Slänga in block i ugnen vid lager byte?

Kobolt

Hellre DÖD, än RÖD!
Gick med
27 Jan 2005
Hoj
--
ska byta lager och packning ar och hela det köret imorn men min varvluftspistol pajade idag när jag lekte lite med plexiglas, kan man slänga in dem i ugnen istälelt och i så fall hur vart ska man ha det?

Sen undrar jag också vad för packningssilikon man ska ha för vevhuset på två-taktare

ok, bra då slipper jag dra och köpa en ny värmepistol imorn då, men packningen då? har gul hermatite hemma och kan köpa blå och röd tror jag på en affär nära mig.

upptäckte också en sak för en stund sen, packningensom ska vara mellan blocken innefattar bara växellådan, inte vevhuset, ska jag göra en egen för altihop med risk för att den blir för tjock eller ska jag skita i att ha packning i vevhuset och bara köra med flytande packning där?

Kobolt skrev:
ok, bra då slipper jag dra och köpa en ny värmepistol imorn då, men packningen då? har gul hermatite hemma och kan köpa blå och röd tror jag på en affär nära mig.

upptäckte också en sak för en stund sen, packningensom ska vara mellan blocken innefattar bara växellådan, inte vevhuset, ska jag göra en egen för altihop med risk för att den blir för tjock eller ska jag skita i att ha packning i vevhuset och bara köra med flytande packning där?

går det inte att knacka ur lagrena då? 2taktare. Då kan du ju knacka ut dom.

Sen vevaxeln, så värmer du runt om och sen knackar vevaxeln ut. Där behöver du iförsig en värmeluftspistol. Kanske går med ugn där?

Vanlig packning på tub duger. Vi kör med en som vi köper på en bensinmack och som heter "Gasket" helt enkelt, och det funkar utmärkt!

...sen borde det vara enklare att köpa en ny värmepistol än att skicka in prylarna i ugnen! :)

Kobolt skrev:
hehe, ni har nog missförstått det, lagrena är redan ur, ska ha i nya.

men tack för svaren i alla fall

Ja då knackar du i dom. Ta en hyllsa som passar på ytterringen. Sen banka.

DJM skrev:
Ja då knackar du i dom. Ta en hyllsa som passar på ytterringen. Sen banka.

Det funkar, men sätt även dit en förlängare vilket gör det enklare att banka ner lagret rakt. Finns annars bra och billiga verktyg på Biltema för det!

Om du behöver värma för få ur/i lager så är det absolut bättre att värma i ugn än med värmepistol.
Detta för att du får en jämn spridning av värmen, och undviker spänningar som annars kan uppstå.

När jag för sisådär 20 år sedan höll på med att trimma en SR 500, omfodring till 640 cc och så vidare var det det enda sättet att byta foder, i i ugnen och på med 175 grader, när det dunsade till hade aludelen med flänsar släppt från fordet och det var bara att dra ur det gamla och i med det nya.

Ugnen funkar fint! Gjorde så för hundra år sen när jag bytte alla lager på min HVA WR125.

Kan dock lukta lite sunkigt och ge viss bismak åt kanelbullar och lasagne...

/RedTop

Frysbox....

Om det är kullager du ska sätta i........
Då finns inget bättre än "Frysboxen"....Lagrena krymper mer vid en sänkning av temp. med 20º ...än vid en höjning med 40º.

KentW

Nyheter
Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...