Skyltfond

996D skrev:
2551585 Jo, det finns både skyltfond och bullerfond! :tummenupp

På så vis.

Hur är det, betalas det ut speciellt mycket pengar för buller egentligen? :va

Oftast blir det ju ombesiktning. Å andra sidan är det kanske ombesiktningsavgiften bullerfondsutbetalningarna täcker? :va

blacktriple skrev:
2551604 På så vis.

Hur är det, betalas det ut speciellt mycket pengar för buller egentligen? :va

Oftast blir det ju ombesiktning. Å andra sidan är det kanske ombesiktningsavgiften bullerfondsutbetalningarna täcker? :va
Både och. :)
För skyltfonden gäller detta:

"För främjande av estetiska nummerplåtar
Har din nummerplåt krympt i tvätten? Är den konstigt placerad? Syns den lite dåligt? Då kan du skydda dig mot lagens "trångsynta" arm genom att gå med i skyltfonden. Ersättning erhålles från fonden vid böteskostnader i samband med nedslag på nummerplåten. Nummerplåt måste vara monterad på Duccen, placering och storlek är dock frivillig."

Last edited:
Skyltfond???

Hej på er.

Vill bara bidra med vad jag skrivit på andra diskussioner om dessa "fonder", på annan tråd.

JAG skulle aldrig betala in till en fond till någon jag inte har en aning om vem det är (kan ju inte precis kolla företagsregistret) för att sedan eventuellt få ut en summa med denna personens goda vilja???

Jag vet att folk blivit blåsta GRANDE på liknande fonder.

MITT tips:

Om ni inte vill ha orginalmontaget så flytta in orginalskylten, sätt den så högt så den inte skyms av bakhulet och glöm inte flytta in skyltbelysningen... gör ni det kan ni alltid förneka brott om ni blir stoppade eftersom det står, "monterad baktill" och "väl synlig" i lagen.

Detta kan man alltid hävda om man gjort som ovan beskrivit. (jmfr choppers med plåten till vänster på hjulaxeln).

Det finns ett prejudikat på att skylten skall vara synlig då man sitter i en personbil 25 meter bakom hojen... bara att testa :tummenupp

Det går att få det snyggt/cleant och ändå slippa riskera böter.

Tja, jag vet var Mr K's brevlåda bor... ;)

Det var även tal om att det skulle vara en skylt/buller fond. Skylt har jag ju själv orginal. Och på Tillern så godkänner inte länsman att man sätter den under kutsen. Har provat. Slapp böter dock... Hmm, så hmm, funkade på så sätt, men men :lol

I allafall, för min del handlar det om stöld försäkring. Så idén är ju att den INTE ska synas! (men man bör ha den med annars blir länsman riktigt sur...)

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back