Släcka 2:a från besiktning på verkstad?

morrow

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
KTM 990SMT
Tjena
Jag fick en 2:a på besiktningen och undrar om det inte finns några MC verkstäder som kan fixa felet och släcka 2:an?

I mitt fall har jag en KTM 990 SMT där besiktningsgubben tycker att bromslampan tänds för långt ner. Bakbromsen tar även den långt ner och lite smådåligt tycker jag men ingen anmärkning på det. Jag har prövat att lufta men jag lyckas inte fixa problemet. Hade varit skönt att bara lämna in hojen och sedan hämta den och allt var klart istället för att behöva åka tillbaka till besiktningen.

Hur luftar du?
Bytte bromsvätska på polarens SD för ett tag sedan.
När du luftar. Luftar du då först vid oken och sedan uppe vid pumpen?
Samlas ofta luft längst upp i systemet dvs vid pumpen vid styret. Där bör sitta en nippel där du kan lufta systemet.

Använder du den över huvudtaget?
Jag råkade ut för att den kärvade ihop på min Buell, bromsen tog inte alls. Var renovering av oket som behövdes då.

Jag har för mig att det är så att just bromsar får inte en verkstad släcka anmärkningen på.
Jag har för mig att det var så när jag för några år sedan fick nedslag på ojämn handbroms.
Det spelade inte någon roll att det var handbromsen. Den ackrediterade verkstaden fick inte släcka tvåan eftersom man inte får göra det på bromsar.

så jag misstänker att då kommer att åka på en ombesiktning i vilket fall.

Vad gäller bromslampan så är väl regeln att du inte ska kunna bromsa utan att tända bromslampan. Dvs lampan ska tändas innan bromsen börjar ta. Det brukar bara vara att skruva på bromsljuskontakten tills det tar på rätt ställe. Eventuellt kan det vara så att det är någon fjäder i kontakten eller anslutningen till bromsreglaget som gett med sig. Då kan det behövas att man böjer den. Men troligen är det då en bra idé att istället byta bromsljuskontakten. Det är inte så dyrt.

Men jag misstänker som sagt var att du åker på att ombesiktiga då det är stor risk att inte verkstaden får släckan en 2:a på bromsarna.

Kan ju vara så att den kärvar lita pga att den typ aldrig används som du sa.
Vad gäller kontakten så är det en tryck känslig kontakt som baseras på trycket i bromsen. Får kanske börja med att åka och få hjälp med att lufta systemet om inte det funkar blir det väll att renovera.

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk

Justera upp bromsen med ställskruvarna. Min tar långt ner också. Allt du behöver är 10ans ringnyckel

Om anmärkningen bara gäller att bromslampan tänds sent så kan du justera kontakten enkelt. De flesta hojar har en justerskruv för den men det går också bra att bara justera fjädern som drar i den lite.

..aldrig hört talas om, vad har du fått det ifrån? :fakta

Jag har fått det ifrån ett tillfälle när ag fick nedslag på bromsarna på bilen. Jag har för mig att det var handbromsen som var ojämn men det kan ha varit en bromsslang också. Pga att det var bromsarna så hävdade Bilverkstaden att dom inte fick släcka 2:an utan jag var tvungen att göra en ombesiktning.

Det var audiverkstaden i Uppsala. AB G Persson hette dom då. Och jag har enormt svårt att tro att dom inte skulle ta några hunkor för att släcka 2:an om dom fick göra det.

Det kan visserligen hända att det ändrats sedan dess. Det är några år sedan.

Jag har fått det ifrån ett tillfälle när ag fick nedslag på bromsarna på bilen. Jag har för mig att det var handbromsen som var ojämn men det kan ha varit en bromsslang också. Pga att det var bromsarna så hävdade Bilverkstaden att dom inte fick släcka 2:an utan jag var tvungen att göra en ombesiktning.

Det var audiverkstaden i Uppsala. AB G Persson hette dom då. Och jag har enormt svårt att tro att dom inte skulle ta några hunkor för att släcka 2:an om dom fick göra det.

Det kan visserligen hända att det ändrats sedan dess. Det är några år sedan.

hur många år är några år sedan???.
jag har jobbat på olika verkstäder som var ackrediterade att släcka besiktningstvåor och den första verkstaden som gjorde detta började jag på för 18 år sedan.

hur många år är några år sedan???.
jag har jobbat på olika verkstäder som var ackrediterade att släcka besiktningstvåor och den första verkstaden som gjorde detta började jag på för 18 år sedan.

Lite osäker men jag tror att det var ca 10 år sedan. Plus/minus något år.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien