Slänga olja?

Blue skrev:
Man sparar den och använder den till att måla staketstolpar med! :va

Eller.....

Tunna med lacknafta och ge era slipers en omgång,blir svart och fint plus att det ger en fin vattenavstöntande hinna.

Eller ....

Rostskydda din gammla favvobil undertill med hjälp av en avfettningsspruta.

Eller.....

Pensla in era gräsklippare,spadar osv innan vinterförvaringen.

Eller....

Tänt era majbrasor.

Ja spilloljans användningsområden är många och spännande :Bugar :hihi
 
Du kan ju alltid fylla på framgaffeln med spillolja :tummenupp
Eller bland i soppan så det ser ut som man börnar hela tiden :rofl
 
t-rex skrev:
Var?

I skogen?

Tar mackar emot skiten? Återvinning?

Jag brukar tappa ur oljan direkt i golvbrunnen i garaget.
Bara att släppa på oljepluggen.
 
En relaterad fråga: får man slänga gamla däck var som helst (läs: grovsoporna, EJ skogen) eller är det också reglerat?
Har en trave gamla crossdäck hemma som skall bort...
 
schang skrev:
En relaterad fråga: får man slänga gamla däck var som helst (läs: grovsoporna, EJ skogen) eller är det också reglerat?
Har en trave gamla crossdäck hemma som skall bort...

Det har jag svårt att tro. Däck innehåller ju oftast mängder med miljöfarliga ämnen, HA-oljor inte minst.
 
i Gbg har vi därimot många fina hamnar och nästan alla har miljöstationer för spill olja och batterier! :7peta
 
schang skrev:
En relaterad fråga: får man slänga gamla däck var som helst (läs: grovsoporna, EJ skogen) eller är det också reglerat?
Har en trave gamla crossdäck hemma som skall bort...

Inte en chans. Producentansvar gäller för däck. Det betyder att återförsäljare/handlare måste ta tillbaka utslitna däck för återvinning.
 
Långa farbron skrev:
Pensla in era gräsklippare,spadar osv innan vinterförvaringen.
Ja spilloljans användningsområden är många och spännande :Bugar :hihi

Brukar du pensla dina spadar inför vintern med spillolja?? :confused: :va
 
Långa farbron skrev:
... Rostskydda din gammla favvobil undertill med hjälp av en avfettningsspruta. ...
Japp. Det blir jättebra. Alla sura förbränningsrester som letat sig ner i tråget kastar sig gladeligen på plåten och bidrar till rostandet.
Spillolja från motorer är inte bra som rostskydd. Däremot kan säkert spillolja från växellådor vara bra om det inte vore för att den fina uderredsmassan löses upp av oljan.

Men jag tror att farbrors inlägg inte var helt seriöst menat? :7peta
 
Robban_C skrev:
Japp. Det blir jättebra. Alla sura förbränningsrester som letat sig ner i tråget kastar sig gladeligen på plåten och bidrar till rostandet.
Spillolja från motorer är inte bra som rostskydd. Däremot kan säkert spillolja från växellådor vara bra om det inte vore för att den fina uderredsmassan löses upp av oljan.

Men jag tror att farbrors inlägg inte var helt seriöst menat? :7peta


Nja lite allvar var det nog i inlägget,men jag böjer mig för bättre vetande. :Bugar
 
t-rex skrev:
Var?

I skogen?

Tar mackar emot skiten? Återvinning?

Surfa in på Renova så finns listan över samtliga miljöstationer i Göteborg.

Shell vid Djurgårdsplatsen borde vara närmast dig... Bara att rulla nerför backen :tummenupp
 
Nu gäller det miljöansvar för produkterna man säljer, bara att gå in och lämna om dom säljer det man vill bli av med. Det är ju lättare om man har köpt den/det nya av dom.

OBS det gäller nu inte alla produkter, tex du kan inte gå tillbaka med mjölktetran till ICA.

Men olja, däck, batterier, vitvaror, elprodukter. Hoppas ni fattar..

Mvh Mathias
 
:confused: Vad då.. menar ni att man måste byta oljan... ja som bara trodde man behövde fylla på imellan åt precis som med bilen :huvet :D
 
2fast 4you skrev:
:confused: Vad då.. menar ni att man måste byta oljan... ja som bara trodde man behövde fylla på imellan åt precis som med bilen :huvet :D

Det gäller bara oss som har gamla hojar med fullflödessystem. De bränner ur oljan, så oljebyte sker automatiskt. Man får skruva dit ett nytt filter ibland bara, samt såklart fylla på när det behövs.
Sen är det bara att stanna vid varje mack och tanka olja samt kolla bensinen.
 
2fast 4you skrev:
:confused: Vad då.. menar ni att man måste byta oljan... ja som bara trodde man behövde fylla på imellan åt precis som med bilen :huvet :D

Nja, du har en Yamaha och de har av en slump utvecklat en form av separatsmörjning för fyrtaktare. Så du kan bara köra och fylla på.

Edit: Fan vad Tom var snabb där.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top