevaxeln tar mkt effekt.
Vad finns det för alternativ?

:hihi Ja, det skulle man kunna tänka sig. Det är nog inte för en sporthoj radfyra i första hand.

Är det föresten någon som har ett hum om ungefär hur mycket effekt kamaxlar och ventiler "äter upp" på en vanlig motor med dubbla överliggande?

Den stora finessen måste ju vara att man kan variera ventiltiderna efter varv och belastning.

I artikeln hade någon skrivit en kommentar om att vevaxeln tar mkt effekt.
Vad finns det för alternativ?

wankel är väl ett steg i rätt riktning iallfall.

konstigt att inte fler lägger mer energi på att utveckla den.
eller hindrar mazda dem genom patent?

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back