Släpar ni med er låskätting överallt?

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Jag har kätting med mig. Men bara för att funkar att vira helt ok. Runt passagerar handtaget" eller vad det nu är tilö för" samt att jag har pack nät på bakre delen av sadeln.
 

Klantbo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Ort
hemma
Hoj
Triumph scrambler 1200 xe
Nepp. Hemma uppfyller jag bolagets krav, men vet att om patrasket vill ha hojen så tar dom den, samma sak om jag reser. Kul sidospår, jag hade hojen ifred flera år på uteplatsen, men året jag ställde den i garage så försvann den direkt.. Fast det gäller lättsnott, grisen på 260kg fick stå kvar.. ????
 

Silent_Jay

Sporthojsnörd
Gick med
3 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RSV Mille -99 Suzuki TL1000S -97 Suzuki GSX-R 750 -98
Hur stor cuts har du egentligen!? På mina hojar ryms max ett Abus-skivbromslås av den kortare modellen. Att trycka ner tre skivbromslås och en kätting skulle innebära att sadeln/cutsen inte skulle gå att få på och jag skulle tvingas stå och köra som en himla äventyrshojpensionär. :död

Tre skivbromslås och en kortare kätting får precis plats tillsammans med verktyg, jag fick dock pussla lite för att få allt på plats "Tetris style". När jag kör med passagerarsadel så får jag lämna det ena skivlåset och kättingen hemma.
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Pja, alla gör förstås precis som de vill. Men...tur är en ändlig resurs. Man kan inte åka och fylla på den som soppa på macken. Tur är precis som timglaset: när sanden runnit ut, så är det tomt, finito och inte sällan good bye, om man tänjt på gränserna liiite för mycket. Det gäller olycksrisken och det gäller i ännu högre grad stöldrisken. Man kan förbättra oddsen genom att vara smart och förutseende men man kan inte enbart förlita sig på fucking råtur. Jag kan inte för mitt liv begripa varför man ska förbättra oddset för parasiterna för att man är bekväm, eller i grunden någon slags defaitist: typ, slöddret vinner ändå tillslut.

Jag gissar att en simpel jäkla kätting förbättrar möjligheten för att just min hoj får stå kvar från, säg, fifty/fifty till kanske 80/20? Ingen dålig förbättring. I något sammanhang.

Jodå, jag har full förståelse för de som inte vill ha en tung kätting i ryggan, förfula sin snygga hoj med packväskor, topbox eller tankväska. Men, på två av mina hojar har jag lagt en pytteliten magväska - som en sadelkudde - av den typen som löpare och skidåkare brukar använda, och fäst den med ett spännband runt passagerarsadeln. Rymmer plättlätt ABUS City Chain X plus-kätting. Ursmidigt. Och inga fula repor i lacken, eller något annat uppfuckat oönskat. Det finns säkert andra och bättre lösningar. Big deal. Jag tycker bara inte att man ska ge bort initiativet till tjuvjävlarna. Aldrig försämra mina odds gentemot dem. Vi har rätt att få ha våra hojar i fred, och en mikroskopisk liten eftertanke är oftast skillnaden mellan att bli, eller inte bli, bestulen...

Sedan har jag inte det minsta problem att köpa om man kallar mig paranoid. Hellre det än hojlös...
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Pja, alla gör förstås precis som de vill. Men...tur är en ändlig resurs. Man kan inte åka och fylla på den som soppa på macken. Tur är precis som timglaset: när sanden runnit ut, så är det tomt, finito och inte sällan good bye, om man tänjt på gränserna liiite för mycket. Det gäller olycksrisken och det gäller i ännu högre grad stöldrisken. Man kan förbättra oddsen genom att vara smart och förutseende men man kan inte enbart förlita sig på fucking råtur. Jag kan inte för mitt liv begripa varför man ska förbättra oddset för parasiterna för att man är bekväm, eller i grunden någon slags defaitist: typ, slöddret vinner ändå tillslut.

Jag gissar att en simpel jäkla kätting förbättrar möjligheten för att just min hoj får stå kvar från, säg, fifty/fifty till kanske 80/20? Ingen dålig förbättring. I något sammanhang.

Jodå, jag har full förståelse för de som inte vill ha en tung kätting i ryggan, förfula sin snygga hoj med packväskor, topbox eller tankväska. Men, på två av mina hojar har jag lagt en pytteliten magväska - som en sadelkudde - av den typen som löpare och skidåkare brukar använda, och fäst den med ett spännband runt passagerarsadeln. Rymmer plättlätt ABUS City Chain X plus-kätting. Ursmidigt. Och inga fula repor i lacken, eller något annat uppfuckat oönskat. Det finns säkert andra och bättre lösningar. Big deal. Jag tycker bara inte att man ska ge bort initiativet till tjuvjävlarna. Aldrig försämra mina odds gentemot dem. Vi har rätt att få ha våra hojar i fred, och en mikroskopisk liten eftertanke är oftast skillnaden mellan att bli, eller inte bli, bestulen...

Sedan har jag inte det minsta problem att köpa om man kallar mig paranoid. Hellre det än hojlös...

Själv klarat mig med skivbromslås med larm så här långt men kanske man ska fundera på att skaffa en sån, vad kör du för längd, finns 3 olika ser jag? Drar du den bara genom någon av hjulen eller hitta någon betongsugga med ögla / stolpe att dra runt?
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Själv klarat mig med skivbromslås med larm så här långt men kanske man ska fundera på att skaffa en sån, vad kör du för längd, finns 3 olika ser jag? Drar du den bara genom någon av hjulen eller hitta någon betongsugga med ögla / stolpe att dra runt?


Ja, vad kan mina kättingar vara? 1,5-2 meter? Försöker alltid leta upp en stolpe eller något fast att linda den runt. Saknas det så får det bli runt endera hjulet. Men redan det har en klart avkylande effekt på begåvningsreserven, har jag märkt...

Rimligt umbärande och pris för att kunna ställa sin hoj några timmar på stan, och att den (nästan) tvärsäkert kan få stå kvar där jag ställt den, kan jag väl tycka...?

Larm är så klart bra så länge jag själv eller folk i allmänhet reagerar, ingriper, eller larmar polisen. Men så länge det inte är tvingande att anmäla pågående brott blir det ju tämligen verkningslöst, om än kolossalt irriterande för buset...
 

jsubvert

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2017
Ort
Spånga, Stockholm
Hoj
Ducati Hypermotard 950
Lämnar den bara utanför jobbet en längre tid. Har abus detecto alarm och gps alarm som skickar mail när någon rör den. Har sprungit ner från kontoret med nävarna knutna engång när jag fick larm men det var ingen där ca 3min efter när jag var frame.

Skulle jag resa skulle jag nog ha på ett extra larm (har ett till från kina) som är låter högre och utlöses lättare och ha den intill fönstret med fönstret öppet.

Tunga kättingen låser jag fast i ett galler när jag lämnar garaget.
 
Last edited:

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
alltid skrivbromslåset med mig för tillfällen man kanske inte räknat med.

Annars är det ju standard med :KeTTing :BoRRa
 

Dhenniz

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2018
Ort
Strömsund
Hoj
Suzuki: GSF 650 Bandit 2007 och DL 650 V-Strom 2004
Gäller försäkringen då om hojen blir snodd?

Har kollat med mitt bolag nu.
Min försäkring gäller med två godkända lås (klass 3), varav styrlåset räknas som ett. Jag har ett klass 3 lås som jag kan sätta antingen runt kättingen jag har om jag orkar släpa den, gjorde så i fjol att jag förankrade kättingen i marken och sen genom själva ramen på hojen. Men jag kan även sätta låset som ett skivbromslås och det är godkänt. Med bara styrlåset så är det dubbla självrisken vilket blir 10 papp. Sparar alltså 5 papp på att dra med själva låset, men inget mer i försäkringsrelaterat syfte på att släpa med mig kättingen. Då står skillnaden mellan att få hojen kvar eller stulen. Dock är det ju inte säkert att den är brukbar även om den får vara kvar efter att eventuellt drägg varit på den. I Trådstartens exempel, så kommer den stå i hotellets p-garage 1 natt, och då skippar jag kättingen för att klara mig med bara tankväskan. I början på Juni lutar det mot besök i Norrtälje och hojen står då utanför ett hyreshus relativt centralt och då blir det nog kätting. Om jag inte lyckas ragga något garage att låna för två hojar en eller ett par nätter. ;)

Men hur som: Enligt mitt bolag så gäller iaf min försäkring även utan skivbromslås, men alltså med dubbel självrisk.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har kollat med mitt bolag nu.
Min försäkring gäller med två godkända lås (klass 3), varav styrlåset räknas som ett. Jag har ett klass 3 lås som jag kan sätta antingen runt kättingen jag har om jag orkar släpa den, gjorde så i fjol att jag förankrade kättingen i marken och sen genom själva ramen på hojen. Men jag kan även sätta låset som ett skivbromslås och det är godkänt. Med bara styrlåset så är det dubbla självrisken vilket blir 10 papp. Sparar alltså 5 papp på att dra med själva låset, men inget mer i försäkringsrelaterat syfte på att släpa med mig kättingen. Då står skillnaden mellan att få hojen kvar eller stulen. Dock är det ju inte säkert att den är brukbar även om den får vara kvar efter att eventuellt drägg varit på den. I Trådstartens exempel, så kommer den stå i hotellets p-garage 1 natt, och då skippar jag kättingen för att klara mig med bara tankväskan. I början på Juni lutar det mot besök i Norrtälje och hojen står då utanför ett hyreshus relativt centralt och då blir det nog kätting. Om jag inte lyckas ragga något garage att låna för två hojar en eller ett par nätter. ;)

Men hur som: Enligt mitt bolag så gäller iaf min försäkring även utan skivbromslås, men alltså med dubbel självrisk.

Problemet är inte om man får ersättning från försäkringen eller inte. Problemet är när hojen inte går att köra därifrån.
Av någon anledningen. Drägg eller så dränkt av regn att hojen inte behagar starta.
Jag upptäckte att efter 8 timmar på hojen i regn, efter sovit gott och torrt hos en vän i Sundsvall, att hojen som stått 16 timmar till nästa dag parkerad i ösregn inte startade, ja motorn gick runt men inte mer. Så det blev buss till Biltema i Birsta norr om Sundsvall för att inhandla kapell och batteriladdare. Så därför rekommenderar jag alltid kapell. Ta deras största så kan man ställa hjulen på kapellet med lite trixande. Har mitt kapell i tankväskan.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Gäller försäkringen då om hojen blir snodd?

Det ska vara två godkända lås enligt FB .
Så har man bara nyckeln till skivbromslåset så får dom svårt att hävda annat.
Nu har jag dock aldrig behövt testa det då jag aldrig fått någon hoj snodd.

Jag skulle inte råda någon att inte låsa hojen men
att släpa på fler lås än nödvändigt när man ska ut och resa tycker jag är överdrivet.
 

klimtachakka

Medlem
Gick med
5 Dec 2012
Ort
~malmö
Hoj
TZR125 -87, KTM 200 2t, GASGAS TXT 280, KTM 690 E / SM
Var utomlands förra veckan med några polare, körde lätt endurohoj med 10kkr i självrisk pga märket. Hade med ett abus cykellås (140kr på jula )och låste fast den i oljetankern vid parkering (polarens africa twin). Resonera som så att vill nån stjäla nåt så stjäls de oavsett lås. Men nu gick det inte att rulla bort den bara....

Och nä, där är varken styrlås eller tändingslås på den.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Hemma är det kedja bak, skivbromslås, styrlås och ett bra larm med jobbig decibellstyrka samt dubbla startspärrar.

Tar aldrig med kedjan när jag åker, dock har larmet klarat hojen vid minst tre tillfällen utomlands :tummenupp
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hemma är det kedja bak, skivbromslås, styrlås och ett bra larm med jobbig decibellstyrka samt dubbla startspärrar.
Dock har larmet klarat hojen vid minst tre tillfällen utomlands :tummenupp

Har du möjligen någon länk
eller
fabrikat modell
till larmet ?
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Enbart nyckeln = styrlåset när jag är på stan eller gymet.

Hemma står hojarna inlåsta i garaget, med bilen parkerad en decimeter från garagedörrarna.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Släpade alltid med mig kättingen i ryggsäck förr. För kätting är förbannat mycket bättre än skivbromslås mot skurkar.
Sedan insåg jag att om jag mot förmodan skulle klota så är risken stor att kättingen i ryggsäcken bryter ryggen på mig om jag landar illa, och då fick det bli skivbromslås. Nu är körningen mycket trevligare eftersom jag slipper möget med ryggsäcken!
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top