Slänga ut villatank.

Coppertail

Squid
Gick med
17 Feb 2006
Hoj
Fornminne FJ 1100
Det lär väl knappast bli läge att börja elda med olja igen,,
Hur gör jag? Den går inte ut genom fönstret.

3 kbm, 3mm plåt från 1955 :yoparty
Står förmodligen en liten slatt i botten.

1. Skura ur som en galning eller räcker det med att den är "tom"?
2. Tigersåg eller vinkelkap?
3. Potentiella risker?

En firma annonserade med att - Om den inte är ute på 2 timmar bjuder vi på arbetet!

Då kan det ju inte vara så svårt eller? :)

Bifogat

• villatank.jpg
    villatank.jpg
    105.7 KB · Visningar: 146
Det är en hel del jobb, och jag skulle inte göra det med vare sig tigersåg eller vinkelslip, om inte tanken var helt kliniskt ren från allt vad diesel heter, dvs noggrant rengjord och vattenfylld en gång så gaserna är borta.
Morsan tog bort sin tank i källarn i höstas. Dom hade en speciell "såg" som "tuggade" istället för att såga! Väldigt smigid pryl! Men kan du hyra en sån hos tex Tidermans så kan du ju säkert göra det själv. Det enda jag isf skulle leja bort är ju saneringen inne i tanken.

här hemma gör dom de grattis.. dom blir glad för oljan. sen är de väl liiite skrotvärde i det.

Hade precis likadan tank som din. Ringde en snubbe som annonserade att han köpte olja så han kom och tog den sista skvätten (runt 200 l). Oftast är det slaggprodukter i botten men min tank var relativt nyligen rengjord av förre ägaren så det var ingen slagg där. Hur som helst; torkade rent i botten med gamla trasor som sedan eldades upp. Lät det stå 1 dygn med öppet fönster för att få bort ångorna. Köpte en billig tigersåg på Rusta för 400:- men bladen köpte jag på en industriförsäljning (3 blad för 100:-/st). När jag sågat 1/3 del av tanken ledsnade jag och tog fram vinkelslipen. Det här skulle jag gjort från början: det gick hur snabbt som helst med vinkeln och jag tror jag gjorde av med 3 skivor (Clas Ohlson, 15:-/st) för 2/3 tank. Så mitt råd är: kör med vinkelslip om du har en helt torr tank. Skit i tigersågen, bara jobbigt & tidsödande.

Har sågat ner 2 st tankar.

Körde med vinkelslipen direkt, brydde mig inte om att det låg dieselsörja kvar på botten.

Det ryker och luktar ganska ordentlig så försök stänga dörrar mot övriga huset alt. täppa igen med pressening eller liknande.

Kapade med vinkelslip.
Dieselångor antänds inte av gnistor.
Åkte sen upp med tanken (kompisens frontlastare) till sopstation och dyngade i den i en container för "metallskrot".
Betalade 125 kr för att den var skrymmande.

Det är en hel del jobb, och jag skulle inte göra det med vare sig tigersåg eller vinkelslip, om inte tanken var helt kliniskt ren från allt vad diesel heter, dvs noggrant rengjord och vattenfylld en gång så gaserna är borta.
Morsan tog bort sin tank i källarn i höstas. Dom hade en speciell "såg" som "tuggade" istället för att såga! Väldigt smigid pryl! Men kan du hyra en sån hos tex Tidermans så kan du ju säkert göra det själv. Det enda jag isf skulle leja bort är ju saneringen inne i tanken.

Aha! Du kanske menar en nibbler! En sån har jag ju alltid önskat mig.:D

här hemma gör dom de grattis.. dom blir glad för oljan. sen är de väl liiite skrotvärde i det.

Sån tur har jag aldrig, men ska kollas upp. Gratis är gott.:tummenupp

Hade precis likadan tank som din. Ringde en snubbe som annonserade att han köpte olja så han kom och tog den sista skvätten (runt 200 l). Oftast är det slaggprodukter i botten men min tank var relativt nyligen rengjord av förre ägaren så det var ingen slagg där. Hur som helst; torkade rent i botten med gamla trasor som sedan eldades upp. Lät det stå 1 dygn med öppet fönster för att få bort ångorna. Köpte en billig tigersåg på Rusta för 400:- men bladen köpte jag på en industriförsäljning (3 blad för 100:-/st). När jag sågat 1/3 del av tanken ledsnade jag och tog fram vinkelslipen. Det här skulle jag gjort från början: det gick hur snabbt som helst med vinkeln och jag tror jag gjorde av med 3 skivor (Clas Ohlson, 15:-/st) för 2/3 tank. Så mitt råd är: kör med vinkelslip om du har en helt torr tank. Skit i tigersågen, bara jobbigt & tidsödande.

Tack! :Bugar

Får se om jag hittar en nibbler till bra pris dock, luft finns redan.

Det är väl säkrast att göra rent ordentligt.
Jag funderade på om man kunde göra tvärt om, alltså satsa på en alldeles för fet blandning. (för fet för att kunna antändas alltså)

Men när jag tänker efter så kan det nog medföra andra problem istället.:D

Friskt sågat, resten brunnet.:gnissla

Har sågat ner 2 st tankar.

Körde med vinkelslipen direkt, brydde mig inte om att det låg dieselsörja kvar på botten.

Det ryker och luktar ganska ordentlig så försök stänga dörrar mot övriga huset alt. täppa igen med pressening eller liknande.

Kapade med vinkelslip.
Dieselångor antänds inte av gnistor.
Åkte sen upp med tanken (kompisens frontlastare) till sopstation och dyngade i den i en container för "metallskrot".
Betalade 125 kr för att den var skrymmande.

Aha!

Misstänkte nästan det.
Bensintankar visste jag att man inte gärna svetsar tomma iaf,

Jag förutsätter att hemförsäkringen täcker eventuella "misshaps". :näsblod

:D

Last edited:
När farsan skulle ut med sin oljetank så tvättade han först ur den med avfettning och skar sedan upp den i mindre bitar med vinkelslip. Han provade först med en liten billig vinkelslip, men den bara åt skivor för honom. Efter att han hade lånat en ordentlig vinkelslip var det dock inga problem.

När farsan skulle ut med sin oljetank så tvättade han först ur den med avfettning och skar sedan upp den i mindre bitar med vinkelslip. Han provade först med en liten billig vinkelslip, men den bara åt skivor för honom. Efter att han hade lånat en ordentlig vinkelslip var det dock inga problem.

Små hobbyslipar orkar inte.
Men jag förutsätter att han hade KAPskivor och inte SLIPskivor? :näsblod
Da shit är ju so sagt en nibblare, men den blir ju liggande ett par år mellan varven så...

Fyll upp med 50l bensin och en tändsticka så är den ute på 2min.

Kan ju vara värt att hyra en riktig maskin för en 5 hundring så slipper man slita som ett djur.

Fyll upp med 50l bensin och en tändsticka så är den ute på 2min.

Kan ju vara värt att hyra en riktig maskin för en 5 hundring så slipper man slita som ett djur.

45 centiliter borde ge bäst bang om jag räknat rätt.
50 liter blir nog knappt en boff.

Skämt åsido så blir det nog en halvhjärtad sanering med miljöavfettning och sedan största vinkelkapen.

Tack alla för inspirationen. :tummenupp

Tigersåg funkar bra om man kyler sågbladet med vatten hela tiden.
För mig gick det fortare än med vinkelslip då kapskivorna gick åt som satan.

Mysigast e nog den ljudsensation som uppstår med tigersågen när den nyper och hela sidan på tanken hamnar i svängning.

Tjenare! Rev lite på en tank i fredags... luktar fortfarande diesel by the way.

köp en riktig tigersåg med riktiga blad istället för vinkelslip. det sitter stag och grova balkar som blir svåra att ta sig igenom med vinkelslipen. Ta hjälp av några polare som inte är rädda för att smutsa ner sig lite och det är fixat på en kväll.

Så gjorde vi och det funkade riktigt bra.

Rock On/ Per

Tigersåg funkar bra om man kyler sågbladet med vatten hela tiden.
För mig gick det fortare än med vinkelslip då kapskivorna gick åt som satan.

Eller ännu bättre med maskinolja. Vilket jag naturligtvis gjorde (annars hade bladen inte räckt långt ;) ). Och i mitt fall gick det 10 ggr fortare med vinkelslipen, som jag nämnde "brännde" jag inte särkilt många skivor heller.

Jag och farsan gjorde det få nått år sen..tömde aldrig vi kapa isär skiten med rondellen.. behövde inte kapa alls många min innan den flög ut:brinnerup Nej då men det va inga broblem, jobbigare va att bära ut botten utan att söla ut all diesel som va kvar:tungan

Rev ner min tank i sommras.

Jag hyrde en plåtnibbler på en lokal firma. Kostade några hundringar. Fördelen med en nibbler är att den är självgående. Inget tryckande samt att tidsåtgången mot en tigersåg (som jag också provade) inte ska jämföras samma dag.

Körde upp en lucka ca 100x100cm. Kastade i ett gäng dukar som kunde suga upp det gottiga i botten. Sen var det bara att köra på.

Jag skulle ALDRIG ge mig på det med enbart en tigersåg i alla fall. Bladen till dem är garanterat dyrare än hyran på en nibbler. Slipper få domningar i hela kroppen av vibrationer.

Små hobbyslipar orkar inte.
Men jag förutsätter att han hade KAPskivor och inte SLIPskivor? :näsblod
Da shit är ju so sagt en nibblare, men den blir ju liggande ett par år mellan varven så...
Klart som fasen att gubben hade kapskivor. För stål dessutom (alltså inte stenskivor).

Da shit är stor fucking tvåhandsvinkelslip. Gnistregn är rock n' roll. :cdevil
Dessutom får den pluspoäng för att den är lättare att posera snyggt med än en nibbler. För att inte prata om att "nibbler/nibblare" låter lite smått feminint.

Klart som fasen att gubben hade kapskivor. För stål dessutom (alltså inte stenskivor).

Da shit är stor fucking tvåhandsvinkelslip. Gnistregn är rock n' roll. :cdevil
Dessutom får den pluspoäng för att den är lättare att posera snyggt med än en nibbler. För att inte prata om att "nibbler/nibblare" låter lite smått feminint.

:D

Fakki'n troo maan!

*/ ?>
Nyheter
MC-Mässan närmar sig!

På årets stora motorcykelmä...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

Back