Släpfråga

Annars kan man använda ett bildäck som man kör under framhjulet..

du kan spänna fast hjulstöden med lastband så de inte rör sig, sedan ska det gå alldeles utmärkt. Det går även utan att spänna fast dem om du vill, det är bara en fråga om att säkra hojen ordentligt.

Jag har mitt stöd mot framstammen med ett band åt varje håll längs golvet så det inte kan glida i sidled, det funkar bra och underlättar urlastning om däcket fastnar lite i stödet.
Funkar att ha stödet löst också med då får man spänna i hojen i stället så det inte kan glida i sidled.

Man kan såga till träreglar som man lägger på sidan om framhjulsstöden, mot framdelen på släpet.
Reglarna hindrar då stöden att röra sig i sidled.
Framåt/bakåt är det ju låst med spännband, eftersom man spänner mot framdelen av släpet.
Jag har har kört så ett par ggr utan problem, dock bara med ett framhjulsstöd.
Alternativt kan du bulta stöden i en lite tunnare planka som är lika lång som bredden på släpet.

Jag har ibland fäst stöden med spännband, men det beror på var det finns fästpunkter. Lösa stöd funkar inte när man ska dra av hojen bakåt Stödet glider med och hjulet stannar kvar i stödet. Ibland kört hojar utan stöd. Fastbultade stöd är förstås trevligast om man kör ofta, snabbt och enkelt. Enklast för din del är nog vanlig surrning utan stöd.

Kör ofta två hojar på samma släp. Funderar på en sådan här lösning:

Två stycken av ovan nämnda framhjulsstöd spänns fast med spännband i fästpunkterna längst fram i släpet. Hojarna ställs sedan med framhjulen i stöden och spänns fast med spännband som löper mellan undre kronan och framhjulsstödet. Sedan spännband i bakdelen av hojen till fästpunkter längst bak i släpet.

Vad tror ni om det?

Kör ofta två hojar på samma släp. Funderar på en sådan här lösning:

Två stycken av ovan nämnda framhjulsstöd spänns fast med spännband i fästpunkterna längst fram i släpet. Hojarna ställs sedan med framhjulen i stöden och spänns fast med spännband som löper mellan undre kronan och framhjulsstödet. Sedan spännband i bakdelen av hojen till fästpunkter längst bak i släpet.

Vad tror ni om det?

Jag har ett par sånhär som jag spänner fast framänden med
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Depastod-och-transport/Spannband-for-styre-2000021678/
i ett par fastmonterade såndär biltemaframhjulsställ.

Vill du ha ett släp som du inte har skruvat fast ställen i men kan plocka i dem snabbt kan ju ett par krokar för lemmar och lemlås användas för att låsa fast en bräda som framhjulställen sitter monterade på i släpet.

Såhär ser det allmänt ut när jag kör hojar på mitt släp:
12973261_1116495418393004_817493165502294045_o.jpg

Snabbt och lätt lastat och säkrat, hojarna rör inte på sig på släpet.
Ställen är då skruvade i släpet, men det bör ju gå att få snarlik stabilitet om man har ställen monterade på brädor och sedan ser till att den anordningen inte kan flytta på sig i släpet, tex.

Skruva dem i plyfan, det är ett utmärkt sätt att lastsäkra. Sedan skruvar du loss dem när du är klar. Det är så man använder släp.

Finns en anledning att släp ofta har plywood, för att man enkelt kan byta dem när de är förbrukade.

Perfekt att kunna fästa kloss eller kil med spik eller skruv när man lastsäkrar för att sedan bara ta bort när man är klar.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!